این روزها که هر زائری چشمش پس از ماه ها از فاصله ای نچندان دور به ضریح مولایش گره می خورد با خود نجوا می کند: لایق وصل تو که من نیستم، اذن به یک لحظه نگاهم بده.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان رضوی ،
نخستین روزهای ورود کرونا به کشور مصادف شده بود با کشیک دوم.
سید محمد علی؛ لباس خادمی اش را در خانه می پوشد ، کیف روپوشش را بر می دارد و خودش را به حرم امام رضا علیه السلام می رساند.
کارتش را می زند و وارد سالن می شود.
اما انگار امروز با روزهای دیگر خدمت کمی فرق میکند!
سرکشیک اسامی خادمان را برای حضور در سر پستشان یک به یک می خواند.
وقتی لیست کفشداران پاس1 تمام می شود سید علی و عده ای از خادمان دیگر هنوز اسمشان خوانده نشده بود!
سر کشیک می گوید : برادران توجه داشته باشند به دستور تولیت از امروز برای حفظ جان زائران ، بسیاری از رواق ها بسته و خدمت در کفشداری های هم کم شده.
او ادامه می دهد: برای کشیک هفته آینده، اسامی، نحوه و زمان خدمتِ هر یک از برادران در سایت اطلاع رسانی میشه.
محمد علی با چند نفر از همکارانش آن شب پاس دوم تا صبح در کفشداری 7 صحن آزادی پلاستیک به زائران دادند تا مردم کفش هایشان را با خود به داخل ببرند.
بسته شدن درهای حرم
24 اسفند 98 به علت پیشگیری از شیوع ویروس کرونا همه درب های حرم مطهر امام رضا علیه السلام بسته شد.
متعاقبا راه ورود زائران امام هشتم علیه السلام به همه رواق ها و صحن های حرم مطهر رضوی نیز بسته شده بود.
این در حالی بود که فقط عده ای از خادمان و کارگران حق ورود به حرم مطهر امام رضا علیه السلام را داشتند.
در یکی از نخستین روزهای ماه مبارک رمضان امسال سید علی در فضای مجازی از کشیک دوم برای خدمت دعوت شده بود.
او لباس خادمی اش را می پوشد و به سمت حرم می رود.
این بار نیز حرم با هفته پیش خیلی فرق کرده بود.
جلوی یکی از ورودی ها پس از چک شدن با تب سنج وارد حرم می شود.
کمی جلوتر ورودی بود که سید علی کارتش را زد تا وارد رواق امام خمینی(ره) شود.
کفشهایش را تحویل کفشداری 19 می دهد و یک شماره و روپوش سبز می گیرد.
پالتوی مشکی خدمت و کیفش را به جالباسی جلوی کفشداری آویزان می کند.
روپوش و دستکش پوشیده و ماسک زده وارد رواق می شود.
فضای آنجا حال و هوای دیگری دارد.
صدای خوش خادمی که در حال خواندن اشعاری در مدح و ثنای حضرت امام رضا علیه السلام است در فضای رواق طنین انداز شده.
همه خادمان روپوش پوشیده، دستکش به دست و ماسک زده مشغول بسته بندی اقلام خوراکی و فرهنگی بودند.
سید پس از معرفی خودش به سرکشیک و چاق سلامتی با همکارانش در کنار آنها مشغول بسته بندی اقلام معیشتی می شود.
او ابتدا یک کیسه برنج، بعد حبوبات و سایر اقلام را داخل ساک های برزنتی می گذارد.
در قسمتی از رواق همه ساک ها منظم در کنار هم چیده شده است.
محمد علی و چند خادم دیگر آنها را روی یک گاری دستی می گذارند و به سمت کامیونی که دم در رواق منتظر است می برند.
اطعام و اکرام رسم دیرین خدام رضوی
گرچه درهای حرم منور رضوی مدتی به روی زائران بسته شده بود ولی فعالیت خادمان آن بارگاه منور برای رضای خدا هیچگاه تعطیلی نداشت.
رواق امام خمینی رحمه الله علیه در حرم مطهر امام رضا علیهالسلام در ماه مبارک رمضان امسال تبدیل به میدان فعالیت بزرگ جهادی شده بود.
تا سفره به ناچار پهن نشده افطار در حرم رضوی، بین نیازمندان برود.
در ماه مبارک رمضان امسال روزانه ده ها خادم بارگاه رضوی به صورت خودجوش فعالیتی از جنس جهاد را به نام "رزمایش مهربانانه" با زبان روزه رقم زدند.
سید علی که به تازگی به خیل خادمان پیوسته نزد یکی از کفشداران پیشکسوت می رود و علت شکل گیری این تجمع بزرگ خدام را در حرم جویا می شود.
حسین زاده از پیرغلامان و کفشداران قدیمی بارگاه منور رضوی می گوید: خدام بارگاه رضوی هرساله در ایام ماه مبارک رمضان در صحن هدایت پذیرای زائران و مجاوران حضرت رضا علیهالسلام بودند اما امسال به علت وجود بیماری کرونا این اتفاق صورت نگرفت.
او ادامه می دهد: بنابراین خدام بارگاه رضوی تصمیم گرفتند تا از کنار بارگاه ملکوتی حضرت رضا علیهالسلام بستههای حمایتی خود را برای نیازمندان شهر ارسال کنند.
این خادم بارگاه رضوی با بیان حمایتهای تولیت آستان قدس رضوی از انجام این فعالیت می افزاید: این امر با توجه به فرمان حضرت آقا در راستای کمک مؤمنانه به نیازمندان و افرادی که در جریان شیوع ویروس کرونا دچار مشکلات معیشتی شدند صورت پذیرفت.
حسین زاده با اشاره به سفرههای افطاری گسترده سالهای پیش در حرم مطهر رضوی افزود: خدام بارگاه رضوی زمانیکه متوجه شدند که سفرههای اکرام رضوی امسال در برابر میهمانان حضرت رضا علیهالسلام پهن نمی شود تصمیم به اجرای فعالیتی گرفتند که بتوانند مردم را از خوان کریمانه امام هشتم(ع) در این شرایط بهرهمند کنند.
سید محمد علی سپس با مدیر امور خدمه آستان قدس رضوی درباره رزمایش "کمک مهربانانه" خدام همصحبت می شود.
محمد توکلی می گوید: تولیت در ابتدای ماه مبارک گفتند که موضوع خدمت و خدمتگذاری در بارگاه علی بن موسی الرضا علیهالسلام هیچگاه تعطیلی ندارد.
او ادامه می دهد: به همین منظور حجت الاسلام والمسلمین مروی با اجرای طرح "رزمایش مهربانانه" در رواق امام خمینی رحمه الله علیه زمینه خدمت مومنانه را برای همه خدام فراهم کرد.
مدیر خدمه می افزاید: خانوادههایی که معلول دارند یا سرپرست خانوار در زندان به سر میبرد در اولویت دریافت بستههای معیشتی هستند.
وی با اشاره به اهمیت حفظ آبرو و شأن خانوادههای نیازمند می گوید: نحوه توزیع بستههای حمایتی به گونهای است که حرمت خانوادهها به صورت کامل حفظ شود به گونهای که در هنگام توزیع حتی همسایه نیز باخبر نشود.
سید در رواق امام خمینی(ره) به سراغ طلوع یکی دیگر از خدام میرود.
او می افزاید: تا پایان ماه مبارک بیش از ۵۰ هزار بسته حمایتی در بین خانوادههای نیازمند مشهد و حاشیه شهر توزیع می شود.
این خادم بارگاه منور رضوی ادامه می دهد: چهارده نوع کالا شامل: برنج، روغن، رب، سویا، جوپرک، ماکارانی، پنیر، خرما و اقلام فرهنگی و بهداشتی در این بستهها وجود دارد.
طلوع با بیان اینکه شناسایی محرومان در مشهد و حاشیه شهر به صورت منظم در حال انجام است می گوید: روزانه هزار بسته حمایتی در شهر توزیع میشود.
این خادم بارگاه منور امام رضا علیه السلام می افزاید: توزیع بستههای حمایتی براساس کد ملی سرپرست خانوار صورت می گیرد تا نظم بیشتری به سامانه توزیع عادلانه بخشیده شود.
وی با بیان اینکه برخی از خدام روزانه ۱۸ ساعت فعالیت در این بخش دارند می گوید: انجام فعالیتهای سخت و طاقت فرسا در حرم مطهر برای ما لذتبخش است چرا که ما خود را وقف حضرت رضا علیهالسلام و زائرانش کردهایم.
طلوع ادامه می دهد: اما آنچه این روزها قلب ما را بسیار آزرده کرده، دیدن حرم ِ بدون زائر است.
سید علی به سراغ یکی دیگر از پیرغلامان حضرت می رود. او که خودش را آشنائی معرفی می کند می گوید: همه هزینههای تهیه محتویات این بستهها را خدام و خیران تأمین کرده اند و هیچ کمکی از نهادهای دولتی دریافت نشده است.
این خادم بارگاه منور رضوی می افزاید: در این روزهای کرونایی اگر زائران نتوانستند به زیارت بیایند، این خدام بودند که برای دستبوسی آنها درب منزلشان رفتند.
توزیع بستههای حمایتی و معیشتی
سید محمد علی همچنین با مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی نیز هم کلام می شوم. محمدحسین استادآقا می گوید: بنا به دستور تولیت آستان قدس رضوی برای حمایت از سیلزدگان استانهای سیستان و بلوچستان، کرمان و خوزستان، تهیه و توزیع 82 هزار بسته معیشتی در دستور کار بنیاد کرامت رضوی قرار دارد.
وی ادامه می دهد: 32 هزار بسته معیشتی برای استان کرمان و برای دو استان سیستان و بلوچستان و خوزستان هر کدام 25 هزار بسته حمایتی در نظر گرفته شده است.
محمد حسین استاد آقا می گوید: همچنین محمولههایی از بسته های معیشتی به شهرستان های کرمان، اهواز و زاهدان با حضور نمایندگان ولی فقیه در این استانها توزیع آغاز شود.
وی با اشاره به طرحی با مشارکت خیران سراسر کشور می افزاید: در طرح حمایتی دیگری، آستان قدس در 27 استان کشور در حال توزیع 200 هزار بسته معیشتی است.
این مقام مسئول ادامه داد: همزمان خادمیاران رضوی سراسر کشور نیز 150 هزار بسته معیشتی را تدارک دیده و در حال توزیع آنها هستند.
مدیر عامل بنیاد کرامت رضوی با اشاره به طرحهای حمایتی در حال اجرا در مشهد، می گوید: 150 هزار بسته غذایی در مشهد در حال توزیع است.
استاد آقا می افزاید: همچنین 100 هزار بسته افطاری سبک ویژه محرومان با حمایت آستان قدس رضوی و با مشارکت دانشجویان در استان توزیع میشود.
او ادامه می دهد: این بستههای غذایی به همت کمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی، هلال احمر و گروههای جهادی تهیه میشود.
مدیر عامل بنیاد کرامت رضوی می گوید: همچنین روزانه 10 هزار قرص نان ویژه افطار نیازمندان پخت و توزیع شده و به صورت روزانه 20 هزار پرس غذای گرم طبخ و در اختیار اقشار بیبضاعت حاشیه شهر مشهد قرار میگیرد.
استاد آقا با بیان اینکه بستههای معیشتی آستان قدس رضوی با اعتباربیش از 100 میلیارد تومان تهیه شده است ادامه می دهد: از این مبلغ 65 میلیارد تومان را آستان قدس و 35 میلیارد به همت خادمیاران و کانونهای خدمت تأمین شده است.
او می افزاید: علاوه بر این آستان قدس رضوی به تشکلهای مردمی برای تهیه بستههای غذایی و توزیع غذای گرم کمک کرده است.
روزهای کرونایی زیر چتر امام رئوف(ع)
ویروس منحوس کرونا با همه مشکلاتی که به دنبال خود آورد، یکسری مفاهیم کمرنگ و کمتر دیده شده را به همه یادآور شد.
شرّی که با تغییر زاویه نگاه، توانست در برخی جهات فرصت های تازه ای به وجود بیاورد.
یکی از مهمترین نهادهایی که با شیوع بیماری کرونا، برای امدادرسانی پیشگام شد آستان قدس رضوی بود.
توجه بیش از پیش به محرومان و نیازمندان کشور بهترین فرصتی بود که در زمان بسته بودن حرم مطهر رضوی برای این آستان مقدس فراهم شد.
این مجموعه با طرح های همهجانبه برای اقشار کمبضاعت، به سهم خود گامی برای رفع محرومیت برداشت.
گوشهای از اقدامات این آستان مقدس در ماه های اخیر:
اطعام با غذای متبرک
از آغاز بحران شیوع ویروس کرونا، به دستور تولیت و به منظور حمایت از اقشار آسیبدیده از بیماری، برنامه توزیع غذای متبرک حضرت رضا(ع) طی طرحی سراسری با عنوان «نسیم مهر رضوی» بین نیازمندان، روستائیان، بیماران و کادر درمانی بیمارستانهای درگیر کرونای کشور به اجرا درآمد.
مطابق این طرح از اوایل اسفند پارسال در همه بیمارستانهای درگیر درمان بیماران مبتلا به کرونا در مراکز استانها، غذای متبرک حضرت رضا(ع) به تعداد 150 هزار وعده توزیع شده است.
از این بین، 28 هزار پرس غذای متبرک تحت عنوان همین طرح در بیمارستانهای دارای بیماران مبتلا به کرونا و بین نیازمندان ساکن 29 شهرستان خراسان رضوی توزیع شد.
همچنین از آغاز شیوع بیماری، ساکنان روستاهای دوردست با فواصل بالای 40 کیلومتر از شهر مشهد نیز از غذای متبرک حضرت متنعم شدند.
به علاوه، از شب نخست ماه مبارک رمضان، آستان قدس رضوی با تهیه و تدارک 10 هزار وعده غذای گرم ویژه افطار به خانوادههای محروم مشهدی رسیدگی کرد. روزانه، حدود 6 هزار کاسه سوپ، 4 هزار پرس غذای اصلی و نیز 5 هزار قرص نان با مشارکت تشکلهای مردمی حاشیه شهر مشهد آماده میشد.
دفتر نمایندگی آستان قدس مسئولیت توزیع سهمیههای غذا از آشپزخانه مرکزی بین خانوادههای نیازمند منطقه خود در 224 مسجد حاشیه شهر مشهد به صورت روزانه عهده دار شد.
توزیع غذای متبرک در بیمارستانهای کشور
باتوجه به اینکه استفاده از غذای بارگاه حضرت رضا(ع) آرزوی هریک از محبان خاندان عصمت و طهارت است، مهمانسرای حضرت با حفظ موازین بهداشتی اقدام به توزیع غذای متبرک رضوی بین همه بیمارستان های کشور کرد.
در این طرح خادمان با حضور در ورودی بیمارستان ها با حمل پرچم متبرک حرم مطهر رضوی ضمن دلجویی از بیماران، غذا و بسته های متبرک رضوی را بین بیماران بستری در این بیمارستان ها توزیع می کنند.
"آقا حساب کردند"
طرح پرداخت حساب دفتری خانوادههای کم برخوردار حاشیهنشین مشهد به مناسبت ولادت حضرت ولی عصر(عج) در دو مرحله از دیگر برنامههای آستان قدس برای حمایت از خانوادههای کم برخوردار مشهدی بود.
در مرحله نخست اجرا در ماه شعبان، بدهی دفتری افرادی که مدت زیادی نسبت به تسویه حساب خود به فروشگاه های مواد غذایی مراجعه نکرده بودند، تا سقف بدهی 200 هزار تومان تسویه شد.
مرحله دوم این طرح نیز با عنوان "آقا حساب کردند"، با حضور 14 گروه از خادمان و خادمیاران آستان قدس طی دو روز در فروشگاههای مواد غذایی و ترهبار اطراف مشهد انجام شد.
اجرای طرحهای فرهنگی
در مدت قرنطینه و محدودیت حضور اجتماعی مردم مشهد، آستان قدس برنامههای مختلفی را با هدف شادیآفرینی و امیدبخشی عمومی طراحی و اجرا کرد.
از همین رو سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی مجموعه برنامه "آقا سلام" را در5 محور برگزار کرد.
همچنین مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی نیز پویشی را با عنوان "با قرآن در خانه بمانیم" در ایام فاصله گذاری اجتماعی اجرا کرد.
در این پویش حجتالاسلام و المسلمین قرائتی در فضای مجازی مباحث تفسیری کوتاهی را از سوره "شعراء" بیان میکرد و در ادامه، آیات کلام وحی قرائت میشد.
همچنین مسابقهای از مفاهیم این سوره برای بزرگسالان و مسابقه نقاشی برای کودکان در این پویش برگزار شد.
در این ایام با همکاری مشترک دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان و مؤسسه آفرینشهای هنری آستان قدس، نماهنگی با تصاویر و همنوایی مردم مشهد تولید و منتشر شد.
این نماهنگ با اشعاری با موضوع حضرت مهدی(ع) و سلامت در فضای سه مجتمع مسکونی در سه نقطه از شهر اعم از بولوار نماز، بولوار فردوسی و منطقه رسالت مشهد و با مشارکت غیر مستقیم هنرمندان گروه سرود آوای رضوان مؤسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی با ساکنان این مناطق تولید و اجرا شد.
همزمان با فرا رسیدن خجسته میلاد امام عصر(عج) نیز آستان قدس رضوی با رعایت همه نکات بهداشتی و به منظور ایجاد روحیه شادی و نشاط در شهر مشهد، کاروان شادی و سرودی را با عنوان "کاروان بهشت" در خیابانهای مشهد به راه انداخت.
گروه سرود آستان قدس رضوی طی چند شب روی سه دستگاه کشنده در حال حرکت از ساعت 20 تا 22 به اجرای زنده سرود پرداختند.
خادمان بر بالین بیماران کرونایی
در ایام شیوع بیماری کرونا خادمان حرم امام رضا (علیه السلام ) دربین بیماران کرونایی بیمارستان های سراسر کشور حاضر شدند.
آنها بیشتر کادر درمانی و بیماران کرونایی کشور را میهمان سفره امام رضا علیهالسلام کردند.
در جریان طرح نسیم مهر رضوی، هزاران نفر از کادر درمانی شامل پزشکان، پرستاران و همچنین بیماران کرونایی بستری در بیمارستانها ومراکز درمانی سراسر کشور میهمان سفره اطعام امام رضا علیه السلام شدند.
خادمان و خادمیاران آستان قدس رضوی همراه با پرچم متبرک حرم امام رضا(ع) با حضور در بین کادر درمانی از فداکاری آنها در معالجه بیماران قدردانی کردند.
همچنین علاوه بر توزیع غذا، بسته خاص تبرکی از سوی خادمان رضوی بین پرستاران و پزشکان توزیع و سلامتی همه بیماران به ویژه بیماران کرونایی بستری از خداوند منان مسئلت شد.
مهربانی، سهم خادمان رضوی در مقابله با کرونا
"نسیم مهر رضوی" عنوان طرحی بود که خادمان و خادمیاران حرم مطهر حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) پس از شیوع کرونا در قالب آن به ارائه خدمت به دوستداران اهل بیت(ع) در سراسر کشور پرداختند.
تولید ماسک و لباس پزشکان و پرستاران، توزیع غذا و اقلام متبرک در بیمارستانها و مناطق کم برخوردار کشور، گرداندن پرچم متبرک حضرت رضا(ع) بین بیماران و عیادت از آنان در بیمارستانها، ضدعفونی کردن معابر، توزیع بستههای معیشتی و بهداشتی بین نیازمندان بخشی از برنامه های این طرح ملی بود.
تعداد خادمیاران رضوی در سطح کشور به غیر از ۶۰ هزار خادمیاری که در حرم مطهر فعالیت میکنند به بیش از ۱۱۰ هزار خادمیار میرسد.
این افراد در ۳۰ گروه خدمتی همچون: پزشکی، تعلیم و تربیت، حقوقی، مشاوره خانواده، قرآنی، مداحی، علمی، دانشگاهی و تبلیغی خدمات خود را ارائه می کنند.
تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده
خادمیاران رضوی در حوزه تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده نیز پیشگام بوده و در نقاط مختلف کشور در کارگاههای کوچک و بزرگ نسبت به انجام این مهم مبادرت ورزیدند.
به عنوان مثال خادمیاران رضوی کانون معین الضعفاء پردیسان قم با دوخت ۱۷ هزار ماسک بهداشتی به یاری جهادگران سلامت و بیماران کرونای کشور شتافتند.
شرکت داروسازی ثامن به عنوان یکی از ارکان فنی-تخصصی زیر مجموعه سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی نیز اقدام به تولید محصولات ضد عفونی مورد نیاز به منظور کنترل شیوع ویروس کرونا کرده بود.
مدیرعامل شرکت داروسازی ثامن می گوید: این شرکت روزانه توان تولید ۵۰ هزار لیتر ماده ضدعفونی کننده را دارد.
مجید طبسی می افزاید: شرکت داروسازی ثامن زیرساخت و تجربیات خوبی در این حوزه دارد به طوری که در مدت چهار روز کاری توانست تغییراتی را در خط تولید خود ایجاد کند.
مرمت و بازسازی حرم
به همت سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی و همکاری معاونت اماکن متبرکه آستان قدس رضوی؛ اجرای پروژههای عمرانی و بازسازی، تعمیر و مرمت گنجینههای هنر و معماری حرم مطهر رضوی در دوران تعطیلی حرم مطهر به علت شیوع ویروس کرونا با سرعت بیشتری انجام گرفت.
سرپرست معاونت اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی می گوید: همزمان با ابلاغ ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر ممنوعیت تردد زائران در فضای ملکوتی بارگاه منور رضوی، فرصت ارزشمندی فراهم شد تا زمینه احیاء، بازسازی و تعمیرات مورد نیاز صحن و سرای این بارگاه برای پذیرایی از زائران انجام شود.
مصطفی فیضی می افزاید: همکاران ما در زمینه مرمت، تعمیر، نصب و بازسازی و ضدعفونی اماکن متبرکه و بخشهای مختلف همه همت خود را به کار گرفتند تا زیارت زائران تسهیل شود و بهسازی حرم مطهر رضوی با سرعت انجام بشود.
وی ادامه می دهد: بهسازی، مرمت و پرداخت دربهای نقره روضه منوره، مرمت و تعویض سنگهای شکسته و آسیبدیده در برخی رواقها، مرمت کاشیکاریهای روضه منوره، رواقهای مبارکه دارالفیض، دارالشکر، دارالسیاده و حاتم خانی، مرمت خشتهای طلای آسیبدیده ایوانهای طلای آزادی و انقلاب اسلامی، مرمت آیینههای آسیبدیده در روضه منوره و رواقهای مبارکه از مهمترین این امور به شمار میآید.
این مسئول آستان قدس رضوی می گوید: همچنین رنگآمیزی ۳۶ لنگه درب در رواقهای متبرکه دارالعزه، دارالسرور، دارالزهد، دارالذکر، شیخ بهایی و دارالعباده و نیز رنگآمیزی بخشی از پلههای کلیه رواقهای متبرکه نیز در این ایام انجام شد.
فیضی می افزاید: نصب لوسترهای جدید ایوانهای طلای آزادی و انقلاب اسلامی، ساخت و نصب درب در رواق مبارکه توحیدخانی، پیادهسازی طرح توسعه و بهسازی سیستم صوت، دوربینهای مدار بسته و برق روضه منوره، رواقهای مبارکه و انتقال فیبر نوری به روضه منوره برای پخش مراسم غبارروبی و نصب سیستم دوم صوت روضه منوره رواق مبارکه دارالحفاظ از دیگر اقداماتی است که میتوان به آن اشاره کرد.
او ادامه می دهد: تا پایان ریشه کن شدن ویروس کرونا روضه منوره، رواقها، صحنها و بستها دائما در حال ضدعفونی است تا ان شاء الله زمینه زیارتی سالم و آرام برای زائران و مجاوران بارگاه رضوی فراهم بشود.
استفاده مطلوب خادمان از دوران قرنطینه
چند ماهی از بسته شدن درب های حرم مطهر حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) به روی زائران این بارگاه نورانی می گذرد.
عاشقان و محبان این امام رئوف در این مدت هر روز با رصد لحظه به لحظه اخبار، منتظر بازگشت وضعیت به شرایط عادی و بازگشایی حرم منور رضوی به روی زائران هستند.
این در حالیست که آستان قدس رضوی از فرصت بسته بودن درب ها و نبود زائران استفاده کرد و اقدامات گسترده ای درخصوص تعمیرات، ضدعفونی، ترمیم و زیباسازی اماکن متبرکه انجام داد.
جمع آوری فرش های رواق ها، حذف چوب پرها، کفپوش صحن ها و عصای دربانان، کاهش ورود گل به حرم مطهر، جایگزینی مهر نماز سنگی با مهر نماز تربت، ضد عفونی کف صحن ها، غیرفعال کردن همه دفاتر پیداشدگان به جز دفتر مرکزی در صحن انقلاب، حذف خدمت چادر از دفاتر امانات، انجام بازرسی در گیت های ورودی توسط راکت، جمع آوری همه تابوت ها، جا مهری ها، صندلی تاشو، جمع آوری کتب ادعیه در سطح حرم مطهر از مهمترین این اقدامات است.
همچنین مصرف بیش از 50 تن مایع ضدعفونی در سطح حوزه اماکن متبرکه تنها بخش کوچکی از گستره وسیع اقدامات اماکن متبرکه در جلوگیری از گسترش این بیماری است
اصلاح، ترمیم و بندکشی ۳ هزار متر مربع سنگ فرش های آسیب دیده فضای مرکزی حرم مطهر رضوی در رواق ها و صحن، اقدام ارزشمند دیگریست که طی این مدت انجام شد.
اصلاح سیستم صوتی مرکزی حرم مطهر
اصلاح صوت رواق های مرکزی به ویژه پیرامون روضه منوره از جمله مواردی به شمار می رود که طی این مدت انجام شده است.
همچنین می توان به انجام تست های شبکه های برق، سرویس و نگهداری سیستم های سرمایش و گرمایش، بازدید و اصلاح تابلوهای برق، کابل کشی و روشنایی در رواق های مرکزی حرم اشاره کرد.
یکی از مأموریت های بسیار مهم آستان قدس رضوی، حفظ، نگهداری و مرمت گنجینه های معماری و هنری اماکن متبرکه است.
بسیاری از این اقدامات به علت تردد زائران قابل انجام نبوده اما پس از ایجاد محدودیت تردد در حرم، این شرایط زمینه انجام فعالیت های گسترده در زمینه مرمت حرم از لحاظ هنری و معماری را فراهم کرده است.
ترمیم آینه کاری و کاشی کاری ها
انجام آینه کاری و کاشی کاری ها و اصلاح آن ها در رواق های مرکزی، دارالسیاده و دارالشرف، مرمت ایوان طلای صحن آزادی و صحن انقلاب و همچنین مرمت، نظافت و شست وشوی کاشی های بدنه صحن های آزادی و انقلاب، از دیگر اقدامات انجام شده است.
مرمت درب های چوبی، طلا و نقره یکی دیگر از فعالیت های صورت گرفته در بخش معماری و هنری است؛ بدین منظور مرمت، اصلاح نقوش و هنرهای به کار رفته و رنگ آمیزی بیش از ۹۰ لنگه درب چوبی و نیز مرمت و پرداخت ۸ درب طلا و ۲ درب نقره در حرم مطهر رضوی انجام شده است.
بحران کرونا همچنین فرصتی را فراهم آورد تا فعالیت های مورد نیاز دیگری نظیر پرداخت و ساب زدن سنگ بدنه های صحن ها و رواق ها، رگلاژ کردن درب های داخلی حرم، لکه گیری رنگ ها، ترمیم بخش های مختلف روضه منوره، عایق کاری و ایزولاسیون پشت بام، ترمیم شیشه های رواق مرکزی و صحن ها و... انجام شود.
اذن به یک لحظه نگاهم بده
این روزها که سید علی برای خدمت کشیک دوم کفشداری به حرم مشرف می شود می تواند همراه با زائران امام هشتم علیه السلام از فاصله نزدیکتر از صحن آزادی ضریح آقا را ببیند.
عقده دل بگشاید و با آقا صحبت کند.
او پس از سلام و راز و نیاز با آقا این اشعار را با چشمانی اشکبار و حالتی حزن انگیز زمزمه می کند که:
آمدم ای شاه پناهم بده
خط امانی زِ گناهم بده
ای حرمت ملجا درماندگان
دور مران، از درو راهم بده
لایق وصل تو که من نیستم
اذن به یک لحظه نگاهم بده.
سید محسن واعظی