سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در دوره دهم، گفت: برای حذف دلالان باید نحوه فروش خودرو تغییر کند.
آ
وی با اشاره به اینکه اکنون خودرو از کالای مصرفی به کالای سرمایهای تبدیل شده است، گفت: بسیاری از مردم نه به عنوان مصرف کننده، بلکه برای سود و حفظ ارزش پولی خودشان به سمت خرید خودرو میروند.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در دوره دهم، با بیان اینکه اکنون اختلاف بین قیمت خودرو در شرکتهای خودرو سازی با قیمت بازار حدوداً تا دو برابر است، افزود: اخیراً با کاهش سود سپرده بانکی، دولت بر این باور بود که نقدینگی به سمت بورس برود که البته خیلی هم تحقق یافت، ولی، چون بورس یک بحث فنی و تخصصی است، خیلی از کسانی که سپرده داشتند پولشان را به سمت کالاهایی که قابلیت سرمایه گذاری دارد، مثل خودرو، سکه، طلا و ارز بردند.
آقای باستانی گفت: من معتقدم دولت کلا باید از حیطه خودرو سازی بیرون رود و سهامش را صددرصد واگذار کند.
وی با تاکید بر اینکه دولت باید مسئول تنظیم مقررات (رگولاتور) باشد، افزود: وقتی دولت خود تنظیم گر باشد هر جا لازم باشد با کم و زیاد، واردات و تنظیم بازار میتواند قیمتها را کنترل کند.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلسِ دهم همچنین گفت: برای حذف دلالها باید نحوه فروش تغییر کند.
آقای باستانی تصریح کرد: هدف این است که خودرو به کالای مصرفی تبدیل شود به این معنا که مصرف کننده واقعی خریدار خودرو باشد.
وی افزود: بدین ترتیب باید دلال ها، واسطه گرها و پایگاههای اطلاع رسانی که برای خودرو قیمت گذاری میکنند، از این چرخه خارج شوند.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در دوره دهم، با اشاره به اینکه برای نحوه فروش خودرو چند پیشنهاد و روش ارائه شده است، گفت: یکی از این روشها این است که در بورس ارائه شود و کسانی که خودرو ندارند یا پلاک خودرو به نامشان نیست در اولویت قرار گیرند و تا چند سال حق فروش هم نداشته باشند.
آقای باستانی افزود: اکنون مصرف کننده واقعی به خرید خودرو از خودرو سازان دسترسی ندارد و نمونه آن را ما در نحوه ثبت نام پیش فروش قطعی در دو سه هفته گذشته دیدیم.
وی گفت: در چهارشنبه دو هفته، پیش سایت ایران خودرو به مدت کوتاهی برای فروش ۱۰ هزار و ۳۰۰ خودرو باز شد، ولی ۲۵۰ نفر در این فاصله در سایت ورود پیدا کردند که این عدد نشان میدهد تقاضای کاذب هنوز در بازار خودرو زیاد است.