آقای علی امام در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، افزود: شرکت متروی تهران برنامه ریزی کرده است که تا پایان سال ادامه روند تکمیل خطوط ۶ و ۷ و حداقل ۵ ایستگاه جدید در خط ۷ و شش ایستگاه جدید در خط ۶ به بهره برداری برسد.
وی گفت: حداقل ۲ پست جدید برق در خطوط ۳ و ۷ بهره برداری خواهد شد.
آقای امام درباره راه اندازی خط شهر جدید پرند، افزود: با مذاکراتی که با شرکت عمران شهرهای جدید داریم میتوانیم قسمت باقیمانده متروی خط پرند را تا پایان امسال به بهره برداری برسانیم که حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و با وجود اینکه با محدودیت در بودجه روبرو هستیم، اما امیدواریم تا پایان امسال این خط را به بهره برداری برسانیم.
مدیر عامل شرکت متروی تهران اضافه کرد: آمادگی داریم در منطقه ۲ تهران کلنگ آغاز خط ۱۰ مترو را به زمین بزنیم که این خط ۴۲ کیلومتر طول دارد.
امام در نشست خبری۷۰ واگن به مترو تهران اضافه میشود مدیرعامل شرکت مترو تهران گفت: پرونده واردات ۷۰ دستگاه واگن به کشور بسته شده است و این قطارها به خطوط مترو اضافه میشود.
علی امام در نشست خبری افزود: دو رام قطار مترو در ماه جاری به بهره برداری میرسد که با این دو رام قطار، پرونده ۷۰ دستگاه واگن بسته خواهد شد. همچنین سه پست برق قلعهمرغی، بخش شرقی خط ۷ و بخشی از خط ۶ امسال به بهرهبرداری میرسد.
وی در خصوص مصاحبه اخیر رئیس شورای شهر تهران و انتقاد وی از اینکه هیچ پروژهای در مترو تهران طی سه سال گذشته به بهره برداری نرسیده است، گفت: حق با ایشان است چرا که در ابتدای مدیریت شهری جدید هم تاکید شورا و سایر مدیران شهرداری بر این بود که از منابع محدود برای تکمیل خطوط قبلی هزینه شود و همانطور که گفتم خطوط نیمه کاره موجود حدود ۵۰ هزار میلیارد هزینه دارد و این توقع در سال پایانی شورا وجود دارد که خطوط جدید افتتاح شود.
علی امام گفت: ما این توقع را جدی گرفتیم، اما طرح جامع مصوب ریلی در شهر تهران اواخر بهمن سال گذشته در شورای عالی ترافیک به تصویب رسید و دلیل تأخیر ما این بوده است.
وی با اشاره به این انتقاد که رئیس شورای شهر گفته در سه سال گذشته حتی یک کیلومتر مترو ساخته نشده است، افزود: منظور وی افتتاح خط جدید است و اینکه یک کیلومتر تونل حفاری نشده، درست نبوده است، چون در دوره جدید مدیریتی حدود ۶.۳ کیلومتر تونل برای ساخت خط ۶ حفاری شده است.
مدیر عامل مترو تهران تاکید کرد: منابع نقدی مترو در تکمیل خطوط ۶ و ۷ و ۳ و ۴ هزینه خواهد شد.
علی امام با اشاره به اینکه سال گذشته دولت از سهم ۵۰ درصدی تأمین هزینههای مترو تنها ۱۵ درصد پرداخت کرده است، اظهار داشت: قانون توسعه حمل و نقل عمومی، دولت را به تخصیص سالانه ۴ هزار میلیارد موظف کرده است که البته این بودجه هم تخصیص داده نشده و به همین دلیل این شرکت بدهیهای سنگینی به شبکه بانکی دارد.
وی ادامه داد: بر اساس برآوردهای انجام شده تا آخر سال ۹۸ بدهیهای سی ساله مترو تهران با سود و جریمه به ۲۴ هزار میلیارد تومان رسیده است و اگر تعهدات قانونی دولت را هم تعیین کنیم این عدد به بیش از این رقم میرسد.
علی امام یادآور شد: از محل یارانه صرفه جویی از سوخت، ۱۶۰ میلیارد تومان از سوی وزارت نفت به این شرکت پرداخت شده که این رقم مربوط به یارانه منتهی به تابستان ۹۸ بوده و هنوز یارانه سال جدید پرداخت نشده است.
وی در خصوص شایعات موجود مربوط به کناره گیری از سمت مدیرعاملی شرکت مترو نیز گفت: چون سال پایانی مدیریت شهری است این بداخلاقیها بروز پیدا میکند و من این مسئله را تکذیب میکنم.
علی امام در خصوص تخصیص بودجه از شهرداری به این شرکت، گفت: پارسال از بودجه مصوب شهرداری تنها ۴۲ درصد آن محقق شده است و به دلیل کمبود منابع مالی نتوانستیم ایستگاههای وعده داده شده را افتتاح کنیم.
وی در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت افتتاح ایستگاه آزادگان، گفت: این پایانه برای ما حائز اهمیت و از اولویتهای سال گذشته ما بوده است. امیدوارم بخشی از فاز نخست آن تا آخر سال ۹۹ افتتاح شود.
مدیرعامل شرکت مترو از نبود تولید ملی قطار مترو انتقاد کرد و گفت: سهم داخلی از ساخت قطار تاکنون ۳۰ درصد بوده است و ۷۰ درصد مابقی از چین وارد میشده به نظرم با توجه به توان مهندسی کشور لازم است به تولید قطار ملی توجه شود.
مدیرعامل شرکت مترو تهران از برنامه ریزی برای تکمیل خطوط ۶، ۷ و ۳ و ۴ متروی تهران خبر داد.
دست شما درد نکنه فقط بیزحمت این خط فرودگاه امام تا پرند هم که با پیشرفت ۷۰ درصدی ده ساله به حال خود رها شده هم یه فکری به نظرم دیگه باید بکنید آخه خیلی دیگه پررویی میشه اینهمه وعده و قول ولی هنوز رو هواست.اطلاع دارید که مترو برای راحتی مردم و وقت و هزینه به صرفه برای شهروندان راه اندازی میشود مخصوصا قشر ضعیف جامعه که در حال حاضر پرند نیاز مبرم به این مسیر ریلی دارد تا تهران که مترو را دیگر دارید میبرید تا جلوی درب منزل مبارکتان