سامانهها و طرحهای مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی با حضور مدیران وزارت میراث فرهنگی و مدیران کل استانها در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی افتتاح شد.
او افزود: کرونا فرصت خوبی را جدا از تهدیدها برای ما فراهم کرده است، بسیاری از موضوعاتی که کمتر به آن توجه شده بود اکنون بیشتر به آن پرداخته میشود. یکی از فرصتهای خوبی که در این زمینه ایجاد شده است، برگزاری نشستها به شکل نشست تصویری (ویدئوکنفرانس) با حداقل هزینه و در کوتاهترین زمان ممکن بود. این ارتباط بین ستاد وزارتخانه و استانها برگزار و موجب شد تا به شکل مستقیم حرفهایمان را بزنیم و مدیران کل استانها نیز به شکل مستقیم در جریان مسائل قرار بگیرند.
خیاطیان تصریح کرد: اگر کرونا نبود شاید به این زودیها به دنبال آن نمیرفتیم. امروز در حوزه و نظامهای مالی زیرساختهای بسیار مناسبی در استفاده از فناوری اطلاعات داریم، اتفاقاتی که در بانکها و سایر حوزههای مالی جاری است، رویکرد خوبی در عرصه استفاده از فناوری اطلاعات است.
او گفت: آموزشهای مجازی در حوزه آموزش وزارتخانه جای خود را به آموزشهای واقعی داده است، در این وزارتخانه رویکرد آموزش ما رویکرد متفاوتی نسبت به سال گذشته شده است و امروز شاهد این هستیم حوزه آموزش وزارتخانه از فضاهای مجازی و فناوری اطلاعات در عرصه آموزش استفاده میکند، این یک فرصت برای کاهش هزینهها و زمان بوده و میتوانیم آموزشهای بیشتری را در اقصی نقاط کشور جاری کنیم.
معاون توسعه مدیریت عنوان کرد: در نظام اداری موضوعاتی مانند دور کاری مطرح است اگر به معنی واقعی، این بحث جاری شود و نظام درست خودش را پیدا کند، اتفاق خوبی خواهد بود.
آقای خیاطیان تصریح کرد: دورکاری باید از نظم، نظام و انسجام درستی برخوردار باشد و با شیوه نامههای داخلی و شیوه نامههایی که تمام زوایای آشکار و پنهان موضوع را در نظر میگیرد، مطابقت داشته باشد.
تدوین شیوه نامههای دورکاری در وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی
او افزود: برای اینکه بتوانیم از این شرایط استفاده کنیم، موضوع تدوین شیوه نامههای دورکاری را در دست تهیه داریم و بهزودی تهیه و ابلاغ خواهد شد و بعد از این دورکاریها بر این مبنا انجام میشود.
معاون توسعه مدیریت تأکید کرد: بسیاری از سامانههایی که راهاندازی شده، سامانه خدماتی است و در اختیار آحاد جامعه قرار میگیرد. در حوزههای خدماتی شاهد این هستیم که اتفاقات خوبی در عرصه فناوری اطلاعات افتاده است.
او بیان کرد: یکی از مزایای بسیار خوب در استفاده از حوزه فناوری اطلاعات این است که سرعت و دقت را بالا برده و درصد خطا را به صفر میرساند.
آقای خیاطیان افزود: خدمتی که معاونتهای میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی ارائه میدهند باید بر مبنای عدالت باشد آنچه میتواند عدالت را در جایجای کشور ایجاد کند ارائه اطلاعات بدون محدودیت و فیلتر کردن است که این امر با راهاندازی این سامانهها اتفاق میافتد.
او تصریح کرد: آنچه سامانهها در بستر فناوری اطلاعات میتوانند ایجاد کنند، عدالت و مساوات بین آحاد جامعه است، بارها موضوع عدالت کارمندی را مطرح کردم، آرزوی قلبی من است به سمتی برویم که در اداره کارگزینی ادارهکل منابع انسانی وزارتخانه شاهد این باشیم تا کارمندان خودشان احکام کارگزینی خودشان را صادر کنند، البته این حرف بیربطی نیست و آرزویی است که میتواند با فناوری اطلاعات قابل تحقق باشد.
معاون توسعه مدیریت افزود: سلامت اداری با این سامانهها ارتقا پیدا میکند. از مدیران کل استانها انتظار داریم از این سامانهها بهعنوان ابزارهای کاری خود در حوزه میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی به نحو مطلوب استفاده کنند.
فعال بودن ۴۴ سامانه در سطح وزارتخانه
او گفت: هم اکنون ۴۴ سامانه در سطح وزارتخانه فعال هستند که نحوه نگهداری و پشتیبانی آن کار سختی است و بابت آن از همه همکاران تشکر میکنم.
ورود و صحت اطلاعات باید در سامانهها ممیزی شود
آقای علیرضا طالبی رئیس مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری گفت: از تمام کسانیکه برای راهاندازی این سامانهها تلاش کردند، تشکر میکنم.
او افزود: ورود و صحت اطلاعات باید از طریق مدیران استانی و همکاران این مرکز ممیزی شود.
آقای طالبی تصریح کرد: امروز سامانههای مرکز کنترل عملکرد مدیریتی (داشبورد)، سامانه صدور پروانه تأسیسات گردشگری، سامانه مدیران فردا، سامانه جامع کتابخانه و مرکز اسناد، سامانه قراردادها، سامانه کنترل طرحهای سرمایهگذاری، سامانه منابع انسانی و کارگزینی، سامانه نظام پیشنهادها، سامانه اخذ امریه، سامانه بلیتفروشی بر روی ترمینالهای اندرویدی، طرح اطلاعرسانی دیجیتال و طرح زیرساخت شبکه امن بین استانی راهاندازی شد.
او گفت: نیاز به سامانهای داشتیم تا تحلیل آماری برای ما داشته باشد و نقطه روشنی از جایگاه وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در اختیار ما قرار دهد، این سامانه مرکز کنترل عملکرد مدیریتی (داشبورد) است که به صورت مصور و نمودار بوده و همراه با پیشگویی آمار و اطلاعات است.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری افزود: سامانه دیگر ما آرشیو اسناد و مدیریت کتب اسناد فرهنگیتاریخی است که به شکل کشوری پیادهسازی شده، این سامانه مهم بوده و اطلاعات داخل آن گرانبها است.
راهاندازی سامانه بلیتفروشی بر روی ترمینالهای اندرویدی
او بیان کرد: سامانه بلیتفروشی بر روی ترمینالهای اندرویدی نیز امروز افتتاح شد، در سالهای اخیر ۷۰ نقطه از استانها مجهز به فروش بلیت الکترونیکی شد، در این سامانه کارهای زیادی انجام شد و به صورت تکنیکالی مختص خود وزارتخانه است، همچنین ابطال بلیت هم از طریق این دستگاه انجام خواهد شد.
طالبی افزود: این سامانه به شکل فراگیر در استانها اجرا میشود و به شکل ۱۰۰ درصد در سراسر کشور فروش بلیت الکترونیکی خواهیم داشت.
او درباره سامانه کنترل طرحها گفت: در مرحله ابتدایی این سامانه در معاونت سرمایهگذاری پیادهسازی شده است.
در پایان مراسم از کتابچههای سامانههای وزارتخانه و سامانه بلیتفروشی بر روی ترمینالهای اندرویدی رونمایی شد.