معاون گردشگری کشور از تدوین ﺳﻨﺪ راهبرد ﻣﻠﯽ ﺻﺎﺩﺭﺍﺕ ﮔﺮﺩﺷﮕﺮی ﺍﯾﺮﺍﻥ با کمک فنی ITC ﻭ ﻣﺸﺎﺭﮐﺖ ﻣﺎﻟﯽ ﺍﺗﺤﺎﺩﯾﻪ ﺍﺭﻭﭘﺎ خبر داد.
به گزارش خبرنگار حوزه میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی گروه علمی فرهنگی و هنری خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی گفت: ﺑﺎ ﻫﺪﻑ ﺑﻬﺮه ﻣﻨﺪی ﺍﺯ ﻇﺮﻓﯿﺖﻫﺎی ﺑﯿﻦﺍﻟﻤﻠﻠﯽ ﺑﺮﺍی ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮔﺮﺩﺷﮕﺮی، ﻫﻤﮑﺎﺭی ﻣﺸﺘﺮی ﺑﺎ ﻣﺮﮐﺰ ﺗﺠﺎﺭﺕ ﺑﯿﻦ ﺍﻟﻤﻠﻠﯽ (ITC) ﺭﺍ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ 98 ﺩﺭ ﺩﺳﺘﻮﺭﮐﺎﺭ ﺧﻮﺩ ﻗﺮﺍﺭ ﺩادیم. ﺷﮑﻞﮔﯿﺮی ﺍﯾﻦ ﻫﻤﮑﺎﺭی، ﺑﺮﺍﺳﺎﺱ ﻧﺸﺴﺖﻫﺎی ﻣﺸﺘﺮی ﺑﺎ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﺎﻥ ﺩﻓﺘﺮ ﻣﺮﮐﺰی ITC ﻭ ﺭﺍﯾﺰﻧﯽﻫﺎی ﺑﻪﻋﻤﻞﺁﻣﺪه ﺑﺎ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺗﺠﺎﺭﺕ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺩﺳﺘﮕﺎه ﺭﺍﺑﻂ ﻭ ﻫﻤﺎﻫﻨﮓﮐﻨﻨﺪه ﺻﻮﺭﺕ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ.
او آغاز ﻓﺮﺍﯾﻨﺪ ﺍﺟﺮﺍﯾﯽ این طرح ﻣﺸﺘﺮی را ﺳﺎﻝ 1398 اعلام کرد و افزود: ﺩﺭ ﭼﺎﺭﭼﻮﺏ ﺍﻗﺪﺍﻣﺎﺕ ﻭ ﭘﯿﮕﯿﺮیﻫﺎی ﺑﻪ ﻋﻤﻞ ﺁﻣﺪه ﺍﺯ ﺳﻮی ﺍﯾﻦ ﻣﻌﺎﻭﻧﺖ، ﺑﺨﺶ ﮔﺮﺩﺷﮕﺮی ﺍﺯ ﻣﯿﺎﻥ ﺑﺨﺶﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺻﻨﻌﺘﯽ، ﺧﺪﻣﺎﺗﯽ ﻭ ﺗﺠﺎﺭی ﮐﺸﻮﺭ، ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺍﻭﻟﻮﯾﺖ ﺍﻭﻝ ﻫﻤﮑﺎﺭی ﺑﺎ ﻣﺮﮐﺰ ﺗﺠﺎﺭﺕ ﺑﯿﻦﺍﻟﻤﻠﻠﯽ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ شد و ﻃﯽ ﺍﯾﻦ ﻫﻤﮑﺎﺭی ﻣﻘﺮﺭ ﺷﺪ ﺳﻨﺪ راهبرد ﻣﻠﯽ ﺻﺎﺩﺭﺍﺕ ﮔﺮﺩﺷﮕﺮی ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﺎ ﮐﻤﮏ ﻓﻨﯽ ITC ﻭ ﻣﺸﺎﺭﮐﺖ ﻣﺎﻟﯽ ﺍﺗﺤﺎﺩﯾﻪ ﺍﺭﻭﭘﺎ ﺗﺪﻭﯾﻦ شود.
آقای تیموری در خصوص اقدامات صورتگرفته گفت: «به دﻧﺒﺎﻝ ﺗﻮﺍﻓﻖ ﻭ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻫﻤﮑﺎﺭیﻫﺎی ﻣﺸﺘﺮی، ﺍﻗﺪﺍﻣﺎﺕ ﻣﺘﻌﺪﺩی ﺍﺯ ﺯﻣﺎﻥ ﺁﻏﺎﺯ مرحله ﺍﺟﺮﺍﯾﯽ ﺗﺪﻭﯾﻦ طرح انجام شده است که ﺍﻧﺠﺎﻡ سه ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺍﺯ ﻣأﻣﻮﺭﯾﺖ ﻣﺸﺎﻭﺭﺍﻥ ﺑﯿﻦﺍﻟﻤﻠﻠﯽ ﻭ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪه ﺩﻓﺘﺮ ﻣﺮﮐﺰی ITC، ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺗﯿﻢ ﺍﺻﻠﯽ طرح (Team Core) ﻣﺘﺸﮑﻞ ﺍﺯ ﺫﯾﻨﻔﻌﺎﻥ ﺑﺨﺶ ﺩﻭﻟﺘﯽ ﻭ ﺧﺼﻮﺻﯽ ﮔﺮﺩﺷﮕﺮی ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭﺳﻨﺠﯽ ﻫﺮ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺍﺯ طرح ﺩﺭ ﻣﻌﺎﻭﻧﺖ ﮔﺮﺩﺷﮕﺮی، ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺑﺨﺶﻫﺎی ﺍﻭﻟﻮﯾﺖﺩﺍﺭ ﮔﺮﺩﺷﮕﺮی ﺩﺭ ﺯﻣﯿﻨﻪ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖﻫﺎی ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻭ ﻓﺮﺻﺖﻫﺎی ﺭﻗﺎﺑﺖﭘﺬﯾﺮی ﮔﺮﺩﺷﮕﺮی ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ از آن جملهاند.
معاونت گردشگری کشور تصریح کرد: ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺭﺍﺳﺘﺎ ﺑﺨشﻫﺎی گردشگری فرهنگی و تاریخی، طبیعت گردی، گردشگری جامعهمحور و گردشگری سلامت ﺑﺮﺍی ﺗﺪﻭﯾﻦ راهبرد ﺻﺎﺩﺭﺍﺕ ﺑﺨﺶ ﮔﺮﺩﺷﮕﺮی ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺷﺪهاند.
آقای تیموری با اشاره به برنامههایی که در آینده انجام خواهد شد، اضافه کرد: ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺣﻮﺯه ﻫﺎی ﻣﺴؤﻮﻝ ﺑﺮﺍی ﺍﺟﺮﺍی ﻫﺮ ﯾﮏ ﺍﺯ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎی ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﺩﺭ ﺳﻨﺪ، ﻧﻈﺮخواهی از ﺫﯾﻨﻔﻌﺎﻥ ﭘﯿﺮﺍﻣﻮﻥ ﺳﻨﺪ ﯾﺎﺩ ﺷﺪه ﺑﺎ ﻫﺪﻑ ﺟﻠﺐ ﻣﺸﺎﺭﮐﺖ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﺍﺟﺮﺍی ﺁﻥ، ﺍﻧﻌﮑﺎﺱ ﻧﺴﺨﻪ ﺗﻬﯿﻪ ﺷﺪه ﺑﻪ ﻣﺸﺎﻭﺭ ﺧﺎﺭﺟﯽ ﻃﺮﺡ ﺑﺮﺍی ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺍﺻﻼﺣﺎﺕ ﻻﺯﻡ، ﺩﻋﻮﺕ ﺍﺯ ﻣﺸﺎﻭﺭ ﻭ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﻩ ITC ﺑﺮﺍی ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣأﻣﻮﺭﯾﺖ ﺑﻪ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺑﺮﮔﺰﺍﺭی ﻧﺸﺴﺖ ﺗﯿﻢ ﺍﺻﻠﯽ طرح ﺑﺎ ﻫﺪﻑ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭﺳﻨﺠﯽ ﻣﺤﺘﻮﺍی ﺳﻨﺪ همچنین ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺳﻨﺪ ﺑﻪ ﻣﺮﺍﺟﻊ ﺫﯾﺼﻼﺡ ﺑﺮﺍی ﺗﺼﻮﯾﺐ ﻭ ﺍﺑﻼﻍ از جمله اقدامات پیشرو خواهد بود.
او با بیان این مطلب که ﻫﻤﮑﺎﺭیﻫﺎ ﺑﺎ ITC ﺗﺎ ﻣﺮﺍﺣﻞ ﺍﺟﺮﺍﯾﯽ طرح ﺗﺪﻭﺍﻡ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍشت، تأکید کرد: راهبرد ﻣﻠﯽ ﺻﺎﺩﺭﺍﺕ ﮔﺮﺩﺷﮕﺮی ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﺎ ﺭﻭﯾﮑﺮﺩ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﺤﺼﻮﻝ ﻭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﮔﺮﺩﺷﮕﺮی ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ چهار ﺑﺨﺶ ﺍﻭﻟﻮﯾﺖﺩﺍﺭ ﺑﺮﺍی ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮔﺮﺩﺷﮕﺮی ﺗﺪﻭﯾﻦ شده و ﺷﺎﻣﻞ ﯾﮏ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺍﺯ ﻃﺮﯾﻖ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺍﻫﺪﺍﻑ راهبردی ﻭ ﻋملیاتی همچنین ﺍﻧﺠﺎﻡ یکسری ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎی ﻣﺸﺨﺺ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﯾﯽ، ﺻﻨﻌﺖ ﮔﺮﺩﺷﮕﺮی ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﻣﺴﯿﺮ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺗﺤﻮﻝ و ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺷﺪﻥ ﺑﻪ ﻣﻘﺼﺪ ﮔﺮﺩﺷﮕﺮی ﺑﺎ ﺗﻮﺍﻧﺎﯾﯽ ﺩﺭﺁﻣﺪﺯﺍﯾﯽ ﺑﺎﻻ، ﺍﻧﻌﻄﺎﻑﭘﺬﯾﺮی ﻭ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩه ﺍﺯ ﻇﺮﻓﯿﺖﻫﺎی ﺑﯽﻧﻈﯿﺮ ﮔﺮﺩﺷﮕﺮی ﺗﻌﺮﯾﻒ ﺷﺪه ﺍﺳﺖ.