با راه اندازی خط دوم راه آهن کرج- قزوین، زمان جابجایی مسافران ریل باس قزوین- تهران کاهش مییابد.
جمالی پور افزود: افتتاح خط راهآهن کرج به قزوین، شروعی برای احداث و راهاندازی هاب لجستیک در این استان است و تحقق این موضوع باعث تسریع در این زمینه میشود.
به گفته او، به زودی ایستگاه این خط راه آهن در شهرکهای صنعتی استان قزوین هم راه اندازی خواهد شد.
استاندار گفت: با توسعه خط ریلی قزوین و تکمیل کریدور شمال - جنوب، شهرکهای صنعتی میتوانند از این ظرفیت استفاده و کارهای بارانداز خودشان را پیگیری کنند.
جمالی پور افزود: ۳۰ تا ۴۰ هزار دانشجو از استانهای البرز و تهران به قزوین تردد میکنند که با احداث خط ریلی میتوانند از این ظرفیت استفاده کنند.
استاندار با بیان اینکه ریل باکسهای قزوین باید به ۱۵۰ کیلومتر در ساعت افزایش یابد، گفت: خط راهآهن قزوین به تهران قابلیت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت تردد را دارد و این موضوع نیازمند توسعه ریل باکس است.
جمالی پور افزود: کمربندی راه آهن آبیک به تهران- قم و جنوب میتواند تردد بار و مسافر به جنوب کشور را تسهیل کند.
وی گفت: خط راه آهن کرج - قزوین تنها اقدام برای این استان نیست و کمربندی راه آهن آبیک به تهران و سپس قم نیز در دستور کار قرار دارد و میتواند کریدور شمال و جنوب را تکمیل کند.
جمالی پورگفت: راه آهن قزوین برای متصل شدن به زنجان به طول ۶۳ کیلومتر در دستور کار قرار دارد که اکنون به علت وجود معارض در تاکستان بلاتکلیف مانده است.
نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم گفت: سرمایه گذار داخلی و خارجی برای آب، ریل و مترو وجود دارد و با بودجههایی که دولت میدهد نمیتوانیم مسئله آب و ریل را حل کنیم بنابراین باید از این ظرفیت استفاده شود.
سیاهکلی گفت: از زمانی که به خاطر داریم ایستگاه راه آهن قزوین به همین شکل باقی مانده و شاید دلیل آن هم این است که اینجا اداره کل نیست.
او اضافه کرد: این در حالی است که ۸۰ سال قدمت ریل راه آهن قزوین است و این منطقی و زیبا نیست که اینجا وابسته باشد، بنابراین لازم است این ایستگاه در سطح اداره کل ارتقا یابد تا وظایف خود را به درستی انجام دهد.
نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی گفت: نکته دیگر مترو قزوین به هشتگرد است که باید انجام شود، قزوین از نظر شاهراهی جزو استانهای استثنایی کشور است و اگر سیستم مترو از هشتگرد به قزوین آید هاب لجستیک کشور ایجاد میشود و قزوین میتواند خلا لجستیکی کشور را جبران کرده و پوشش دهد و پشتیبان کشور از نظر جابه جایی کالا و رساندن کالا به اقصا نقاط کشور باشد.