معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم تحقیقات و فناوری با بیان اینکه شاهد رشد شتابان آموزش عالی به شیوه غیر حضوری و برخط در دنیا پس از کرونا هستیم گفت: ایران نیز باید با تکیه بر توانایی های علمی خود، بخشی از سهم این بازار را به خود اختصاص دهد.
وی افزود: در سالهای اخیر آموزش مجازی دانشگاهی در حال رشد و توسعه است و پیش بینی می شود تا 5 سال آینده، گردش مالی بازار آموزش عالی مجازی به 350 میلیارد دلار برسد.
رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم تحقیقات و فناوری با بیان اینکه شیوه آموزش به دانشجویان غیر ایرانی بیش از دوره کرونا حضوری بوده است گفت: وزارت علوم برای ادامه آموزش به این دانشجویان به شیوه حضوری (منوط به کنترل و کاهش کرونا)، شیوه تلفیقی و از راه دور را برنامه ریزی کرده است.
وی تأکید کرد: زیر ساخت های فنی و ارتباطی آموزش از راه دور در کشور فراهم است و با تقویت این زیر ساخت ها می توان به دانشجویان در سراسر جهان آموزش رسمی ارائه داد.
آقای صدیقی گفت: ارائه آموزش رسمی و صدور مدرک تحصیلی به شیوه از راه دور نیازمند تصویب آیین نامه است و علاوه بر آن باید در بین کشورها برای تأیید و پذیرش این شیوه و مدرک آن هماهنگی و اتفاق نظر باشد.
وی با بیان اینکه تاکنون بیشتر دانشجویان غیر ایرانی شاغل به تحصیل در ایران از کشورهای همسایه و اسلامی بودند گفت: ارائه آموزش به شیوه از راه دور و برخط این امکان را می دهد تا از سراسر دنیا دانشجو جذب کنیم.
روابط عمومی وزارت علوم اعلام کرد؛ رئیس سازمان امور دانشجویان در ادامه این گفتگو بر استفاده از تجربیات بین المللی، بهبود کیفیت آموزش و ارزیابی در شیوه آموزش برخط و استفاده از توانایی های شرکت های دانش بنیان داخلی برای تجهیز فنی و نرم افزاری کلاس های مجازی تأکید کرد.
آقای صدیقی گفت: در آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان نیز می توانیم از َشیوه برخط بهره ببریم و حتی استادان ایرانی بجای اعزام به خارج، در داخل کشور زبان فارسی را به دانشجویان و علاقه مندان ارائه کنند.
معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه از بین دانشجویان غیر ایرانی حدود 16 هزار دانشجوی شاغل به تحصیل در ایران همزمان با شیوع کرونا از کشور خارج شدند گفت: دانشگاهها با بررسی شرایط، نسبت به ادامه تحصیل این دانشجویان به شیوه تلفیق حضوری و غیر حضوری تصمیم گیری میکنند.
فعالیت مراکز مشاوره دانشگاهی توسعه پیدا میکند
معاون دانشجویی وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: با توجه به روند صعودی ویروس کرونا فعالیت مراکز مشاوره دانشگاهی گستردهتر میشود.
آقای مجتبی صدیقی در آیین اختتامیه پویش دانشجویی «در خانه بمانیم» که با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری درسالن همایشهای وزارت علوم برگزار شد طی سخنانی گفت: فعالیتهای دانشگاهها از ابتدای اسفند به صورت حضوری کمرنگ شد، اما فعالیت مراکز مشاوره دانشگاهی به صورت گسترده ادامه داشت.
وی با بیان اینکه ما شاهد یک بیماری و توسعه این ویروس در کل دنیا و در کشور هستیم گفت: به طور معمول ویروس و بیماریها با آثاری، چون نگرانی و اضطراب و علایمی مانند ترس و هراس برای کسانی که دچار شده اند و یا در آستانه ابتلا هستند وجود دارد.
آقای صدیقی گفت: اضطراب ناشی از بیماری غیر از اثرات جسمی و فیزیکی میتواند سطح ایمنی را کاهش دهد بنابراین از دیگر مباحث مطرح شده در کانونهای مشاوره دانشگاهها بررسی وضعیت افسردگی و رفتارهای وسواس گونه دانشجویان است.
وی با بیان اینکه راه حل «در خانه بمانیم» تا کنون به تمامی دانشجویان توصیه شده گفت: در راستای این طرح چالشهایی برای مراکز مشاوره ایجاد شد که این مراکز توانستند با تلاش فراوان این چالشها را پشت سر بگذارند.
وی با بیان اینکه بیش از هزار اثر به دبیرخانه پویش دانشجویی «در خانه بمانیم» رسیده است گفت: مراکز مشاوره دانشگاهها بررسی این آثار را برعهده گرفتند و در نهایت ۲۲ اثر برگزیده و انتخاب شد.
وی تأکید کرد: هم اکنون همه دانشگاههای کشور مراکز مشاوره دارند و شیوه نامه جامعی به این مراکز ارسال شده است تا شاهد توسعه فعالیتها برای مقابله با ویروس کرونا باشیم.
معاون دانشجویی وزیر علوم تحقیقات و فناوری با بیان اینکه شاهد روند صعودی ویروس کرونا هستیم گفت: با توجه به این موضوع فعالیت مراکز مشاوره نه تنها تعطیل نشده است بلکه شاهد مشاورههای برخط مراکز مشاوره با دانشجویان هستیم، همچنین برنامههای متنوع و نشاط برانگیز برای دانشجویان در نظر گرفته شده است تا کمترین صدمه و آسیب را مجموعه دانشگاهی از ویروس کرونا ببیند.