مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران: انتقال آرادکوه ۳۰ هزارمیلیارد تومان که برابر با بودجه یک سال شهرداری تهران است، هزینه دارد.
ب
وی افزود:مجتمع آرادکوه متعلق به شهرداری تهران نیست بلکه از آن شهری است با جمعیت بیش از ۱۰ میلیون نفر. ۶۰ سال پیش، مسئولان وقت حدود دو سال زمان برای انتخاب مکان فعلی صرف کردند. دلیل انتخاب آرادکوه هم این بود که در مسیر جریان باد به سمت شهر قرار نداشت، هیچ مجموعه مسکونی یا فرودگاهی در اطراف آن نبود و خاک آن نفوذناپذیر بود.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران افزود:برخی از مدیران در زمان مسئولیت خود موضوع مربوط به انتقال آرادکوه را مطرح کرده و هیچ راهکاری ارائه نمیدهند.
علیپور ادامه داد:در نهایت با سپردن مسئولیت به دیگری فقط برای شهر و شهروندان هزینه تولید میکنند.
وی گفت: واقعیت این است که در گذر زمان برخلاف قوانین محیط زیستی مجوز ساخت فرودگاه و مجموعههای مسکونی در اطراف مجتمع آرادکوه داده شد و حالا صحبت از انتقال این مرکز میشود.
علیپور افزود:پیش از اینکه این موضوع مطرح شود باید فکر کرد که تهران شهر محصوری است و امکان پیدا کردن مکانی با وسعت زیاد برای دفن زباله و انتقال زیرساختها در چنین شرایطی اگر ناممکن نباشد، بسیار سخت است. از طرف دیگر آیا استانهای همجوار میپذیرند که مکانی را به دفن زباله تهران اختصاص دهند؟
وی تاکید کرد: با اینکه از نظر سازمان مدیریت پسماند این ایده علمی نیست و تبعات بسیاری به دنبال دارد، در صورت اصرار همکاران، ما با انتقال آرادکوه هیچ مشکلی نداریم و برای این امر مانعی ایجاد نمیکنیم، اما این کار تخصصی است و همکاران محیط زیست باید چندین سال مطالعه و مکان مناسب را انتخاب کنند و هزینه حداقل ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومانی این جا به جایی هم تامین شود، پس از آن میتوان از انتقال آرادکوه صحبت کرد.
علیپور بااشاره به اینکه هزینه انتقال آرادکوه تقریبا برابر با بودجه یک سال شهرداری تهران است و هیچ گاه از شهرداری نمیتوان انتظار تامین این منبع مالی را داشت، بیان کرد: به غیر از بحث مالی، اظهارنظرها برای انتخاب مکان جدید برای دفن پسماند در حالی است که دنیا در حال پیاده کردن سیاستی است که از طریق آن دفن پسماند را با روش تفکیک از مبدا به صفر برساند، پسماندتر را به کمپوست تبدیل کرده و در نهایت از طریق دستگاه زباله سوز از پسماند باقی مانده انرژی تولید کند.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: تمام تلاش ما این است که با شیوههای روز دنیا، اولویت قراردادن طرح جامع پسماند و اجرای روشهای اصولی میزان دفن را به حداقل و در نهایت به صفر برسانیم و از پسماند برای تولید کمپوست یا انرژی استفاده کنیم.
وی ادامه داد: آن وقت برخی از همکاران در این شرایط به جای کمک به اجرای طرحهایی نوین همچون کاپ که این هدف را دنبال میکند و به جای حل معضلی که سالهای سال گریبان گیر تهران است صورت مساله را پاک میکنند و سعی دارند مرکز فعلی را به جای دیگری انتقال دهند و مشکلات موجود را از فضایی به فضای دیگر انتقال دهند.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با اشاره به طرح کاپ افزود: اجرای روشهای مدرن همچون کاپ نیازمند زمان و مشارکت همه دستگاه هاست، اما برخی از مسئولان نه تنها در زمینه تحول مدیریت پسماند و ارتقای استانداردها همکاری نمیکنند بلکه به صورت غیرکارشناسی اظهاراتی را مطرح میکنند که به هیچ وجه به بهبود شرایط فعلی کمک نمیکند.
علیپور با ارائه پیشنهادی مبنی بر همکاری مسئولان در طرح شهرداری تهران برای کاهش تعداد ایستگاههای میانی پسماند و ایجاد مراکز پردازش تمیز (MRF) بیان کرد: به جای انتقال آرادکوه میتوان مرکز فعلی را مجهزتر و از مراکز دفن پیشین برای استحصال انرژی استفاده کرد.
وی در پاسخ به این سوال که یکی از گلایهها در مورد فعالیت مرکز آرادکوه مربوط به نشت شیرابه در محدوده شهرری است، گفت: اتفاقاً شهرری یکی از مکانهایی است که پسماند آن به آرادکوه منتقل میشود؛ پس این بخش هم از امکانات آرادکوه استفاده میکند. اما این موضوع دلیل نمیشود که شهرداری از توجه به نکات بهداشتی برای انتقال پسماند غافل شود.
علیپور افزود: در ۶۰ سال گذشته شیوه جمع آوری پسماند در تهران تقریبا به یک شکل ثابت است و همواره زبالهها در آرادکوه دفن میشوند که قطعا این امر مشکلاتی را برای محیط زیست به همراه داشته و هیچ کس منکر این امر نیست.
وی گفت:حالا که مساله انتقال آرادکوه و به عبارتی جا به جایی مشکلات از مکانی به مکان دیگر مطرح میشود، بهتر نیست که مسئولان به جای اظهارنظرهای غیرکارشناسی کمک کنند تا طرحهای سازمان پسماند در خصوص اجرای طرحهای مدرنی، چون کاپ به نتیجه برسد؟ آیا بهتر نیست که با صدور مجوزهای لازم کمک کنند تا الگوی صحیح مدیریت پسماند در تهران و پس از آن در کشور حاکم شود؟ شاید وقت آن رسیده باشد که به جای طرحهای بلند مدت بی بازده به دنبال فرهنگ سازی برای ارتقای مدیریت پسماند باشیم.