عضو کمیته برنامهریزی، آمایش و آمار مجلس گفت: پیش نیاز هر نوع برنامهریزی در کشور داشتن یک نظام آماری مطلوب است و تلاش میکنیم تا طرحی را برای اصلاح نظام آماری کشور تدوین و به زودی ارائه کنیم.
وی ادامه داد: براین اساس قرار شد، با دعوت از دستگاههای اجرایی و دریافت گزارشهایی درباره اجرای احکام مندرج در برنامه ۵ ساله ششم توسعه و احکام دائمی برنامههای توسعه پنج ساله ضمن آسیبشناسی جامع و کامل، موانع و عدم تحقق هدفگذاریها در این مسیر شناسایی شوند.
اقای خدابخشی با بیان اینکه جلسات نظارتی مستمرا در کمیته برنامهریزی، آمایش و آمار مجلس برگزار خواهد شد، بیان کرد: پیش نیاز هر نوع برنامهریزی در کشور داشتن یک نظام آماری مطلوب است و بنابراین تلاش میکنیم تا طرحی را برای اصلاح نظام آماری کشور تدوین و به زودی ارائه کنیم.
وی تصریح کرد: پیش از این دولت مکلف به تدوین سند ملی آمایش سرزمینی بود که هنوز آن را ارائه نکرده است و ما به طور حتم پیگیر این موضوع خواهیم بود، زیرا آمار و آمایش از ملزومات برنامهریزی در کشور هستند که باید تا قبل از تدوین و تصویب برنامه ۵ ساله هفتم توسعه انجام شود.
نماینده مردم الیگودرز در مجلس تاکید کرد: ارتباط برنامههای پنج ساله و قوانین بودجه سالانه یکی از مسایل بسیار مهم است که باید تناظری میان این دو وجود داشته باشد. یکی از مشکلات ما در برنامههای ۵ ساله قبلی این بود که احکام مصوب در برنامهها در قوانین بودجه سنواتی ذکر نمیشد و دولت به طور سلیقهای تنها برخی احکام را در بودجه قید میکرد.
وی اظهار کرد: بنابراین یکی از پیشنهادات درباره این موضوع الحاق یک پیوست به بودجه سنواتی با عنوان رابطه میان برنامه و بودجه است بدین معنا که مشخص شود، هر حکمی در بودجه برای تحقق کدام اهداف برنامه پنج ساله توسعه ذکر شده است.
نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: باید به سمت آمادهسازی تدوین برنامه ۵ ساله هفتم توسعه در کمیسیون پیش برویم و جلساتی را با مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برگزار کنیم تا برنامهریزی جایگاه خود را در ساختار اداری اجرایی کشور به دست آورد.
عضو کمیته برنامهریزی، آمایش و آمار مجلس با اشاره به کسری بودجه سال ۹۹ گفت: مشکل ساختاری در بودجهریزی کشور وجود دارد که باید برای جبران آن نگاه برنامهای را تقویت کرد، اختلاف و شکاف میان منابع و مصارف را میتوان با برنامهریزی مناسب پر کرد. در حال حاضر درآمد بودجه عمومی کشور ۱۶.۱ درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) است و درآمد مالیاتی تنها ۷.۱ درصد آن را تشکیل میدهد.
وی افزود: ۹ درصد (GDP) مربوط به درآمدهای غیر مالیاتی است که از این مبلغ ۶ درصد مربوط به نفت خام و میعانات گازی میشود که با در نظر گرفتن مخارج دولت ۱۷.۹ درصد تولید ناخالص داخلی میشود و این یک شکاف بزرگ است.
خدابخشی تصریح کرد: برای اصلاح ساختار بودجه باید میزان ۸.۶ درصد تولید ناخالص داخلی را با درآمدهای غیرنفتی جایگزین کرد و در حال حاضر ۱.۸ درصد کسری منابع داریم و اگر منابع مربوط به نفت هم به آن اضافه شود پس باید ۸.۶ درصد (GDP) جبران شود که این مسایل نیازمند داشتن یک برنامه مدون است.