مجری طرحهای تونلی سازمان مهندسی شهر تهران: زیرگذر گلوبندک میتواند حجم ترافیک در منطقه بازار بزرگ تهران را کنترل کند.
سید مهدی پورهاشمی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ درباره پروژه زیرگذر گلوبندک گفت: این پروژه در ۲ سطح طراحی شده است. در طبقه منفی یک، دو ورودی طراحی شده که یکی از ورودیها در سمت غرب در خیابان ۱۵ خرداد است و به ورودی ایستگاه مترو ۱۵ خرداد در خط یک مترو متصل میشود.
وی گفت: در قسمت شرقی پروژه هم یک ورودی به ایستگاه مترو ۱۵ خرداد اضافه خواهد شد. قبلا این ایستگاه با ۲ ورودی کار میکرد، اما بعد از پایان پروژه با ۴ ورودی مسافرگیری خواهد کرد. این ایستگاه جزو اولین ایستگاههای مترو در شهر تهران بوده است. با احداث این زیرگذر تسهیلات جدیدی برای مترو فراهم میشود و سطح ایمنی در ایستگاه ۱۵ خرداد افزایش مییابد.
پورهاشمی افزود: طبقه منفی دو به عنوان گذر عابر پیاده راه اندازی شده است تا حجم ترافیک در بازار کنترل شود و عابر پیاده بتواند از زیر خیابان عبور کند.
وی گفت: با توجه به اینکه ایستگاه مترو ۱۵ خرداد در بین ایستگاههای مترو در کمترین سطح از زمین واقع شده است، مجبور هستیم برای ادامه عملیات با ایستگاه مترو هماهنگ باشیم.
پور هاشمی ادامه داد: زیرگذر گلوبندک در ۱۸ متر زیر زمین راه اندازی شده است. تاکنون بخشی از کار توسط شهرداری منطقه ۱۲ انجام شده و در سالیان گذشته تا به حال ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
وی افزود: در این زیرگذر ۹ دستگاه آسانسور و ۹ دستگاه پله برقی خواهیم داشت. تکنولوژی ساخت پله برقی و آسانسور در کشور موجود است و ما نیازی به خرید خارجی نداریم و از محصولات ساخت ایران استفاده خواهیم کرد.
مجری طرحهای تونلی سازمان مهندسی شهر تهران گفت: این تونل عمق کمی از سطح خیابان دارد. به همین علت از نظر فنی مهندسی میتواند حائز اهمیت باشد و تلاش شده است با استفاده از ابزارهای دقیق و کنترلهای مداوم نشستهایی که حین حفاری داشتهایم در سطح خیابان مشاهده نشود. خوشبختانه ریزش یا توقف ترافیک هم نداشته ایم و در ادامه هم به همین منوال پیش خواهیم رفت.
پورهاشمی افزود: با توجه به تجربیاتی که در این بخش داریم امیدوار هستیم بتوانیم تا پایان سال، ۵۰ درصد باقیمانده را به اتمام برسانیم.