مجلس شورای اسلامی با تائید اعتبارنامه آقای تاجگردون منتخب مردم گچساران مخالفت کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ ۲۵۱ نماینده مجلس در رای گیری برای گزارش کمیسیون تحقیق پیرامون اعتبارنامه آقای غلامرضا تاجگردون منتخب مردم گچساران شرکت کردند که ۱۰۲ نفر موافق، ۱۲۸ نفر مخالف و ۲۱ نفر ممتنع رای دادند.
بدین ترتیب اعتبارنامه آقای تاجگردون به تصویب نمایندگان نرسید.
پس از باز شدن دربهای مجلس بعد از جلسه غیر علنی یک ساعته نمایندگان مردم، گزارش کمیسیون تحقیق درباره اعتبارنامه منتخب مردم گچساران قرائت شد، این کمیسیون اعتبارنامه غلامرضا تاجگردن را تأیید کرده است.
با اعلام هیئت رئیسه مجلس گزارش کمیسیون تحقیق در تأیید اعتبارنامه تاجگردون به صورت ورقهای و گلدانی به رأی گذاشته شد.
مخالفت نمایندگان با تشکیل کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی
نمایندگان مجلس با تشکیل کمیسیون ویژه حمایت از تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس مخالفت کردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی تقاضای عدهای از نمایندگان برای تشکیل کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس، با تشکیل این کمیسیون مخالفت کردند.
در جریان بررسی این موضوع در نشست علنی رحیم زارع به عنوان طراح و متقاضی تشکیل کمیسیون مربوطه گفت: با توجه به اهمیت حمایت از تولید در سال جاری تشکیل کمیسیون مربوطه بسیار ضروری است، در این رابطه رهبر معظم انقلاب بارها بر اولویت داشتن مسائل تولیدی و اقتصادی کشور تأکید فرمودند و در این راستا سال جاری به نام سال جهش تولید نامگذاری شد.
وی با بیان اینکه حمایت از تولید یکی از سیاستهای ۴۰ ساله کشور است، افزود: برای حمایت از تولید باید به مسائل مختلفی از جمله پرداخت تسهیلات، اعطای یارانه، قطع تعرفهها و موضوعات دیگر حمایتی توجه کرد. از طرف دیگر باید برای حمایت از تولید مسائلی همچون امنیت سرمایهگذاری، توجه به مشکلات ساختاری، راهکارهای جهش تولید و رفع موانع آن، نظارت بر اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی، استفاده حداکثری از بدنه مرکز پژوهشها مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: اولویت اصلی کمیسیون ویژه حمایت از تولید افزایش انگیزه تولیدکنندگان، شفافیت رقابت، ارتقاء تأمین مالی تولید و کنترل قاچاق است. از طرف دیگر باید برای حمایت و جهش تولید باید امکانات سختافزاری و امکانات نرمافزاری مورد توجه قرار گیرد تا شاخصهای رقابتپذیری ارتقاء یابد.
موافقت با فوریت طرح اصلاح قانون تعیین تکلیف استخدامی حقالتدریسان
نمایندگان مجلس با یک فوریت طرح اصلاح قانون تعیین تکلیف استخدامی حقالتدریسان و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش موافقت کردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی با یک فوریت طرح اصلاح قانون تعیین تکلیف استخدامی حقالتدریسان و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش با ۱۶۳ رأی موافق، ۴۴ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۰ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند؛ بنابراین گزارش علی علیزاده به عنوان نماینده درخواست کنندگان دو فوریت جهت بررسی این طرح در خصوص دلایل درخواست دو فوریت توضیح داد: طرح اصلاح ماده الحاقی به قانون تعیین تکلیف استخدامی حقالتدریسان و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش مصوب ۱۵ مهر سال ۸۸ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن در رابطه با آزمون ورودی نهضتیها و دوره آموزشی است که به اتفاق ۱۳۰ نفر از نمایندگان طرح دو فوریتی آن را آماده کردهایم.
وی ادامه داد: طبق قانون در رابطه با جذب نیروهای حقالتدریسی و نهضت سوادآموزی در سال ۹۷، برای ۴ گروه از نیروهای مشغول در آموزش و پرورش شامل خرید خدمتیها، معلمان پیش دبستانی، نهضتیهای سوادآموزی، معلمان و آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی در ۱۳/۶/۹۷ قانونی تصویب شد که این عزیزان جذب شوند و امسال آخرین سالی است که وزارت آموزش و پرورش طبق قانون میتواند به جذب آنها اقدام کند.
اقای علیزاده ادامه داد: در این قانون برای سه گروه آزمون استخدامی بعد از دوره آموزشی لحاظ شده است، اما متأسفانه برای گروه نهضت سوادآموزی که شرایطشان شبیه مابقی است یک دوره آزمون قبل از دوره آموزشی گذاشتهاند و دوباره دوره آموزشی یک ساله و مجددا آزمون استخدامی لحاظ کردهاند که با این شرایط حق این دوستان اجحاف میشود و در حق آنها بیعدالتی صورت میگیرد.
وی بیان کرد: از آنجا که اکنون آخرین سالی است که آموزش و پرورش باید به جذب آنها اقدام کند دو فوریتی از آن جهت است که اگر اکنون تصویب نشود حق این افراد ضایع خواهد شد. این افراد ۱۳ – ۱۴ سال در مناطق دور افتاده با حقوق ماهانه ۳۰۰ – ۴۰۰ هزار تومان کار کرده و زحمت کشیدهاند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: این افراد روستا به روستا رفته و فرزندان ما را آموزش دادهاند به امید آن که روزی استخدام شوند، اما تفاوتی که بین این افراد و دیگر گروهها گذاشته شده است حق آنها را ضایع میکند این در حالی است که آنها نیز مدرک دانشگاهی با سابقه کاری بالا دارند.
توضیحات نایب رئیس مجلس درباره مخالفت با تشکیل کمیسیون ویژه تولید ملی
نایب رئیس مجلس با بیان اینکه نمایندگان در نشست امروز تشخیص دادند که فعلا نیازی به تشکیل کمیسیون ویژه نیست، گفت: مخالفت مجلس با تشکیل این کمیسیون، به معنای حمایت نکردن از تولید ملی نیست.
سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی در نشست علنی امروز با اشاره به موضوع حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دستور کار نشست علنی امروز مجلس گفت: در دستور کار امروز قوه مقننه، موضوع جلسه با وزیر بهداشت پیرامون مسائل بهداشتی و ارائه گزارش درخصوص بیماری کرونا وجود داشت، اما ظاهراً یک مسئله اورژانسی پیش آمده و از طرف دولت با ریاست مجلس برای عدم حضور آقای نمکی در نشست علنی هماهنگی صورت گرفته و ایشان از این بابت عذرخواهی کرده است.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از دوستان درباره رأی گیری نمایندگان درخصوص تشکیل کمیسیون ویژه حمایت از تولید تذکری دادند که رأی مجلس مخالفت با تشکیل این کمیسیون بوده، در غیر این صورت مجلس موضوع حمایت از تولید ملی را به صورت جدی در دستور کار خود دارد. حال نمایندگان در نشست امروز تشخیص دادند که فعلا تشکیل کمیسیون ویژه نیاز نیست و میتوان موارد را از طریق کمیسیونهای تخصصی پیگیری کرد. البته در رسانهها این موضوع به صورت دیگری منعکس شده بود.
ودیعه تهیه مسکن نمایندگان قرض الحسنه است
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن درخواست از رسانهها برای رعایت انصاف در انتشار برخی مطالب علیه قوه مقننه گفت: ودیعه تهیه مسکن نمایندگان قرض الحسنه است.
موسی غضنفرآبادی در نشست علنی امروز در تذکری با استاد به بند ۱۱ ماده ۲۲ آیین نامه داخلی مجلس گفت: اخیراً در فضای مجازی صحبتی از همکاران نماینده مطرح میشود که یا خوب بیان نشده یا برداشت درستی از آن نکرده اند.
نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مبلغ قرض الحسنهای برای تهیه مسکن به برخی از نمایندگان درخواست کننده از سوی مجلس پرداخت میشود، این مهم در حالی است که برای رهن و اجاره مسکن در تهران امروزه مبالغی بیش از این نیاز است، از این رو چنین مسئلهای موجب تاخت و تاز بر قوه مقننه شده است.
سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: تعدادی از نمایندگان موقتاً برای ۴ سال در تهران خدمتگزار مردم هستند، از این رو ودیعهای قرض الحسنه از محل صندوقی در مجلس به آنها پرداخت میشود که این مبلغ به صورت یکجا و یا در چند مرحله از سوی نمایندگان بازپرداخت خواهد شد.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مبلغ مذکور در مجلس گذشته ۲۵۰ میلیون تومان بود، اما در مجلس یازدهم کاهش یافت و به ۲۰۰ میلیون تومان رسید؛ به نظر میرسد عدهای از روی دشمنی، دوستی یا رقابت در جهت تخریب افکار عمومی نسبت به قوه مقننه قدم برمی دارند، لذا از رسانهها درخواست میشود انصاف را رعایت کنند.
وی با اشاره به اینکه مبلغ مشخصی برای هزینه دفاتر نمایندگان نیز از سوی مجلس پرداخت میشود، تصریح کرد: هر نماینده طبق قانون میتواند ۲ نفر را در دفاتر کار حوزه انتخابیه به کار بگیرد که بابت حق الزحمه و اجاره دفتر باید هزینه بپردازد.
وی خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد این مبالغ مختلف را جمع و به حساب حقوق دریافتی نمایندگان بگذاریم، کار درستی نکرده ایم، زیرا طبق قانون سمت سازمانی منتخبان ملت معادل وزیر است، اما دریافتی آنان از مدیران کل هم کمتر است.
توضیحات نایب رئیس مجلس درباره تشکیل فراکسیونها و کمیسیونهای ویژه
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با توجه به تذکر نماینده ارومیه، گفت: هیات رئیسه براساس آئین نامه نمیتواند مانع از تشکیل فراکسیونها و کمیسیونهای ویژه شود بلکه نظر نهایی را نمایندگان در صحن علنی میدهند.
سید سلمان ذاکر در نشست علنی امروز در تذکری با استناد به ماده ۲۲ آئین نامه داخلی مجلس، گفت: در شرایط کنونی تهیه و تنظیم برنامه هفتگی مجلس دچار آسیب است، خطای هیات رئیسه در این است که هنوز اهم و مهم را در اولویت کار مجلس قرار نداده است، متاسفانه ما هنوز از فراکسیون سازی نجات پیدا نکرده ایم و امروز به مرحله کمیسیون سازی رسیده ایم.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اولویت مجلس فراکسیون سازی نیست بلکه اولویت ما براساس فرمایشات رهبر انقلاب، معیشت و اقتصاد کشور است. امروز کارگران، مردم، کم درآمدها، زیر گرانی و تورم له شده اند، اما خبری در مجلس نیست. متاسفانه در شرایط کنونی، تورم، گرانی، مسکن، گرانی کالا و مصالح و مواد پتروشیمی مردم را عصبانی کرده است از این رو باید مجلس چند اقدام اساسی برای مهار تورم و گرانی انجام دهد، زیرا فراکسیون سازی تاثیری در حال مردم ندارد.
در این نشست سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس در پاسخ به تذکر این نماینده، گفت: هیات رئیسه به عنوان مجری آئین نامه نمیتواند تشخیص خودش را به جای تشخیص نمایندگان قرار دهد وقتی طبق آئین نامه جمعی از نمایندگان متقاضی تشکیل کمیسیون ویژه هستند، اضطراری بودن آن با رأی صحن مشخص میشود و در این رابطه هیات رئیسه اجازه نمیدهد که جلوی تشکیل فراکسیون و کمیسیونهای ویژه را بگیرد.
وی گفت: درباره تشکیل فراکسیونها دستورالعملی وجود دارد و مسئولی در هیات رئیسه باید این دستورالعمل را رعایت کند، از این رو در روزهای آتی جلساتی با متقاضیان تشکیل فراکسیونها برگزار میشود تا این موارد سامان یافته و برخی فراکسیونهای مشترک در هم ادغام شود.