پیامبر اسلام(ص) می فرمايند: نزد من شکستن شاخه ای از درخت همچون شکستن بال فرشتگان است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،
چند روز پیش بود که مغازه کنار منزل ما به علت عدم توان در پرداخت اجاره آن تخلیه کرد و رفت.
پس از رفتن او مستاجر جدیدی که آمده بود تحولاتی را در بیرون و داخل مغازه ایجاد کرد.
از جمله آنها نصب یک تابلوی بزرگ با چند نور افکن مقابل آنها بر بالای سر در مغازه بود.
روز بعد که به منزل رسیدم نا خداگاه چشمم به شاخه های درختان مقابل خانه مان افتاد.
اصلا نمی توانستم باور کنم!!
برای اینکه تابلوی مغازه دید بیشتری برای مشتریان داشته باشد متاسفانه بیشتر شاخه های اصلی درخت به طرز خشونت باری با دست شکسته شده بود!!
حقیقتا خیلی از ته دلم، هم برای درخت، خودم، رهگذران و هم برای همسایه ای که این کار را کرده بود اندوهگین و ناراحت شدم.
اینگار همین چند روز پیش بود که با دیدن شاخه های سر سبز و پر برگ همین درخت و سایه آن بر سر رهگذران لذت می بردم.
اما نمی دانستم که بزودی دیری نمی پاید که همین شاخه های سر سبز درخت، فدای منفعت خواهی، حس خود بینی و سودجویی آقای همسایه می شود!
این حادثه درست زمانی اتفاق افتاد که هنوز خاطره تلخ خشک شدن یک شبه یکی دیگر از بزرگترین درختان مقابل خانه مان از یادم نرفته بود.
بعدها یکی از همسایه ها به من گفت: ظاهرا به علت مانع بودن شاخ و برگ درخت برای دید بهتر تابلوی درمانگاه، یک نفر! شبانه پای درخت بی زبان آهک می ریزد،
تا از شر مزاحمت او راحت شود!
آری، شاید اینها بخشی از درختان شهرند که همه روزه فدای سودجویی و امیال نفسانی برخی افراد نابخرد می شود.
متاسفانه همین انسان های ناآگاهی که درختان سرسبز را از تنه قطع، شاخه هایشان را بریده و یا آهک پای آنها می ریزند نمی دانند که حیات بشر را تا چه حد تهدید می کنند!
"درختان ریههای شهر هستند"، "محیط زیست به نسل آینده تعلق دارد"، این جملات زیبا و ده ها شعار مشابه آنرا فقط می توان بر روی بنرها یا پارچه نوشته های شهر، آنهم در ایامی خاص و محدود مانند "روز درختکاری" یا "هفته منابع طبیعی" دید.
و هنگامیکه این مناسبتهای تقویمی رد می شوند، تا سال بعد، دیگر کمترین اثری از این شعارها هم در شهریافت نمی شود!!
این در حالیست که در طول سال روند هجمه به موجودیت درختان و تخریب محیط زیست همچنان ادامه دارد.
شکستن بال فرشتگان
در همه ادیان الهی به ویژه دین مبین اسلام برای حفظ و حراست درختان توصیه های بسیاری شده است.
با یکی از کارشناسان علوم اسلامی در این باره تلفنی گفتگو کردم.
حجت الاسلام محمد رحیم زاده می گوید: بی شک طبیعت، محیط زیست و گل سرسبد آنان، "درختان"، همگی موهبتهای الهیند که برای بقای نسل بشر و سایر موجودات آفریده شده اند.
وی می افزاید: در فرهنگ اسلامی هرگز به انسان اجازه داده نشده که رها و لجام گسیخته در بهره برداری از طبیعت، درختان را قطع کند، شاخه هایشان را بشکند و آنها را بخشکاند.
این کارشناس مذهبی ادامه می دهد: پیامبر می فرمايند: نزد من شکستن شاخه ای از درخت همچون شکستن بال فرشتگان است.
حجت الاسلام رحیم زاده می گوید: ایشان همواره به رزمندگان اسلام سفارش میکردند تا در صورت پیروزی بر دشمن، از قطع درختان آن سرزمین پرهیز کنند.
او می افزاید: در قرآن کریم آمده: "هُوَ أَنشَأَكُم مِّنَ الأَرْضِ وَاسْتَعْمَرَكُمْ" یعنی خداوند شما را در زمین خلق کرد و به آباد کردن آن گمارد.
این پژوهشگر علوم دینی ادامه می دهد: پیامبر درباه اهمیت غرس نهال می فرمایند: "ان قامت علی احدکم القیامه و فی یده فسیله فلیغرسها"، یعنی اگر قیامت برپا شود و در دست کسی نهالی باشد باید آنرا بکارد.
حجت الاسلام رحیم زاده می گوید: همچنین ایشان فرموده اند: کسی که یک درخت بکارد و به آن رسیدگی کند، هر نفعی که از آن به دیگران برسد، پیش خدا ثواب "صدقه" دارد.
وی می افزاید: بر اساس آیات قرآن، یکی از مواهب و نعمتهای خداوند در جهان آخرت و یکی از ویژگیهای بهشت "درخت" است.
این محقق علوم اسلامی ادامه می دهد: خداوند در قرآن فرموده: "در بهشت باغ هایی وجود دارد که از زیر درختانش نهرهایی جاریست."
حجت الاسلام رحیم زاده می گوید: همچنین در قرآن تاکید شده که در میان این درختان بهشتی، درختان میوه نیز وجود دارد، همان میوه هایی که به تعبیر قرآن "و فاکهه مما یتخیرون" هستند.
او می افزاید: بسیاری از پیامبران و امامان معصوم(ع) ما کشاورز و باغدار بودند و خود با دستان مبارکشان به کاشت درخت اقدام می کردند.
این کارشناس مذهبی ادامه می دهد: مثلاً حضرت علی علیه السلام چندین نخلستان را با دست مبارک خود احداث کرد و یا امام محمد باقر علیه السلام در کاشت درختان و کشت و زراعت حتی در گرمای تابستان، کوتاهی نمی فرمودند.
حجت الاسلام رحیم زاده می گوید: از پیامبر اکرم(ص) روایت شده: "تحفظو من الارض فانها اُمکم" یعنی از زمین حفاظت کنید به درستیکه او "مادر" شماست.
وی می افزاید: امام صادق علیه السلام میفرمایند: مَعَ مَا فِی النَّبَاتِ مِنَ التَّلَذُّذِ بِحُسْنِ مَنْظَرِهِ وَ نَضَارَتِهِ الَّتِی لَا یُعَدُّ لَهَا شَیْ ءٌ مِنْ مَنَاظِرِ الْعَالَمِ وَ مَلَاهِیهِ.
این محقق و پژوهشگر علوم دینی ادامه می دهد: یعنی: نگریستن به گل و درختان سرسبز و خرم، چنان نشاطی به آدمی میبخشد که هیچ لذتی را با آن برابر نمیتوان کرد.
حجت الاسلام رحیم زاده می گوید: اصولاً درختان، هر یک به تنهایی آیتی هستند که قدرت و توانایی خداوند را در برابر چشم هر بینندهای به نمایش میگذارند.
او می افزاید: در آیه ۶ از سوره مبارکه الرحمن، سخن از سجده موجودات در برابر ذات اقدس پروردگار به میان آمده و در کنار آنها از "درخت" نیز به عنوان یکی از این ساجدان یاد شده است.
این پژوهشگر علوم اسلامی ادامه می دهد: امام صادق علیه السلام میفرمایند: «خُلِقَ لَهُ الشَّجَرُ فَکُلِّفَ غَرْسَهَا وَ سَقْیَهَا وَ الْقِیَامَ عَلَیْهَا؛ درخت براى او (انسان) آفریده شده است، و او مکلّف است که آنرا در زمین بنشاند، آب دهد و به آن رسیدگى (و از آن حفاظت) کند.
حجت الاسلام رحیم زاده می گوید: همچنین رسول خدا صلی الله علیه و آله میفرمایند: «مَا مِنْ مُسْلِمٍ یَغْرِسُ غَرْساً أَوْ یَزْرَعُ زَرْعاً فَیَأْکُلُ مِنْهُ إِنْسَانٌ أَوْ طَیْرٌ أَوْ بَهِیمَةٌ إِلَّا کَانَتْ لَهُ بِهِ صَدَقَةً؛ هیچ مسلمانى نیست که درختى را در زمین بنشاند یا زراعتى را کشت کند، و انسان یا پرنده یا چرنده اى از آن بخورد، مگر اینکه براى او صدقه اى محسوب شود.
وی می افزاید: امام صادق(ع) می فرمایند: شش چیز بعد از وفات مؤمن به او ملحق شده [و به او فایده میدهد]: فرزندى که برایش طلب آمرزش کند، قرآنی که او از خود به یادگار گذاشته [و پس از مرگش خوانده مى شود]، درختى که کاشته، چاه آبى که حفر کرده [و وقف کرده]، صدقه جاریه اى که از خود به جا گذارده است و روش نیکویى که پس از مرگش مردم به آن عمل میکنند.
این کارشناس مذهبی ادامه می دهد: در روایات بر این نکته سفارش بسیار شده است که درختان بهشت نیز باید در این دنیا کاشته شود.
حجت الاسلام رحیم زاده می گوید: روزی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم از کنار باغی عبور میکرد که صاحب آن مشغول کاشتن درخت بود.
او می افزاید: حضرت ایستاد و خطاب به آن شخص فرمود: «میخواهی تو را به کاشتن درختی که بنیانش ثابتتر و میوههایش زودرستر و پاکیزهتر است و برای همیشه باقی میماند، راهنمایی کنم؟» عرض کرد: «آری یا رسول الله!»
این کارشناس علوم دینی ادامه می دهد: آن حضرت فرمود: "صبح و شام بگو سبحان الله و الحمد لله و لااله الاالله و الله اکبر."
حجت الاسلام رحیم زاده می گوید: پس هر گاه تو این ذکر را بگویی، برای هر ذکری ده درخت از انواع درختان میوه، در بهشت برای تو کاشته میشود، و آنها از باقیات الصالحات [همین اذکار] است.
نمونه ای از قتل عام درختان
فریمان - منطقه کلیلاق - صبح یکشنبه 11 خرداد ۱۳۹۹
خبر کوتاه اما غافلگیر کننده و بسیار متاثر کننده بود!
"شاخه های ده ها اصله درخت از نوع بیدکوهی که بیش از 150 سال عمر داشتند، یک شبه بریده شد."
با انتشار این خبر مسئولان محیط زیست فریمان بلافاصله در محل وقوع این حادثه حاضر می شوند.
هیچکس از اهالی به درستی نمی داند که چه کسانی و با چه نیت و اهدافی این کار ضد انسانی را انجام داده اند!
رئیس محیط زیست فریمان می گوید: ماموران ما هنگام گشت زنی دریافتند که گروهی بدون مجوز اقدام به قطع همه شاخه های درختان این منطقه کرده اند.
جواد ستوده ادامه می دهد: این افراد در خارج از فصل هرس درختان اقدام به قطع شاخه های اصلی درختان کرده اند و فقط تنه آنها را باقی گذاشته اند!
وی می افزاید: برخی افراد سودجو درصدد بودند در این منطقه، مکانی گردشگری و تفریحی ایجاد کنند، که همان ابتدا به بهانه اینکه درختان آفت دارند، اقدام به سربرداری درختان چند صدساله کردند که موجب اعتراض شدید مردم شد.
رئیس محیط زیست فریمان می گوید: هم اکنون قانون حفظ و گسترش فضای سبز فقط در حوزه شهرها اجرا میشود و متاسفانه این قانون برای بیابان و خارج از محدوده شهری هنوز تعریف نشده است.
ستوده ادامه می دهد: با وجود اینکه قطع درختان را از طریق منابع طبیعی و جهاد کشاورزی پیگیر بودیم اما به نتیجه ای نرسیده ایم!
او می افزاید: در این رابطه هماهنگی های لازم با دادستان شهرستان به عمل آمده و در دست پیگیری است.
رئیس محیط زیست فریمان می گوید: متاسفانه خلا قانونی موجب شده درختانی که خارج از حریم شهرها هستند مورد ظلم قرار بگیرند و محیط زیست فقط می تواند گزارش بدهد.
جواد ستوده ادامه می دهد: احتمالا به علت این اقدام متخلفان، همه درختان به طور کامل خشک می شوند.
وی می افزاید: امیدواریم هرچه زودتر در این خصوص قانونی به تصویب برسد و جلوی سوء استفاده متخلفان گرفته شود.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست فریمان می گوید: در این رابطه سه فرد مضنون شناسایی و ضمن صدور توقیف وسایل، با تنظیم صورت جلسه به مراجع قضایی معرفی شدند.
قتل عامی دیگر در خراسان رضوی
نیشابور - منطقه گردشگری - صبح جمعه 4 مرداد پارسال؛
این خبر هم کوتاه اما بسیار ناراحت کننده بود!
"ده ها اصله درخت در یک منطقه گردشگری نیشابور قتل عام شدند."
رئیس سازمان فضای سبز شهرداری نیشابور می گوید: فرد یا افراد ناشناسی حدود 120 اصله درخت را در منطقه گردشگری خیام و عطار نیشابور نابود کردند.
محمد خفاجه می افزاید: عمر بیشتر این درختان تا هشت سال بوده و ظاهرا همه آنها بی رحمانه با دست شکسته شده اند.
وی ادامه می دهد: با بررسی دوربین های نظارتی در این محدوده مشخص شد فردی طی ساعتهای چهار تا پنج صبح اقدام به قطع این درختان کرده است.
این مسئول شهرداری نیشابور می گوید: شناسایی چهره این فرد در فیلم های ضبط شده، به علت تاریکی هوا مشخص نیست.
خفاجه ادامه می دهد: با توجه به عمق این حادثه میزان خسارات وارده هنوز مشخص نشده اما موضوع از طریق نیروی انتظامی و مراجع قضایی در حال پیگیری است.
بی شک هر از چند گاهی شاهد به وقوع پیوستن چنین حوادث ناگواری امثال این نوع قتل عام های دسته جمعی درختان حال یا بر اثر قطع کردن یا آتش سوزی های گسترده یا شکستن شاخه های درخت و یا بی توجهی و خشکسالی در استان بوده و همچنان هستیم که فقط این دو مورد برای نمونه بیان شد.
نصف شدن تعداد درختان
بر اساس نتایج یک مطالعه دانشگاهی، سالانه بیش از 15 میلیارد اصله درخت سبز و زنده در جهان قطع می شوند که بخشی از این هجمه نیز در کشور ماست.
اگر این روند همچنان ادامه یابد پیش بینی شده تا 300 سال دیگر همه درختان کره زمین از بین بروند.
همچنین بر اساس این مطالعات در مقابل قطع میلیاردها اصله سالانه فقط 5 میلیارد اصله درخت در جهان کاشته می شود.
این امر نشان دهنده کاهش سالانه 10 میلیارد درخت از سطح کره زمین است.
هم اکنون فقط کمتر از سه تریلیون درخت بر روی زمین وجود دارد که نسبت به سالهای قبل تعداد درختان کره زمین نصف شده است.
بیشتر درختان کشور ما در سه میلیون و چهار صد هزار هکتار از دامنههای شمالی کوههای البرز و استانهای ساحلی دریای خزر وجود دارد.
همچنین در سایر نقاط ایران نیز درختان فقط در سه میلیون هکتار به صورت پراکنده زندگی می کنند.
براساس اسناد و مدارک موجود، کشور ما تا قرن هیجدهم دارای جنگلهای بسیار و گوناگون بود.
پهنه درختان موجود در ایران با مرزهای کنونی در زمان هخامنشیان به بیش از ۱۶ میلیون هکتار میرسید.
از بین بردن جنگلهای ایران از زمان حمله مغول آغاز شد و به ویژه در سه قرن گذشته به بالاترین مرتبه خود رسید.
در زمان قاجار بین سالهای ۱۲۸۱ و ۱۲۹۱ نزدیک به ۱۳۰ هزار تن زغال چوب از بریدن درختان جنگلی ایران تولید شد و به خارج از کشور صادر شد.
خراسان رضوی نیز یکی از مهمترین استان های کشور است که از دیرباز تا کنون مهد پرورش درختان مختلف بوده است.
طبق آمار هشت میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از مجموع ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار مساحت خراسان رضوی عرصه منابع طبیعی به ویژه درختان است.
هم اکنون درختان کهنسال بسیاری از دوران قدیم همچنان در این دیار خودنمایی می کنند.
به تازگی در قالب طرحی بخشهای مختلف شهری، روستایی و عرصه منابع طبیعی استان برای شمارش درختان کهنسال پیمایش میدانی شد.
در قالب این طرح بیش از 185 اصله درخت کهنسال، شامل 16 گونه گیاهی، در خراسان رضوی شناسایی شد.
گونه چنار با 82 اصله و پس از آن، سرو خمرهای با 26 اصله، بیشترین تعداد پایه کهنسال را به خود اختصاص دادهاند.
پس از آنها، توت، گردو، بید، ارس و بنه در جایگاههای بعدی قرار دارند.
بیشترین تعداد درختان کهنسال شناساییشده در شهرستان داورزن و پس از آن، به ترتیب در بینالود، گناباد، نیشابور، چناران، مشهد و بردسکن مستقر هستند.
در بین پایههای شناسایی شده، مسنترین درختان، به ترتیب ارس با هزار و 100 سال (مستقر در دره قره قات)، چنار با 620 سال (در مسجد جامع روستای دهبار) و سرو خمرهای با هزار و 25 سال در روستای زیبد شهرستان گناباد هستند.
روزگاری مشهد به شهر باغ ها معروف بود.
با درختان سر به فلك كشيده که البته در برخی از نقاط شهر همچنان می توان آثاری از آن درختان کهنسال را مشاهده کرد.
قبل از شهادت امام رضا علیه السلام، مشهد، روستائی کوچک به نام "سناباد" معروف بوده که در آن باغ های سرسبز و درختان سربه فلک شده و نهرهای جاری بسیاری وجود داشته است.
پیکر مطهر آقا امام هشتم علیه السلام نیز در یکی از این باغ های پر درخت و سرسبز سناباد آن زمان که متعلق به فردی به نام حمید بن قحطبه طایی بوده دفن شده است.
این در حالیست که با مهاجرت و مجاور شدن بسیاری از زائران به مرور زمان باغ های پردرخت تبدیل به محل سکونت شد و امروز مشهد مقدس در حسرت گذشته سر سبز خود نيازمند بازسازی آن هويت تاريخی است.
تا همین چند دهه پیش شهر در احاطه باغها بود و گوشه گوشه اش درختان سر به فلک کشیده و کهنسال و طبیعت سبز خودنمایی می كرد.
حتما مسن ترها خوب به خاطر دارند که آب قنات ها به وفور در جوی ها و نهرهای شهر می غلتید و درختان توت و چنار را سیراب می کرد.
مشهدِ قدیم، آبادی و سبزی خود را از این آب ها داشت آبی كه از قنات ها جاری می شد، قنات هایی پر شمار.
الندشت، ركن آباد، تقی آباد، آبكوه، سناباد و گناباد و بسیاری دیگر همه قنات هایی بودند كه باغات انبوه شهر و درختان بسیار خیابان ها و كوچه ها و پس كوچه ها را سیراب می كرد.
خیابان های اصلی هم كه محل عبور و مرور ماشین ها بود حال و هوای كوچه باغ ها را داشت.
آن روزها هر كسی می خواست وقفی كند، ساده ترین این وقف ها كه عمومیت هم داشت، كاشت چند درخت توت بود تا برای سال ها "خیر كثیر" شود برای بانیان آن و مردم.
آن زمان قدم به قدم شهر درختان توت تنومند و سپیدارهای بلند دامن پهن كرده و بخش زیادی از فضای سبز شهر این درختان بودند كه هیچگاه كسی تعداد آنها را شمارش نكرد! اما آنقدر بود كه به هزاران هزار اصله می رسید!
اما امروز، به جای آنهمه باغ ها و درختان کهنسال دیروز، انواع و اقسام برج ها و ساختمان های مرتفع سنگی، سیمانی و آهنی سبز شده است.
با درختانی که همچون چتر در آسمان به هم گره خورده بودند که سایه آنها حتی در گرمترین روزهای تابستان همراه با صدای نهر گناباد آرامش بخش رهگذاران و خودروهای عبوری بود.
درختان تنومند سر به فلك كشیده شاخ و شانه درهم تنیده ای که نشان آن آبادانی و آب بود آنگونه كه تا سال 80 هم همچنان آب نهر گناباد در رگهای خشكیده شهر جاری بود و حیات می بخشید.
اما فضای سبز شهر فقط درختان حاشیه نهرها و خیابان ها نبود این شهر در كنار درختان بسیار دارای باغ های انبوهی از میوه بود كه موجب شده بود به راستی روزگاری به شهر باغات شهرت یابد.
باغ عنبر ضلع جنوبی بالا خیابان، باغ هشت آباد (هشت در) پشت بالاخیابان، باغ فردوس (محله سرشور)، باغ ملی، باغ دارالتولیه، باغ خونی، باغ منبع، باغ رضوان و بسیاری باغ های داخل شهر دیگر.
كاشت درخت، نیاز مشهد
به تازگی یك كارشناس فضای سبز با انتقاد از انجام چمن كاری های گسترده در مشهد گفت: كاشت چمن در مشهد با توجه به سابقه خشك و گرم بودن این منطقه و كم آبی شدید سالهای قبل باید ممنوع شود.
میرحسینی با بیان اینكه چمن نیاز به آب زیاد و آبپاشی دارد افزود: اصلا در بسیاری از بولوارها، میادین و خیابان ها كاربرد چمن چیست؟
این شهر با توجه به گرمای هوا در تابستان فقط نیاز به سایه و درخت دارد.
درست همانی که پیشینیان ما تشخیص دادند و عمل کردند.
وی گفت: با یك بیستم آب مصرفی برای چمن! می توان سطح گسترده ای از درختكاری را در شهر آبیاری كرد.
درختان چنار بومی، عناب، سنجد، انواع توت غیر مثمر، صنوبر و سروهای خزنده از نژاد ارس كوهی در استان بهترین گزینه ها برای کاشت در مشهد است.
میر حسینی افزود: بنا بر گفته کارشناسان، زمین مشهد از قدیم الایام تا کنون جزو خاک هائیست که برای کاشت درخت بسیار مناسب است و هر وقت که نهالی در آن کاشته شود قدرت تبدیل شدن به درختی تنومند را پس از چند سال دارد!
او گفت: طبق آمار هم اکنون میزان سرانه فضای سبزی که به هر شهروند در شهر مشهد اختصاص یافته بیش از 16 متر مربع است.
این کارشناس ادامه داد: این در حالیست که در دهه های قبل این میزان خیلی فراتر از این آمار بوده است.
زندان در انتظار اربابان اره و تبر
اره به دستها، اگر مجوز نداشته باشند و درختان مردم یا متعلق به شهر را قطع کنند، ممکن است تا ۶ ماه در زندان به سر ببرند، جریمه بپردازند و حتی شلاق بخورند.
این مجازات قانونی کسانی است که اقدام به قطع اشجار می کنند.
تاکنون کم سابقه بوده است که پلیس به دنبال عامل یا عوامل قطع درختان شهر باشد.
ولی طبق قانون، نیروی انتظامی مکلف است در صورتی که شکایتی از طرف مردم یا شهرداری به نمایندگی از مردم، درباره قطع درختان بدون اجازه طرح شود، پیگیری کند.
درختان سطح شهر اگر مالک خصوصی نداشته باشند، متعلق به عموم مردم هستند.
شهرداری به نمایندگی از عموم مردم می تواند در صورتی که کسی این درختان را از بین ببرد، مدعی شود.
نکته اینجاست که قانون مجازات اسلامی در کتاب پنجم تعزیرات در موارد مشخصی، قطع و از بین بردن درختان (مثلا از طریق آتش زدن) را جرم انگاری کرده و برای آن مجازات تعیین کرده است.
در این قانون، در مواد مختلفی، قطع یا از بین بردن درختان مثمر، درختان متعلق به شهر و همچنین باغات و مزارع را به صورت جرم بیان کرده و مجازاتهای سنگینی از جمله زندان تا ۶ ماه و جریمه و شلاق برای آن در نظر گرفته است.
حتی به جز متن قانون، قوه قضاییه هم قطع درختان را صرف نظر از مثمر یا غیرمثمر بودن آنها بدون اجازه شهرداری مصداق جرم معرفی کرده است.
همچنین باید متوجه باشیم که برای جرم دانستن قطع درختان شهر، اینکه درخت قطع شده دارای شناسنامه باشد و شناسنامه هم ابلاغ شده باشد، شرط نیست و قطع درختان بدون شناسنامه هم جرم شناخته می شود.
مجازات قطع درختان شهر
برابر ماده ۶۸۶ قانون مجازات اسلامی، هر کس درختی را عالماً و عامداً از بین ببرد به حبس تعزیری از شش ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از سه تا هجده میلیون ریال محکوم می شود.
همچنین در ماده یک این قانون آمده است: از بین بردن هر درخت در معابر، میدان ها، بزرگراه ها، پارکها، بوستان ها و باغات در محدوده و حریم شهرها بدون اجازه شهرداری ممنوع است.
یعنی اگر کسی درختی را قطع کند، هم باید مجازات حبس و پرداخت جریمه قانونی دادگاه را تحمل کند و هم جریمه بپردازد.
فرقی نمی کند که درخت در ملک شخصی باشد یا در حاشیه خیابان، چرا که طبق قانون هیچکس حق ندارد بدون علت نسبت به قطع یا خشکاندن درختان اقدام کند.
جرم قطع درخت جنبه عمومی دارد و قاضی می تواند حکم مجازات جریمه و زندان برای مجرم بدهد.
یکی از مشاوران حقوقی گفت: ضابطین خاص قضایی فضای سبز به عنوان بازوی اجرایی قوی، نقش مهمی در جلوگیری از تخریب فضای سبز و حیات جامعه شهری دارند.
حسینی افزود: حذف درختان از سطح شهرهای پرترافیک و آلوده یک جرم سنگین و نابخشودنی است.
وی گفت: جرم قطع درخت جنبه عمومی دارد که خطرات و آسیب های آن متوجه همه افرادست که برخورد با آن عزم جدی تری می طلبد.
این مشاور حقوقی افزود: فرقی ندارد درخت در حیاط منزل افراد یا در باغ شخصی یا در حاشیه خیابان باشد.
او ادامه داد: از این پس با همکاری شهرداری و سازمان نظام مهندسی نظارت بر ساخت و سازهای شهری مشهد افزایش مییابد.
حسینی افزود: طبق مصوبات مربوطه مالک هر ساخت و ساز موظف است نقشهها را بر اساس ضوابط شهرسازی اجرا کند تا درختی بی مورد قطع نشود.
وی گفت: همچنین مالک باید مواردی، چون جانمایی مناسب درب پارکینگ، عدم تخریب درختان جلوی ساختمان و سایر موارد دیگر را رعایت کند.
حسینی ادامه داد: طبق آخرین آمار هم اکنون مشهد دارای سه هزار هکتار باغ با ده ها هزار اصله درخت و ۵۸۰ هکتار فضای سبز است.
درخت، هویت پنجره ها
درخت، هویت پنجره ها،
جوانه، شعر درختان،
و غنچه، معنی عشق به زندگیست.
درختان اشعار زمینند.
ولی برخی از ما این سرودهای سبز را قطع می کنیم،
شاخه هایشان را بی رحمانه می شکنیم!!
و از آنها کاغذ می سازیم،
تا تهی بودنمان را در آن به ثبت برسانیم!
درختان، بخشنده اند.
با همان دستها که به نشانه دعا به سمت آسمان گرفته اند، خدا خدا می کنند.
درختان آموزگارند.
فروتنی را باید از درخت آموخت.
که چون بارش افزونتر شود بر تواضع او افزوده می شود!
تسلیم محض خدا بودن را باید از او فرا گرفت؛
چون مقدر شد سیب شود، دیگر دلش هوای انار شدن نمی کند!
بخشش را از او یاد بگیریم!
که سایه و میوه اش را بی پرسش و بی منت بر همگان روا می دارد!
اما امروز بشر با ساخت برج ها و آسمانخراش ها،
مراکز تجاری، تفریحی و بزرگراه ها،
دیگر جایی برای رشد این موجود بخشنده و مهربان باقی نگذاشته!
بحران کنونی محيط زيست حاصل عصيانگری همه ماست!
احیای دوباره آن عزمی جدی نیاز دارد.
دوران هشت سال دفاع مقدس برای مردم ما یاد آور حماسه عزم ملیست.
پس،
دیروز که دیگران کاشتند تا ما امروز استفاده کنیم؛
بیاییم با عزمی آهنین همچون رزمندگان اسلام،
امروز نیز ما برای نسل آینده بکاریم،
تا فردا دیگران بهره ببرند.
سید محسن واعظی
از مشهد مقدس
من اینو کارش دارم برا مدرسه
اگه مبشه بهتر بزارید
من ساکن شهر تبریز هستم و دارم تلاش می کنم درختان شهر تبریز را که دچار مشکل کلرز تا مکرر شده اند را نجات بدهم و چنین جنایاتی را باید شاهد باشیم چرا علوم حوزه در این قسمت وارد نمی شوند و تبلیغ اسلام را هم در این زمینه کنند من خودم یکی از کسانی هستم گوش شنوایی برای این مباحث و عمل کردن به آنها را دارم هر چند قدرت مالی ام کم باشد دم دست آدم چند حدیث و آیه قرآن باشه تا توی حرف و عمل کم میاره خیلی خوبه.
با تشکر