رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم تحقیقات و فناوری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما در خصوص برنامه ریزیهای صورت گرفته وزارت علوم تحقیقات و فناوری برای آغاز ترم بعدی افزود: تمهیدات بهداشتی به منظور مصون سازی محیطی از انتقال بیماری به دانشجویان را در فرصت تابستان دنبال میکنیم و نکتهای دیگر بحث سلامت غذاخوری هاست که از طریق صنعتی سازی دنبال میشود همچنین ظرفیت غذاخوریها هم بسیار مهم است که اگر مجبور به پذیرایی حضوری شویم باید فاصلهها و زمان بندی توزیع غذا به گونهای باشد که مشکل خاصی ایجاد نکند.
آقای مجتبی صدیقی افزود: شیوه نامههای بهداشتی لازم در بخش غذا خوری ها، خوابگاه ها، دانشکدهها و حتی نانواییها و آرایشگاههای مستقر در خوابگاهها از ۱۷ خرداد به همه دانشگاههای سراسر کشور ابلاغ شده است تا بتوانند با آمادگی بیشتر سال تحصیلی جدید را آغاز کنند.
وی گفت: بیش از ۹۰ درصد درسها مجازی ارائه شد، دانشگاهها و مؤسسات غیر انتفاعی بیش از ۷۵ درصد از دروس خود را غیر حضوری ارائه کردند و دانشگاه آزاد اسلامی هم اعلام کرد که بیش از ۸۵ درصد دروسشان غیر حضوری ارائه شد و خوشبختانه یک زیرساخت خوبی برای دانشگاهها ایجاد شده است که بعد از بیماری کرونا هم بتوانند از این بخش غیر حضوری در جاهای لازم استفاده کنند که ترکیب آموزش حضوری و غیر حضوری در افزایش بازده کارها میتواند بسیار مؤثر باشد.
وی افرزود: گرچه همه دانشگاهها در ابتدا تلاششان بر این بود که بتوانند آزمونها را غیر حضوری برگزار کنند تا کیفیت و سلامت امتحانات بالاتر باشد، اما خطر پذیری سلامت دانشجویان و دانشگاهیان مانع از انجام امتحانات حضوری شد و همه به این نتیجه رسیدند که مثل سایر دانشگاههای دنیا دانشگاههای ما هم به سمت امتحانات غیر حضوری رفته اند.
رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به استفاده از نرم افزارهای رایج مورد استفاده در دنیا و ایران برای برگزاری امتحانات افزود: تلاش شده صحت و سلامت امتحانات حفظ شود و دانشجویان بر اساس عملکردی که در طول ترم داشتند اعم از امتحانات کلاسی و تکالیف و طرحهای میان ترم و همچنین آزمون پایان ترم در مجموع استاد را به یک جمع بندی برسانند که دانشجو استحقاق دریافت چه نمرهای را دارد.
آقای صدیقی گفت: امیدواریم بعد از امتحانات که تا پایان تیر ادامه پیدا میکند دانشگاهها بتوانند از فرصت تابستان برای ارائه واحدهای عملی استفاده کنند و حتی در شروع ترم آینده هم امکان تکمیل واحدهای باقی مانده این ترم در نظر گرفته شده تا نمراتش در کارنامه این ترم لحاظ شود.
وی با بیان اینکه برای ترم آینده سناریوهای مختلفی در وزارت علوم تحقیقات و فناوری در دست بررسی است افزود: مبنا برگزاری آموزش حضوری با شرکت دانشجویان است، اما با توجه به محدودیتها و معذوریتها و همچنین ظرفیت خوابگاهها که باید متناسب با فاصله گذاریها کمتر از ظرفیت همیشگی دانشجو بپذیرد ترم آینده را باید به صورت ترکیبی از آموزش حضوری و غیر حضوری برگزار کنیم و اولویتهایی را در نظر بگیریم که به طور مثال دانشجویان ورودی جدید از آموزش حضوری استفاده کنند یا دانشجویان قدیمی از آموزش مجازی که با حضور رؤسای دانشگاهها تکلیف را مشخص میکنیم و مجموع سناریوهای جمع بندی شده را به ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام خواهیم کرد که برای ترم آینده هم تکلیف مشخص شود.
رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم تحقیقات و فناوری در پاسخ به این سؤال که آیا قرار است ترم اول سال تحصیلی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ زودتر از ماه مهر آغاز شود گفت: امیدواریم که اگر بتوانیم از زمان بهتر استفاده کنیم ترم تحصیلی بعدی را کمی زودتر آغاز کنیم که در این صورت با توجه به اینکه دانشجویان ورودی جدید اواخر مرداد در آزمون سراسری شرکت میکنند و نتایج آن نیمه دوم مهر اعلام خواهد شد متناسب با زمان اعلام نتایج بررسی کنیم که چه تعداد واحدهایی میتوان دریافت کنند تا از درس عقب نمانند.