آزاد راه شیراز- اصفهان به طول بیش از ۲۲۰ کیلومتر با هدف توسعه اقتصادی جنوب کشور با ۸۰ درصد پیشرفت در حال اجراست.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز فارس، دید و بازدیدها از آزاد راه شیراز- اصفهان کم کم دارد جواب می دهد.
این طرح اگر چه سازه برتر سال وزارت راه و شهرسازی کشور به شمار می رود و به دلیل اهمیت آن در توسعه اقتصادی استان های جنوبی کشور همواره در اولویت اجرای طرح های زیرساختی کشور قرار داشته، کمبود اعتبار باعث شده است؛ اجرای این طرح استراتژیک حرکت لاک پشتی به خود بگیرد. اما اوایل تیرماه امسال معاون رییس جمهور و دو وزیر با سفر به شیراز و بازدید ویژه از آزاد راه شیراز- اصفهان بهار ۱۴۰۰ را فصل اتمام این طرح ملی اعلام کردند.
تحقق توسعه با ساخت آزاد راه
توسعه زیر ساخت ها از الزامات مهم رشد اقتصادی و افزایش رفاه عمومی به شمار می رود. سرمایه گذاری مستقیم در خصوص زیرساخت ها باعث فراهم شدن امکانات تولیدی و رونق بخشیدن فعالیت های اقتصادی می شود؛ و با کاهش هزینه های تجارت و حمل و نقل، زمینه بهبود رقابت پذیری را فراهم و در نهایت به توسعه و رشد اقتصادی کمک می کنند.
ساخت آزادراهها یکی از زیربناهای توسعه و از شاخصهای توسعهیافتگی به شمار می روند و توجه ویژه به توسعه این بخش در تحقق سیاست ها و شاخص های اقتصاد مقاومتی بسیار موثر خواهد بود.
از طرفی کارشناسان اقتصادی معتقدند کاهش در مصرف سوخت، استهلاک خودروها، آلاینده های زیست محیطی، کاهش مسافت و افزایش ایمنی در سفر از مزایای توسعه آزاد راه ها در کشور به شمار می روند و موجب جلوگیری از اتلاف منابع کشور اعم از مادی و معنوی می شوند و درنتیجه توسعه اقتصادی را به همراه دارند؛ نتایج پرباری که با اجرای آزاد راه شیرار-اصفهان به خوبی محقق خواهد شد.
مزایای آزاد راه شیراز-اصفهان
فارس با مساحت حدود ۱۲۲ هزار و ۶۰۸ کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر ۴ میلیون و ۸۵۰ هزار نفر ، چهارمین استان بزرگ و پر جمعیت کشور محسوب میشود. این استان به لحاظ موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در کریدور ارتباطی جنوب با مرکز و شمال کشور یکی از پرترددترین جادههای کشور به شمار می آید.
به گفته علی رضا سیاهپور مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای فارس، ماهانه ۳۴ میلیون تردد در جادههای استان به ثبت میرسد و همین تعداد بالای تردد، نرخ سوانح ترافیکی، را نیز افزایش داده به گونه ای که در بین استانهای کشور، فارس سال هاست در تصادفات منجر به فوت گوی سبقت را از دیگر استانها ربوده است.
از طرفی ساخت این آزاد راه در کاهش سوخت و آلودگی زیست محیطی تاثیر به سزایی دارد.
استاندار فارس، آزاد راه شیراز - اصفهان را طرح سبز معرفی می کند و می گوید با توجه به کوتاه شدن مسافت و زمان سفر در مصرف مقدار قابل توجهی سوخت فسیلی صرفهجویی می شود .
از دیگر نکات بارز ساخت آزاد راه شیراز-اصفهان ارتقا جایگاه گردشگری است.
جاذبه های گردشگری دو استان فارس و اصفهان از یک سو و چشم انداز کم نظیر مسیر آزادراه از حیث منابع طبیعی از سوی دیگر این امکان را فراهم می کند مسیر یاد شده بر رونق صنعت گردگشری بیفزاید.
بهار، فصلی برای توسعه
طرح ملی آزاد راه شیراز-اصفهان خرداد سال آینده به بهره برداری می رسد.
این خبر را محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در بازدید از این طرح اعلام می کند و می گوید بیش از ۹۰۰ دستگاه ماشین آلات و هزار و ۳۰۰ نفر نیروی انسانی برای اتمام هر چه زودتر این طرح به کار گرفته شده است. به گفته اسلامی این طرح که در ۷ قطعه در حال اجراست در همه بخش های آن به مرحله روسازی رسیده است و با تامین کسری اعتبار اجرای این طرح اوایل سال آینده به پایان می رسد.
محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز می گوید اگر چه سرمایه گذاری این طرح ۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بوده ، اتمام کار با هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان کسری بودجه روبروست .
امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز از تزریق ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح آزاد راه شیراز-اصفهان خبر می دهد و می گوید سازمان برنامه و بودجه تزریق اعبتار نیمه اول سال و وزارت دفاع تزریق اعتبار نیمه دوم سال را بر عهده گرفته است که امیدواریم با تامین اعتبار، این طرح ملی خرداد سال آینده به بهره بردار ی برسد.
امیر حاتمی در ادامه به نقش به سزای وزارت دفاع در تأمین امنیت و مهندسی نظامی و همت غیورمردان و آمادگی جوانان کشور در این عرصه اشاره و تصریح می کند در زمان صلح از این آمادگیها، برای عمران و آبادانی کشور و کمک و خدمترسانی به مردم باید استفاده کرد که اجرای پروژه آزادراه اصفهان- شیراز یکی از این اقدامات است.
طرح تمام ایرانی در شرایط اقتصاد مقاومتی
از مهمترین شاخصهای پیشرفت و توسعه یافتگی در هر منطقه وجود شبکه حمل و نقل مطمئن، جادههای ایمن و مناسب به منظور دسترسی و ایحاد ارتباط با دیگر مراکز مهم اقتصادی به شمار میآید که در گرو ساخت انواع راههای مواصلاتی شامل آزادراهها، بزرگراهها، راه آهن و مسیرهای دریایی و هوایی است.
از طرفی کارشناسان معتقدند در اقتصاد امروز که به بخش حمل و نقل، توجه خاصی می شود؛ همواره سعی بر آن است از مناسب ترین سیستم که از لحاظ اقتصادی، به صرفه، از لحاظ زمانی، در برگیرنده وقت کم و از لحاظ رفاه و آسایش، دارای تجهیزات و امکانات مدرن برای راحتی بیشتر مسافرین و ایمنی بیشتر باشد، استفاده شود و همواره مسیرهایی برای حمل و نقل کالاها انتخاب می شوند که قابلیت های مناسبی برای بهره وری بیشتر برای تجارت و ترانزیت باشد.
در این میان طرح ملی آزاد راه شیراز- اصفهان که تمام مواد مصرفی آن ساخت داخل کشور و کل عملیات فنی و اجرایی آن به دست کارگران و مهندسان توانمند ایرانی در حال اجراست با مزایای بی شمار از جمله رفاه مسافر، ایمنی سفر و رونق هر چه بیشتر صنعت گردشگری در شرایط اقتصاد مقاومتی می تواند گام موثری برای رسیدن به معنای واقعی پیشرفت و رونق اقتصادی باشد.