شرکت ایر کانادا به علت کمبود مشتری و مشکلات مالی ناشی از بحران کووید ۱۹ پروازهای خود را به ۳۰ مقصد منطقهای تا زمان نامعلومی به حال تعلیق درآورد.
مسئولان شرکت ایرکانادا با انتشار بیانیهای خبر تعلیق پروازهای این شرکت به ۳۰ مقصد در داخل کانادا را اعلام کردند و علت این تغییرات را پایین بودن میزان تقاضا هم در بخش تجاری و هم در بخش تفریح و گردشگری تحت تاثیر بحران کووید ۱۹ اعلام کردند. به گفته مسئولان ایرکانادا، احیای حمل و نقل هوایی و رهایی کامل آن از پیامدها و محدودیتهای بحران کرونا دست کم سه سال طول خواهد کشید.
ایرکانادا همچنین اعلام کرد به علت همه گیری کرونا که حمل و نقل هوایی را به شدت مختل کرد، زیان خالص یک میلیارد و پنجاه میلیون دلاری را در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ متحمل شده است.
شرکت ایرکانادا پیش از این نیز اعلام کرده بود به علت مشکلات ناشی از همه گیری کرونا حدود بیست هزار تن از کارمندان خود را که حدود پنجاه درصد از کل پرسنل این شرکت را تشکیل میدهند، موقتا بیکار کرده است. ظرفیت کل شبکه ایرکانادا در سه ماهه دوم امسال تقریبا هشتاد و پنج درصد کاهش یافت. مسئولان ایرکانادا همچنین اعلام کردند تغییرات یا تعلیقهای جدید در شبکه خدمات این شرکت در هفتههای آینده منتفی نیست.
مارک گارنو وزیر حمل و نقل کانادا اعلام کرد این تصمیم ایرکانادا برای گروههایی که کار و زندگی شان را تحت تاثیر قرار داده، مایوس کننده است، اما نشان دهنده پیامدهای بی سابقهای است که کووید ۱۹ بر روی بخش هوانوردی و کارکنان آن گذاشته است.
اما خیلی زود مقامات برخی استانهای کانادا از جمله استان کبک به تصمیم شرکت ایرکانادا اعتراض کرده و برای حل این مسئله دخالت دولت فدرال و دولت کبک را خواستار شده اند. مقامات منطقهای کبک اعلام کردند از تصمیم ایرکانادا دلسرد شده، اما هرگز غافلگیر نشده اند چرا که برای آنها اتخاذ چنین سیاستی از طرف ایرکانادا قابل پیش بینی بوده است. دانیل کوته شهردار گاسپه اعلام کرد تصمیمی که ایرکانادا اتخاذ کرد دقیقا در راستای اظهارات اخیر مدیر عامل این شرکت است که گفته بود خدمت به سهامداران به مراتب مهمتر از خدمت به مناطق است.
ایو مونتینیی شهردار به-کومو نیز اعلام کرد کم و بیش منتظر چنین تصمیمی از طرف ایرکانادا بودیم. از سال ۲۰۱۸ و به طور مشخص از زمان نشست حمل و نقل هوایی منطقه ای، احساس می شد خدمات منطقهای برای ایرکانادا چندان به صرفه نیست. ایرکانادا یک شرکت خصوصی است و به طور کامل واضح است که بیشتر به درآمد فکر میکند.
مونتینیی که از اعضای کمیته حمل و نقل هوایی اتحادیه شهرداریهای کبک محسوب میشود، با تاکید بر این که بسته شدن خطوط هوایی مناطق کبک قابل قبول نیست، ابراز امیدواری کرد دولت فدرال و دولت کبک مناطق را تنها نگذارند هر چند شاید حفظ خطوط هوایی مناطق چندان سودآور نباشد.