عضو هیئت مدیره اتحادیه صنف لوازم یدکی خودرو: یکی از علل اصلی گرانی قیمتها کمبود قطعه و وارد نشدن آن است.
وی گفت: این بی ثباتی فعلی را یکبار در سال ۹۶ و با تورم زیاد ارز در بازار داشتیم که با بازگشت ارز از ۱۹ هزار تومان به ۱۱ هزار تومان مقداری آرامش به بازار باز گشت.
آقای کاظمی افزود:، اما متاسفانه در آبان ۹۸ به دلیل افزایش قیمت بنزین و نابسامانی در بازار، دوباره شاهد افزایش قیمتها و نابسامانی در بازار لوازم یدکی شدیم.
وی گفت: با رکود بوجود آمده صدمه بزرگی به صنفی خورد که حدود ۱۰ هزار نفر عضو مجوز دار آن هستند و حدود ۳۰ هزار نفر نیز در بازار لوازم یدکی خودرو مشغول هستند.
عضو هیئت مدیره اتحادیه صنف لوازم یدکی خودرو افزود: بروز ویروس کرونا هم علتی شد بر تعطیلی بازار در اسفندماه چراکه در ماه آخر سال اوج فروش محصولات لوازم یدکی خودرو است و ما این بازار داغ را در پایان سال ۹۸ و ابتدای سال ۹۹ از دست دادیم.
آقای کاظمی گفت: صنف لوازم یدکی خودرو در طول ۴۰ سال اخیر خدمات شایانی به کشور داده است.
وی افزود: اگر دولت و وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت به این صنف کمک کنند ما میتوانیم به راحتی بازار را مدیریت کرده و نیاز مصرف کننده را تامین کنیم.
آقای کاظمی گفت: در ۵۰ سالی که لوازم یدکی فروش هستم و ۱۳ سال است که عضو هیئت مدیره اتحادیه لوازم یدکی هستم هیچ دولتی تا به امروز به کمک این صنف نیامده است.
وی افزود: وزارت صمت و گمرک اگر جلوی واردات لوازم یدکی را باز کنند و دست واردکننده را در این بازار باز بگذارند به سرعت شاهد کاهش قیمتها خواهیم بود.
عضو هیئت مدیره اتحادیه صنف لوازم یدکی خودرو گفت: ما از دولت حتی ارز دولتی و یا نیمایی هم نمیخواهیم فقط به ما اجازه واردات دهند، خود اتحادیه لوازم یدکی خودرو میتواند این بازار را کنترل کند و به جنسی که در داخل تولید میشود اجازه ورود نمیدهیم.
آقای کاظمی افزود: امروز در بازار اگر جنسی را میبینید برای واردات ۵ یا ۶ ماه گذشته است و ما در دو سه ماه آینده با کمبود قطعات لوازم یدکی روبرو خواهیم شد و متاسفانه به دلیل رشد روزانه قیمت دلار قیمت لوازم یدکی هم هر روز بالاتر میرود.
وی گفت: درحال حاضر در انبارهای گمرکات سراسر کشور چه زمینی، چه هوایی و چه دریایی مقدار زیادی لوازم یدکی دپو شده که با عنایت بانک مرکزی میشود این لوازم را ترخیص و قسمتی از نیاز بازار را جبران کرد.
آقای کاظمی در پایان افزود: در برخی از قطعات مثل پژو و پراید در سطح عرضه حدود ۸۰۰ واحد صنفی فروش این قطعات را داریم که اگر جنس باشد و میان این واحدها توزیع شود، خود این واحدها شروع به رقابت کرده و قیمتها را پایین میآورند و همین باعث ثبات و آرامش در بازار میشود.