مدتها بود که جای مسابقات میدانی و مهیج در تلویزیون خالی بود؛ مسابقاتی که هم تحرک داشته و پرهیجان باشند و هم فرهنگ سازی کنند.
«شوتبال» عنوان مسابقهای با محوریت هوش هیجانی و مشارکت قهرمانان ورزشی و نخبگان علمی و روایت سرگذشت متفاوت و پندآموز آن ها، ارمغان جدید سیما برای پر کردن این جای خالی و پاسخ به نیاز این روزهای مخاطب، از شبکه نسیم پخش میشود.
فصل اول این مسابقه، سال قبل پخش شده بود، اما فصل جدید آن با تغییراتی به پخش رسیده است و ضمن افزایش تنوع و نوآوری، رویکرد محتوایی و فرهنگی هم یافته است.
فصل دوم مسابقه «شوتبال»، برخلاف نام و ظاهر ساده و سرگرم کننده اش، مسابقهای با جزئیات و محتوایی منحصر به فرد است. حتی تولید آن هم پیچیدگیهایی خاصی دارد. به ویژه در شرایط شیوع کرونا، این پیچیدگی بیشتر شده است. چون مسابقاتی که محور اصلی آنها تحرک و هیجان است، با حضور پرشور تماشاگران و تشویق و هیاهوی آنها معنا و فضا پیدا میکند. خوشبختانه و به رغم خطرات موجود، اما با تمهیدات به کار رفته، این مسابقه با حضور این تماشاچیها همراه شده است. اغلب مسابقات بر اطلاعات عمومی یا قدرت جسمانی تکیه دارند، اما «شوتبال» مسابقهای است که هوش هیجانی شرکت کنندگانش را محک میزند.
اولین اتفاق ویژهای که در فصل جدید مسابقه «شوتبال» رخ داده است، شرکت بانوان در این مسابقه است. این نخستین مسابقه میدانی بانوان در تلویزیون است. یعنی یک قسمت، با حضور شرکت کنندگان خانم و یک قسمت هم با حضور شرکت کنندگان آقا تولید و پخش میشود. «شوتبال» با این تمهید، زنان کشورمان را به ورزش تشویق و ترغیب میکند. برخی از مسابقه دهندگان زن نیز خطاب به بانوانی که این مسابقه را میبینند، میگویند که هیچ محدودیتی برای تحرک جسمی و ورزش بانوان وجود ندارد و خود آنها نیز توانسته اند در رشتههای ورزشی مختلف، به قهرمانی یا موفقیتهایی برسند.
اتفاق جدید دیگری که در فصل جدید «شوتبال» به چشم میخورد، استفاده از ظرفیت قهرمانان و شخصیتهای خاص و موفق است؛ هم ورزشکاران نامی و دارای عناوین قهرمانی میآیند و هم نخبگان دانشگاهی و علمی و هم افرادی که در زندگی خودشان توفیقات بزرگی را به دست آورده اند و میتوانند الگوی جوانان و نوجوانان باشند. از دانشجویان و رتبههای برتر دانشگاههای شریف و امیر کبیر گرفته تا برنده مدال طلای المپیک و ... یکی از جاذبههای ویژه «شوتبال» این است که میدان رقابتی سالم و مهیج را با حضور چنین چهرههای پرفروغی فراهم کرده است.
«شوتبال» در همان قسمت اول از فصل جدیدش، نشان داد که در پی اهداف فرهنگی و اجتماعی هم هست. همچنان که در آن قسمت، گروهی از رها شدگان از بند اعتیاد نیز در این مسابقه حضور یافتند. حضور آنها وقتی جذابتر شد که گروه رقیبشان، تحصیل کردگان یک مدرسه تیزهوشان بودند. رقابتی که نشان داد، هوش هیجانی همه افراد، اگر میدان و فضای بروز پیدا کند، شکوفاتر میگردد.
اتفاق ویژه دیگر در فصل دوم مسابقه «شوتبال» این است که زندگی محور است؛ این مسابقه درواقع، راوی دو رقابت موازی است؛ هم زندگی دشوار و پرتلاش شخصیتهای خاص حضور یافته در مسابقه را روایت میکند و هم مبارزه آنها برای موفقیت در این مسابقه را به تصویر میکشد. طوری که هر گروه و هر فردی که در رقابت «شوتبال» حضور پیدا میکند، دارای یک قصه زندگی است و مخاطب میتواند با دیدن این مسابقه و در طول مسابقه، با یک تجربه جدید در عبور از سختیها و رسیدن به موفقیت آشنا گردد و به درک تازه تری از زندگی برسد. باز هم افراد موفقی که پا به این میدان میگذارند، طیف متنوعی را در بر میگیرند؛ از افرادی که در علم و تحصیل موفق شده اند، تا قهرمانان ورزشی و حتی افرادی که در زندگی شخصی خودشان، پیروز شده اند؛ مثل جوان خلافکاری که متحول شده یا معتاد سابقی که نه تنها از بند اعتیاد رها شده که امروز یک فرد مثبت است و زندگی شکوفا و موفقیت آمیزی دارد و ...
به همین دلیل هم در «شوتبال» سرگرمی و هیجان، یک ظرفیت هستند، نه هدف. هدف اصلی از تولید و پخش این مسابقه، فرهنگ سازی و الگوسازی در زندگی و موفقیت است. افراد شرکت کننده در این مسابقه در کنار هم یک جامعه کوچک را تشکیل میدهند، اجتماعی که در آن هر فردی، مثل زندگی روزمره، در یک رقابت قرار دارد که فرصت دست یابی به موفقیت را دارد، اما به شرط اینکه همه تلاش خود را به کار ببرد.
این فصل از مسابقه تلویزیونی «شوتبال» تا آغاز ماه محرم، هر شب روی آنتن شبکه نسیم سیما میرود. پس از پایان ایام عزاداری محرم و صفر، فصل بعدی مسابقه «شوتبال» در ۶۰ قسمت تولید و پخش خواهد شد.