به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما ؛ به مناسبت روز جهانی قدس در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان با همکاری مرکز عربی بینالمللی ارتباط و همبستگی و همچنین کنفرانس احزاب عربی، نشستی مجازی (وبینار) با عنوان «فرهنگ روز قدس در مقابله با عادیسازی روابط با رژیم صهیونیستی» برگزار کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از بیروت، در این نشست مجازی شخصیتهای بینالمللی همچون «شیخماهر حمود»، رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت؛ «معن بشور»، رئیس مرکز عربی بینالمللی ارتباط و همبستگی؛ «قاسم صالح»، دبیرکل کنفرانس احزاب عربی؛ «ادریس هانی»، نویسنده و پژوهشگر مراکشی و «عباس خامهیار»، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان، به ایراد سخن پرداختند.
حاضران در این نشست مجازی با اشاره به طرح روز قدس توسط امام خمینی (ره) در سال نخست پس از پیروزی انقلاب اسلامی تصریح کردند، روز جهانی قدس جنبشی، فرهنگی، بسیجی و مردمی بود تا در وجدان این امت بیداری ایجاد کند. انتخاب روز جمعه آخر از ماه رمضان و نیز نامگذاری آن به نام قدس نیز مفاهیم بسیاری را در بر دارد.
اندیشمندان در این نشست تاکید کردند، استمرار حیات اسرائیل یعنی استمرار استعمار و نظام سلطهگر غرب بر عقل و اندیشه انسان عربی و اسلامی. امام خمینی از همان آغاز نهضت خود در سال ۱۳۴۲، بر جدایی بین استعمار و استبداد تأکید نمودند؛ و در سخنرانی مشهور خود در همان که در مدرسه فیضیه شهر مقدس قم ایراد شد به روشنی این موضع اتخاذ شد. ایشان در سخنان خود ۱۸ بار به اسرائیل و ۱۵ بار به شاه اشاره کردند.
انقلاب اسلامی ایران براساس مقابله با استعمار و توسعهطلبی استعماری اسرائیل بنیان نهاده شد تا از نقشههای توسعهطلبانه اسرائیل جلوگیری نماید که یکی از بزرگترین دستاوردهای این انقلاب همانا جلوگیری از تثبیت و توسعه رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی و منطقه است.
ایران با حمایت از مقاومت توانست اسرائیل را به جایگاه نخستین خود که همانا کنکاش جهت بدست آوردن مشروعیت در جهان بود بازگرداند در حالی که این رژیم در این باور بود که پس از قرارداد کمپ دیوید موفق شده است تا حضور و وجود خود را در جهان تثبیت نماید.
از این رو انهدام اماکن آثار باستانی و تمدنی منطقه ما در رأس اهداف جنگها و فتنههای برانگیخته شده در این منطقه به شمار میرود؛ لذا نابود کردن اماکن تاریخی و باستانی در سوریه، عراق و دیگر کشورها و به غارت بردن موزههای آنان امری تصادفی نیست، در حالی که ساختمان وزارتخانهها و مؤسسههای مالی همچنان سالم و مصون از این حملات و تهاجمهای حمایت شده از نظر سیاسی، لجستیکی، مالی و رسانهای باقی ماندهاند، مانند ادارات غربیها و صهیونیستها؛ و آیا آن چه که در قاهره پیش از پیروزی بهار عربی در خصوص حمله به موزهها رخ داد و یا (اگر هوشیاری جوانان و انقلابیون نبود) قرار بود رخ دهد، و یا آن چه که در عراق با نابودی آثار باستانی به طور کامل رخ داد و یا در سوریه (تدمر و ادلب و..) نابودی ۶۰ درصد از آن آثار کمتر از آن جنایتهایی نیست که رژیم صهیونیستی در طول هفتاد سال از اشغال و یهودیسازی قدس و سرزمینهای اشغالی مرتکب شده است، آیا همه آنها تصادفی است؟
آری، آنجا تخریب تمدن به تمام معنی کلمه ومحتوای آن که جغرافیای عربی را به طور کامل هدف قرار داهد است؛ و از این رو باید خلأهای بزرگ فرهنگی در مقابله با سازشکاری با تمام اشکال آن و به ویژه فرهنگی اش را پر کرد. چرا که به نوعی دیگر به عنوان سنگ بنای سازش کاری به شمار میرود.
بسیج فرهنگی ملتها در مقابله با اشغالگری و سازشکاری، نتیجه اصلی مقاومت نظامی است، و این همان اتفاقی بود که بین سالهای ۱۹۸۲ تا ۲۰۰۳ با فرهنگ سازی ملت لبنان رخ داد؛ لذا اعلام روز قدس، راهبرد مقاومت و مقابله با سازشکاری فرهنگی با اشغالگر قرار دارد. تلاشی که آنها برای خالی کردن قدس از حضور فلسطینیان و بیرون راندن صاحبان اصلی این سرزمین و گرفتن هویت فلسطینی آن و حق فلسطینیها نسبت به حضور در آنجا انجام میدهند.
در روز بزرگ قدس ضروری است تأثیرگذارانی که بر پیامدهای سازش فرهنگی بین رژیم صهیونیستی و برخی نظامهای عربی روشنگری میکنند، حضور داشته باشند. این سازشکاری از زمان توافقنامه کمپ دیوید و ممانعت از احیای مراسم روز جهانی قدس آغاز شد.