حلقههای گم شده در زنجیره تصادفاتی که سالیانه صدها نفر را به کام مرگ میکشاند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، فیلم تصادفش دست به دست در گوشیها میچرخد، تصادفی وحشتناک در یکی از زیرگذرهای شهر یزد که نشان میدهد خودروی پراید به مسیر مخالف منحرف میشود و با یک خودروی دیگر برخورد میکند.
چند روزی است که از بیمارستان مرخص شده، حالش زیاد خوب نیست، اما میتوان با او صحبت کرد. وجودش سراپا پر از درد و ناراحتی ست و حسرتی در چشم هایش موج میزند، هنوز هیچ سوالی نپرسیده ام که میگوید: کاش میشد زمان به عقب برگردد.
روبروی مردی ایستاده ام که تنها آرزویش ایستادن روی پاهایی ست که دیگر هیچ حسی ندارند. در میان گریه هایش از من میخواهد دوربین را خاموش کنم. احمد راننده خودرویی ست که یک ماه پیش به خاطر سرعت بالا تصادف میکند، با یک دنیا پر از اندوه داشتنها میگوید: اگر کمی دقت کرده بودم، الان همسر و تنها فرزندم در کنارم بودند. صدای گریه اش بلندتر میشود. سارای من فقط ۵ سال داشت کاش میمردم و این روز را نمیدیدم.
بنا به نظر کارشناسان راهنمایی و رانندگی علت این تصادف، سرعت بالای راننده پراید اعلام شد یعنی همان احمدآقا، و به جز همسر و فرزندش یک نفر دیگر هم از خودروی مقابل فوت کرد.
سرعت، عامل مهم تصادفات شهری استان یزد
متاسفانه در بخش حوادث، هر روز این خبرهای تلخ را میشنویم تصادفهایی که در سطح شهر اتفاق میافتد و دست کم باعث زخمی شدن چند نفر میشود.
همراه با سرپرست پلیس راهور استان یزد به سطح شهر میروم. سرعت خودروها از داخل خودروی پلیس بررسی میشود. سرعتهایی که اغلب بالاتر از حد مجاز هستند.
سرهنگ زارع با اشاره به اینکه تعداد دوربینهای کنترل سرعت در استان یزد نسبت به استانهای دیگر متوسط است، گفت: در سال ۹۵ استان یزد از استانهای پیشرو در نصب دوربین کنترل سرعت بود و به همین جهت، سرعت خودروها کاهش یافت، اما به دلیل اینکه در این چند سال دوربینهای جدید در معابر پر تردد نصب نشده؛ سرعت خودروها هم افزایش یافته است.
وی با اشاره به اینکه روزانه بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ فقره سرعت غیرمجاز خودروها در استان ثبت میشود، میگوید: در ۲ سال گذشته سرعت در شهر یزد بیش از ۴۰ کیلومتر افزایش سرعت داشته است و میانگین سرعت در استان ۹۰ کیلومتر است. بیشترین سرعتی که در شهر یزد ثبت شده ۱۷۲ کیلومتر است، سرعتی که کمتر در دنیا به ثبت رسیده است.
به مرکز کنترل ترافیک استان میروم مرکزی که در اداره راهنمایی و رانندگی واقع شده است؛ کارشناسان در حال کنترل تخلفات رانندگی هستند.
کارشناس فرهنگ ترافیک راهنمایی و رانندگی استان یزد میگوید: سال گذشته یک فرد در یزد ۱۲ میلیون تومان جریمه شده که ۹۸ درصد از تخلفاتش مربوط به سرعت غیرمجاز است.
سرهنگ آدمیزاده با اشاره به اینکه در کمتر از یک دقیقه پیامک به راننده ارسال میشود، میگوید: برای رانندگانی که سرعتشان بالاتر از حد مجاز است، تا ۳ ماه توقیف، جریمه سنگین از ۲۰۰ هزار تومان به بالا، محرومیت از رانندگی و گواهینامه از سوی قانون در نظر گرفته شده است.
سخت گیریهایی که شاید تا حدودی توانسته مفید باشد، اما هنوز بخش عظیمی از مردم نیازمند آموزش و فرهنگسازی هستند.
خودروهایی برای راحت جان، اما بلای جان
هرچند که سرعت، بیشترین عامل تصادفات رانندگی است، اما عواملی دیگری هم در این اتفاق دخیل هستند. براساس استاندارهای جهانی سه عامل راه، راننده و وسیله نقلیه موجب تصادف میشوند.
دو عامل دیگری که انگار در کشور ما کمتر دیده شده اند، عواملی از جمله استاندارد نبودن خودروها که بارها از سوی مسئولان کشوری اعلام شده است.
هرچند خوشبختانه پس از سالها، خط تولید پراید متوقف شد. اما این را هم باید درنظر گرفت که هنوز در سطح شهرها تعداد زیادی از مردم خودروی پراید دارند.
به گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی، وسیله نقلیه در سرعت بالا هیچ استحکامی ندارد و تلفات رانندگی سال گذشته در سطح شهر یزد ۲۸ نفر بوده است..
به گفته یکی از شهروندان وقتی خود مسئولان میگویند که خودروی ما استاندارد نیست چرا هنوز خودروی پراید به فروش میرسد و چرا کاری برای جمع آوریشان نمیکنند. علی میگوید: باید تمهیداتی در نظر گرفته شود تا مردم بتوانند خودروهایشان را جایگزین کنند.
گذرگاههایی به سوی مرگ
یکی از عوامل مهمی که باید در زنجیره تصادفات در نظر گرفته شود عامل راه است. عاملی که اگر استاندارد نباشد، میتواند باعث حادثه شود.
به گفته یکی از رانندگان روشنایی کم، خط کشیهای نامناسب خیابانها و حذف ثانیه شمارهای بعضی چراغ قرمزها از مشکلاتی ست که با عث تصادف میشود.
حاج رضا یکی از رانندگان تاکسی شهری میگوید: البته خدا را شکر شهرداری اقدامات خوبی هم انجام داده است مثل مسدود کردن بریدگی ها، بلوارها و نصب دوربین بر سر چراغ قرمزها که عامل مهمی در تصادفات بود.
اما یکی از مواردی که در سالهای اخیر کمتر به آن توجه شده، زیرگذرهای غیر استاندارد هستند که تعدادشان در یزد روز به روز در حال افزایش است. اگر نگاهی به اینترنت بیاندازیم فیلمهای زیادی وجود دارد که مستند این ادعا هستند. مثل تصادف وحشتناک سال گذشته در میدان آیت الله خاتمی یزد و یا تصادف مرگبار چند ماه پیش در میدان امام علی (ع) یزد که در هر دو تصادف خودروها به مسیر مخالف منحرف شده و با خودروی روبرو برخورد کرده اند.
یادم میآید در سالهای گذشته ساخت زیرگذرهایی از جمله زیرگذرهای مهدیه و ابوذر یزد با اعتراض شدید مردم روبرو شد. زیرگذرهایی که نه تنها مشکل ترافیک را حل نکردند، بلکه باعث هرج و مرج شدند.
پیگیریهای مداوم صداوسیما هم از شهرداران وقت بی فایده بود.
چندی پیش بود رئیس پلیس راهور استان هم اعلام کرد که زیرگذرهای یزد استاندارد نیست و حتی هشدار داد که اگر شهرداری زیرگذرها را استانداردسازی نکند، آنها را میبندد.
اکنون سرهنگ زارع درباره این زیرگذرها گفته ارتفاع کم رفوژ میانی و پیچهایی که دید راننده را نسبت به جلو کم میکنند از عوامل غیر استاندارد بودن این زیرگذرهاست که باعث انحراف خودرو به سمت مخالف، واژگونی و یا تصادفهای منجر به فوت شده است.
با چند راننده تاکسی در این مورد هم صحبت میشوم. یکی از رانندهها میگوید: بارها در زیرگذرها شاهد تصادف بوده ام، به خصوص زیر گذر آیت الله خاتمی که به خاطر عرض کم و پیچ نامناسب، رانندهها کنترل خودرو را از دست میدهند و باعث تصادفات زنجیرهای میشود.
یکی دیگر از رانندگان هم میگوید: یک بار در زیرگذر امام علی (ع) تصادف کردم و خدا را شکر فقط خسارت مالی بود.
به شهرداری میروم، اما هیچ کس پاسخگو نیست. همه مسئولان معتقدند که زیرگذرها استاندارد است و هیچ مشکلی ندارد.
موضوع را با معاون عمرانی استاندار یزد در میان گذاشتم. صادقیان هم نظرش با شهردار یکی ست. او میگوید: من هم معتقدم کار مهندسان ما به خوبی انجام شده و زیرگذرهای یزد استاندارد هستند.
آنچه البته به جایی نرسد...
وقتی صدای رئیس پلیس راهور استان یزد هم به جایی نرسید، آب از آب تکان نخورد و تنها راهکار مسئولان در مقابل رسانه ها، نصب دوربین در زیرگذرهای پر تردد یزد بود تا بازهم سرعت رانندگان را کنترل کنند.
هرچند که ظاهراً مسئولان برای کاهش این حوادث با هم، همراه نیستند و به نظر میرسد که در اینجا تنها یک عامل به نام سرعت در حوادث رانندگی وجود دارد، اما با وجود این نباید فراموش کرد که رانندگی با سرعت مطمئن نقش موثری در محافظت از جان و مال مردم دارد، آنچه که امروز برای احمد آقا و هزاران نفر، چون او حسرت بزرگی است.
نویسنده: زهرا گنجعلی