وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: در اجرای طرح آمایش آموزش عالی به همکاری ائمه جمعه، استانداران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیاز داریم تا با اجرای کامل آن کار ماندگاری برای کشور صورت گرفته باشد.
وی با بیان اینکه اجرای طرح آمایش آموزش عالی کار بسیار سنگین، پر چالش و ضروری برای آموزش عالی و زیر نظامهای آموزشی آن است گفت: رسالت این طرح مأموریت گرا کردن دانشگاهها کیفی سازی آموزش عالی و تجمیع واحدهای کوچک در یکدیگر است که این کار در دانشگاه علمی کاربردی به طور کامل در دانشگاه فنی حرفهای و همچنین در دانشگاه پیام نور تا حدودی انجام شده است و در بقیه زیرگروهها در حال انجام است، زیرا ما دیگر تحمل فعالیت واحدهای کوچک به این شکل را نداریم.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری افزود: در اجرای این طرح نیاز داریم که استانداران و ائمه جمعه با ما همکاری کنند و توقع داریم که نمایندگان حمایت کنند، زیرا با اجرای کامل آن کار ماندگاری برای کشور خواهد بود.
آقای دکتر غلامی با اشاره به تحولی که کرونا در آموزش پدید آورد گفت: ضرورت رو آوردن به آموزش مجازی باعث شد اعضای هیأت علمی ما متحول شوند، زیرا ابتدا بسیار برایشان سخت بود که در فضای مجازی تدریس کنند، اما آمدند و طبق آمار و ارقام موفق هم بودند، اما تداوم این راه حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در تأمین اینترنت رایگان برای برقراری ارتباط دانشجویان را میطلبد.
آقای دکتر غلامی افزود: بخش غیردولتی ما باید حفظ شود، چون تا ۴۵ درصد از ظرفیت آموزش عالی را آنها پوشش میدهند و اگر آسیب ببینند دولت نمیتواند این خلاء را جبران کند، چون طبق قانون امکان تأسیس دانشگاه جدید وجود ندارد.
وی با بیان اینکه ما و همکارانمان در وزارت علوم تحقیقات و فناوری تلاش و قرارمان این بوده که کمتر حرف بزنیم و بیشتر کار کنیم؛ افزود: وزارت علوم تحقیقات و فناوری تلاش میکنند دستاوردهای دولت یازدهم و دوازدهم در مراکز علمی و تصمیم ساز تثبیت شود و به این صورت نباشد که با تغییر دولتها و مدیران برنامهها تغییر کند.
آقای دکتر غلامی با اشاره به صندوق پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: این صندوق به منظور تجمیع و هدفمند کردن منابع تشکیل شده است و میطلبد با اعتماد به دانشگاهها و مراکز پژوهشی خیلی بیشتر از گذشته به دانشگاه ها، پژوهشگاهها و پارکهای علم و فناوری توجه و کمک شود.