آقای محسن پرویز در مصاحبه با
خبرنگار حوزه کتاب و مطبوعات گروه علمی فرهنگی و هنری خبرگزاری صدا و سیما گفت: ادبیات کودک ویژگی خاصی دارد که کودکان خود نمیتوانند به تنهایی به سمت کتاب بروند. چون چیزهایی که کودکان را جذب میکند، عناصر اصلی کتاب نیست.
این نویسنده افزود: بنابر این خانوادهها نقش مهمی در علاقهمند کردن بچهها به کتابخوانی دارند و میتوانند از طریق عادت دادن کودکان به کتاب، بازی کردن با کتاب و خواندن کتاب برای بچهها آنها را به مطالعه تشویق کنند.
وی گفت: مدرسهها در درجه بعدی قرار دارند. گاهی شما میبینید که مدرسه نقش ویژهای هم پیدا میکند. برای نمونه مدرسههایی که کتابخانههای مناسب دارند کودکان کتاب خوان تری دارند.
رئیس انجمن قلم ایران گفت: مدارسی هم هستند که دراین مدرسه ها، معلمها با بچهها بهتر کار کرده اند و دانش آموزان اهل مطالعه بیشتری دارد.
در هفتهای که گذشت، "روز ادبیات کودک" را پشت سر گذاشتیم.
مراسم خاصی به علت محدودیتهای کرونایی در این روز برگزار نشد.
اما ناشران زیادی به انتشار " کتابهای برتر حوزه کودک و نوجوان" پرداختند.
برای نمونه " شورای کتاب کودک"، فهرست کتابهای برگزیده را از دید کارشناسان شورا منتشر کرد.
نهاد کتابخانهها هم پرخوانندهترین کتابهای کودک را معرفی کرد که از آن جمله میتوان به کتاب " قصههای خوب برای بچههای خوب " نوشته زنده یاد مهدی آذریزدی اشاره کرد که در صدر این فهرست قرار داشت.
"روز ادبیات کودک " به مناسبت درگذشت مهدی آذریزدی در سال ۱۳۸۸ نام گذاری شده است.
او در دورهای که کتاب کودک ایرانی با محتوای فارسی در بازار کتاب کمتر وجود داشت، به نگارش و بازنویسی از روی متون کهن پرداخت.
"قصههای خوب برای بچههای خوب " را انتشارات امیر کبیر منتشر کرده است.
کتابهایی که هنوز خوانده میشوند و در شمارگان بالا به چاپ میرسند