دبیر شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفهای و مهارتی گفت: آینده کار و مهارت به شدت در حال تحول است و باید رغبت جامعه به سمت آموزشهای مهارتی را به گفتمان عمومی تبدیل کنیم.
آقای محمدرضا سپهری دبیر شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفهای و مهارتی در این نشست با تبریک هفته مهارت و کارآفرینی ضمن قدردانی از اراده قوی مجلس شورای اسلامی در جهت توجه به ارتقا و حل مسائل آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی گفت: آینده کار و مهارت در دنیا و کشور به شدت در حال تحول و تغییر است.
وی با عنوان اینکه رویکرد جهانی به سمت مسائل اقتصادی و اشتغال، انسان محور و برپایه تقویت گفتگوهای اجتماعی و توسعه پایداری است که در آینده کار و مهارت تغییر ایجاد میکند افزود: امروزه تغییرات جمعیتی براساس تغییرات دموکراتیک، تغییرات فناوری و اقلیمی، جهانی شدن و تحولات غیرمترقبه است.
وی ادامه داد: این تغییرات از نظر بافت هم قابل مشاهده است و نیروی انسانی که وارد محیط کار میشود شرایط یاددهی و یادگیری را براساس سلیقه تنظیم میکند، بنابراین نسل فناوریهای مشارکتی، رفتار جوانان را در بازار کار جدید خواهد کرد و در همین راستا باید در بستر آموزشهای مهارتی، این نسل را بشناسیم.
آقای سپهری با بیان اینکه اشکال و شیوههای کار نیز در مشاغل جدید که وارد بازار کار میشوند تغییر میکند گفت: ما به سمت کارکنان یادگیرنده حرکت میکنیم و در تغییرات ایجاد شده هوش مصنوعی، رباتها و اینترنت به وجود میآیند که خود در بازار کار و آموزش و مهارت تأثیر گذاشته است.
وی افزود: در این بین نیاز به مدیریت استعداد داریم که باید پویشهایی برای نگهداشت این استعدادها تشکیل دهیم. اشتغال پذیری مفهوم مهمی در دانشگاهها شده است و نتایج و اثربخشی دانشگاهها را نشان خواهد داد لذا در این زمینه ارتباط دانشگاه با صنعت نیز یکی از شاخصهای ارزیابی دانشگاهها قلمداد میشود.
آقای سپهری افزود: دنیای کار به شدت در حال تغییر و انعطاف است، آموزش و یادگیری نیز در حال تغییر است، ما در شرایط فعلی با چالشهایی روبهرو هستیم و مشاغل در حال ازبین رفتن است، به عنوان مثال پیش بینی شده است که ۴۷ درصد کارگران در آمریکا و ۵۶ درصد افراد در کشورهای گروه آسهآن (انجمن ملل آسیای جنوب شرقی) با خطر جایگزین شدن مشاغل خود مواجه هستند.
دبیر شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفهای و مهارتی با بیان اینکه فناوری تهدید دارد، اما مهارت و مشاغل جدید نیز ایجاد میکند گفت: سهم جمعیت در سن جهانی و تغییرات اقلیمی، نیروی کار را تحت تأثیر قرار داده و شغلهای جدیدی را در دستور کار قرار میدهد. در دنیا اعلامیهای در سازمان بین المللی کار منتشر شده که همه کشورها باید مهارت و قابلیت را تقویت کنند تا از توسعه و اقتصاد عقب نمانند.
وی افزود: شرایط حاکم بر جوامع با شیوع ویروس کرونا نیز باعث شده از ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون نیروی کار، ۸۳ درصد تحت تأثیر آن قرار بگیرند و سرعت کار اُفت پیدا کند. این موارد خطری است که در اثر این بحران به وجود آمده است پس باید در این شرایط انسجام سیاستی داشته باشیم.
آقای سپهری گفت: باید این موضوع را به گفتگوهای اجتماعی تبدیل کنیم و گفتگو بین نهادهای تصمیم گیر در امر مهارت و آموزشهای فنی و حرفهای گسترش پیدا کند. اگر رغبت جامعه و مردم به سمت آموزشهای مهارتی و دانشگاه فنی و حرفهای و کاردانش کم است باید آن را به گفتمان عمومی تبدیل کنیم که آینده بچهها در گرو آموزشهای مهارتی است.
دبیر شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفهای و مهارتی در ادامه به رویکردهای پسا کرونا اشاره کرد و گفت: بسیاری از تعییرات در محیط کار ایجاد میشود از این رو باید در بخش اقتصاد سایبری، اقتصاد دانش بنیان، خدمات مردم محور، و ... حرکت کنیم.
وی با اشاره بر اینکه این شورا به دنبال استقرار نظام آموزشی یکپارچه مهارتی در کشور است تا تمام ذینفعان بتوانند آموزشهای مهارتی را در کشور توسعه دهند افزود: از تمام اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات در این امر کمک میطلبیم، زیرا این طرح حکمرانی، نیاز به تقسیم کار دارد باید آموزش مهارتی متناسب با نیازهای آمایشی و منطقهای تدوین شود.
آقای سپهری گفت: سند آموزشهای مهارتی در استانها تنطیم شده است که نیازهای خود را نیازسنجی کردند و لازم است نیازهای بازار کار را بشناسیم و باید در این رابطه یک اطلس با محوریت مهارت و شایستگی تدوین کنیم.