معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: اتفاقاتی که در حال رخ دادن است نشان می دهد که تحولات را باید به سرعت ارزیابی کرد و باید چندسال جلوتر از جامعه حرکت کنیم .
آقای مسعود برومند در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در واکنش به رونمایی از سند آینده دانشگاه های ایران (دانشگاه های جامعه محور و کار/افرین) افزود: از چند ماه پیش بحث دانشگاه کار آفرین و جامعه محور به عنوان یکی از سیاست های اصلی وزارت علوم مطرح شد و در این راستا فعالیت های بسیار خوبی صورت گرفت پارک های علم و فناوری و مراکز رشته توسعه خوبی از نظر کیفی داشتند، دانشگاه ها در فعالیتشان به شدت به چالش های اجتماعی و نیاز دستگاه ها توجه کردند اما نکته مهم بعدی که باید رخ می داد این بود که این فکر باید به بدنه دانشگاه های منتقل می شد.
وی افزود: به همین دلیل از سال 97 در قالب سلسه گردهمایی که با سازمان برنامه بودجه برگزار کردیم به سمتی رفتیم که برنامه ها خاصی از جمله طرح تحول در سیستم آموزشی طرح صندوق ملی پژوهشی و فناوری کشور طراحی شود که این برنامه ها شکل گرفت و در طول دو سال گذشته آیین نامه ها و استانداردهای آن تدوین و به دانشگاه ابلاغ شد و زمان اجراییش فرا رسید.
معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: برای انتقال این مباحث و مفاهیم از سال 97 وزارت علوم سندی را با همه توانایی و قدرت هیات علمی خود تدوین کرد تا سندی تحت عنوان دانشگاه جامعه محور و کار آفرین آماده شد که در این سند به مسیری که دانشگاه ها تا امروز طی کرده اند تا امروز و به وضعیت و روند فعلی دانشگاه های کشور توجه کرده و همچنین روندهای بین المللی را در حوزه آموزش عالی مورد عنایت قرار داده و در نهایت به سیاست ها ارزش های و نوع فعالیت هایی که دانشگاه ها باید به آن بپردازند پرداخته است.
آقای برومند افزود: در این سند برنامه ای به مفهوم اجرا ارائه نشده بلکه هدف تغییر ساختار ذهنی ای است که باید در دانشگاه ها شکل گیرد و این سند امور به دست آقای جهانگیری رونمایی شد امیدواریم که این سند باعث شود که همه ما با یک اصول و هدف مشترک به سمت ایحاد ایران آباد و پیشرفته و توسعه حرکت کند.
معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: آموزش عالی کشور در طول دوره های حیات خود دوره های متفاوتی را پشت سر گذاشته است و از زمانی که به صورت جدید و مدرن در ایران راه افتاد در قالب تربیت نیروی انسانی فعالیت کرد و این روند تا انقلاب اسلامی ادامه داشت بعد از انقلاب این نگاه به این سمتی رفت که حجم بیشتری از فارغ التحصیلان بتوانند برای کشور آماده شوند بنابراین مهندسان، پزشکان و متخصصان حوزه علوم انسانی و رشته های دیگر فراوانی تربیت شد.
آقای برومند با اشاره به تحولات ده شصت تا هفتاد افزود: همزمان که آرام آرام نیاز جامعه تغییر می کرد و اتفاقاتی که در کشور و جهان رخ می داد دانشگاه ها را به سمت تفکر های جدید میل داد بنابراین بحث پژوهش و فناوری در دهه 60 شکل می گیرد و در دهه هفتاد مباحث توسعه علمی و ایفای نقش مهم در توسعه مستندات و مقالات علمی که نشان دهنده اعتبار جهانی کشور است برجسته می شود.
معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: از اوایل دهه هشتاد بحث توسعه فناوری مطرح می شود و پارک های علم و فناوری ایجاد شدند که با دستاوردهای خود بسیاری از مسائل و مشکلات کشور را برطرف کردند و کشور را در بسیاری از حوزه ها از خارج بی نیاز کردند.