گزارش مکتوب؛
پا در کفش خودمان کنیم
دانسفهان از توابع شهرستان بوئینزهرا در استان قروین؛ کارگاهی به وسعت یک شهر است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، این شهر به کارگاه بزرگ تولید و اشتغال تبدیل شده، به گونهای که اکنون بیشتر مردم آن در کارگاههای خود به تولید کفش اشتغال دارند.مردم شهر کوچک دانسفهان شهر خود را به یک کارگاه فعال تولیدی تبدیل کرده اند، به طوری که بسیاری از جوانان در کارگاههایی کوچک به تولید انواع کفش زنانه، مردانه و بچگانه مشغولند.
این شهر واقع در شهرستان بوئین زهرا در ۷۰ کیلومتری مرکز استان قزوین در سالهای اخیر با جهشی بیسابقه در تولید کفش تبدیل به یکی از مراکز مهم اشتغالزایی دراستان، تکیه گاه اقتصادی برای جوانان منطقه شده است.
در حال حاضر ۱۵۰ کارگاه تولید کفش در این شهر مشغول به فعالیتند که زمینه اشتغال بیش یک هزار ۵۰۰ نفر را بطور مستقیم فراهم کرده است.با حسن یکی از صاحبان کارگاه کفش در دانسفهان هم کلام میشوم و او میگوید: عرضه غیرمستقیم محصول به مصرفکننده نهایی و وجود واسطه ها، نداشتن نشان تجاری برای محصولات تولیدی و نقص در بازاریابی و فروش، سنتی بودن تولید، مشکل بیمه تامین اجتماعی کارگران و دشواری تامین مواد اولیه از عمده مشکلات این بنگاههای خرد تولیدی است که باید برای حل و ساماندهی آنها چاره اندیشی شود.او میافزاید: مردم هم باید پا درکفش تولید داخل کنند، متاسفانه مردم حاضر میشوند کفش با برند خارجی را با دو و گاهی چند برابر قیمت کفش تولید داخل خریداری کنند، اما نمیدانم این چه فرهنگی است که حاضر به خرید کفش تولید داخل حتی با کیفیت بالاتراز مورد مشابه خارجی، آن نیستند.
علی یکی دیگر از فعالان تولید کفش در دانسفهان میگوید: در هر یک از این کارگاههای تولیدی بین پنج تا ۱۵ نفر مشغول بکار هستند و در صورت تداوم حمایتها و توجه مسئولان به این تعداد کارگاهها، قابلیت افزایش چند برابری فعالان کفش در این شهر وجوددارد.
در حال حاضر صنعت تولید کفش این شهر با وجود اینکه یک هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال، به دلایل مختلف رونق گذشته را ندارد و با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم میکند که با تصمیم مسئولان، این صنعت از وضعیت فعلی خارج میشود و به سمت رشد و ترقی حرکت خواهد کرد.ادامه حیات نیازمند حمایتبخشدار دانسفهان در باره وضعیت واحدهای تولیدی کفش در مرکز این بخش میگوید: این واحدها نقش مهمی در اشتغالزایی جوانان دانسفهانی و منطقه دارند، اما به علت مشکلات اقتصادی برای ادامه حیات و بقا به حمایتهای مسئولان بالادستی نیازمند هستند.
مهدی انصاری رامندی ضمن قدردانی از حمایت صندوق کارآفرینی امید و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی از واحدهای تولیدی کفش دانسفهان میافزاید با تسهیلاتی که به این واحدهای پرداخت شده با قوت فعال هستند و به ازای هر فرد جدیدی که در این کارگاهها مشغول به فعالیت شود، تسهیلات و حق بیمه دریافت خواهند کرد.
انصاری اضافه میکند: کارگاهها در صورت تکمیل مدارک و تضمینهای لازم میتوانند از تسهیلات کم بهره برای افزایش تولید و اشتغال بهرهمند شوند.
تحول منطقه با صنعت کفش دانسفهانمعاون اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم میگوید: صنعت کفش از رستههای پر اشتغال شناخته میشود و به همین علت این اداره کل برای ساماندهی و حمایت تولیدکنندگان و شاغلان آن هر حمایتی که بتواند انجام خواهدداد.
ناصر شفیع آبادی با بیان اینکه در صورت تقویت و توسعه صنعت کفش دانسفهان، اشتغال در بخش رامند با تحول روبرو میشود، میافزاید: برای حمایت از صنعت کفش دانسفهان تاکنون از محل مشاغل خانگی تسهیلات درخواستی پرداخت شده و همچنان از این صنعت پشتیبانی خواهیم کرد.
شفیع آبادی اضافه کرد: زنجیره تولید و فروش کفش دانسفهان فراهم است و خوشبختانه این کارگاههای تولیدی صادرات نیز دارند و در صورت حمایت برنامه ریزی شده و منسجم به کارگاههای فعال و موثر اقتصادی تبدیل میشوند.
احداث شهرک صنفی کفش دانسفهان در دست اجرامدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی نیز میگوید: ایجاد و ساماندهی خوشههای صنعتی در دستور کار سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران قرار دارد و برای هماهنگی، ساماندهی کسب و کار و برندسازی این خوشهها اقدام میشود.
حمیدرضا خانپور میافزاید در همین راستا در گام نخست کارگاه تولیدی کفش دانسفهان برای دریافت تسهیلات به بانکهای عامل معرفی و از تسهیلات حمایتی بهرهمند شدند.
خانپور با بیان اینکه فضای کسب و کار این واحدهای تولیدی مناسب و استاندارد نیست، میگوید:ایجاد شهرک صنفی این خوشه در شهر دانسفهان ضروری است و همچنین درصددیم در شهرک صنعتی دانسفهان کارگاههایی را به عنوان شهرک صنفی تولید کفش اختصاص دهیم.
وی تشکیل کنسرسیوم صادراتی، پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش برای تامین مواد اولیه، کمک به ایجاد نشان مشترک، تشکیل تعاونیهای خرید مواد اولیه و کمک به حضور در نمایشگاههای داخلی و خارجی را از جمله راهکارها برای رونق صنعت کفش دانسفهان عنوان میکند.
نداشتن برند، مهمترین مشکل کفش دانسفهانیک کفاش و صاحب نظر تولید این کالا در دانسفهان نیز به مشکلات تولیدکنندگان کفش در این شهر اشاره میکند ومی گوید: محصولات کفش دانسفهان در تنوع و مدلهای مختلف زنانه، مردانه و بچگانه تولید میشود، اما ناتوانی در بازاریابی و فروش و نداشتن برند معتبر، کفاشان دانسفهانی را با مشکل مواجه کرده است.
هادی فصیحی رامندی میافزاید: نداشتن بیمه، ثبات شغلی و نبود سرمایه گذار از دیگر مشکلات صنعت کفش دانسفهان است که امیدواریم با اقدام مسئولان شاهد رفع آنها باشیم.
وی اضافه میکند: برند سازی، افزایش کیفیت کالاهای تولیدی و کاهش هزینه تمام شده از دیگر عواملی است که میتواند به موفقیت کفش دانسفهان منجر شود.
این شهروند دانسفهانی اظهار امیدواری میکند: با تصمیم مدیران استان برای کمک به صنعت کفش دانسفهان، صنعتگران و تولیدکنندگان این محصول در این شهر بتوانند نقش مهم تری را در رونق اشتغال و اقتصاد منطقه و استان ایفا کنند.
او میگوید: استاندار وقت قزوین پس از بازدید از کارگاههای تولیدی کفش دانسفهان چنان وانمود کرد چرا از این ظرفیت در استان غافل بوده اند و قول پیگیری صادر کرد، اما عملا حمایت در خور توجه از سوی استاندار وقت، صورت نگرفت.درخواست رامندی، حمایت مدیریت ارشد استان از واحدهای تولید کفش دانسفهان است.نکتهای که نباید از آن غافل شد این است که کفش هم مانند دیگر اجناس تحت تاثیر کالاهای ترکیهای و چینی است که خودنمایی میکنند یکی از فروشندگان کفش به ورود کفشهای ترکیهای و چینی اشاره میکند و میگوید: این کفشها به علت قیمت کم خود مشتری بالایی دارند و وقتی خریداری به بازار مراجعه میکند کمتر سراغ کفشهای چرمی و دست دوز داخل میشود. حسن محمدی میافزاید: هم اکنون مردم به علت برخی مشکلات اقتصادی تنها به دنبال جنسی ارزان هستند و در این میان کیفیت کمتر مورد توجه قرار میگیرد که البته این امر فقط در خصوص صنعت کفش صادق نیست بلکه در خرید دیگر اجناس نیز شاهد این روند هستیم.این فروشنده همچنین از نبود فرهنگ خرید محصول داخلی گلایه و اضافه میکند: از طرف دیگر فرهنگسازی خوبی در راستای خرید محصول داخلی در بین مردم ایجاد نمیشود و حتی اگر به دنبال محصول با کیفیت نیز باشیم همواره جنس خارجی را به جنس تولید داخل ترجیح میدهیم؛ بنابراین اگر خواستار برند شدن در صنعت کفش هستیم باید تولیدیهای خود را افزایش و تنوع جنسها را بالا ببریم که البته همانطوریکه در گزارش به آنها اشاره شد بسیاری از تولیدکنندگان از کمبود مواد اولیه و برخی مشکلات اقتصادی در کارگاه خود گله دارند و آن را عاملی برای کاهش تولیدات خود میدانند.از طرفی هم اجناس خارجی، شاد و جوان پسندانهتر از اجناس تولید داخل است و همانگونه که گفته شد یکی از علل رکود بازار این محصول برند، کم شدن تنوع در طرح و رنگ کفشهای تولید داخل است و شاید بتوان با گشتی کوتاه در بازار کفش و دیدن رنگهای قهوهای و سیاه کفشهای تولید داخل، متوجه این مطلب شد.این در حالی است که کفشهای تولیدی کشور همسایه مانند ترکیه با توجه به تنوع بالا و رنگهای شاد و جوان پسندانه، توانسته مشتری خود را بیابد.یکی دیگر از مشکلات عرصه کفش، نبود طراحی مناسب است بطوریکه در بحث طراحی نتوانسته ایم پاسخگوی نیازهای مشتری باشیم و تنوع بالای اجناس خارجی نظر مشتریان را به خود جلب میکند ولذا باید سلیقه مخاطب را در تولید کفش در نظر گرفت. تنوع محصول چه در طرح و رنگ، نیاز امروزی کفشهای تولیدی داخل است، زیرا قشر جوان به دنبال رنگهای شاد و جوان پسندانه هستند و نمیتوان سلیقه مخاطب را در این موضوع در نظر نگرفت.از طرفی هم ورود دانشگاهیان برای به روز کردن طراحیهای این صنعت ضروری به نظر میرسد، زیرا باید از علم روز برای طراحیهای جدید کفش بهره برد که در این میان انتظار ایجاد رشتهای مرتبط در دانشگاههای استان و در پی آن انجام تحقیقات به روز برای یافتن الگویی خوب در جهت تولید کفش با کیفیت و طراحی مناسب در سال جهش تولید، پا در کفش خودمان کنیم تا جهشی در صنعت کفش اتفاق بیفتد. نگارنده: علی صفری الموتی