رهبر انقلاب اسلامی، گفتوشنود با جوانان را در شرایط فعلی کشور دارای اهمیتی مضاعف خواندند و افزودند: برای هرگونه تصمیمگیری و اقدام باید به موقعیت بسیار حساس و مهم کنونی کشور توجه کامل کرد.
پژوهش خبری صدا وسیما:حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی (یکشنبه 28 اردیبهشت) در نشستی تصویری با مجموعهای از جوانان دانشجو و تشکل های دانشگاهی، با اشاره به واقعیت های امیدآفرین کشور در مقابله با جبههی ظلم و کفر و استکبار، جوانان و دانشجویان را به برافراشته نگه داشتن پرچم حقیقی آرمانخواهی و مطالبهگری فراخواندند و به بیان ده توصیهی مهم دربارهی مسائلی نظیر تفکیک مطالبهگری با پرخاش و بدگویی، ضرورت گفتمانسازی، تلاش برای گسترش جبههی انقلاب از طریق یارگیری، اصالت ندادن به اختلاف سلیقهها، مرزبندی با تردیدافکنان در مبانی انقلاب، تأکید بر پیشرفت علمی، هوشیاری در مقابل سرمایهگذاری دشمن بر روی جوانان و همچنین تبیین مفهوم صحیح دولتِ جوان و انقلابی پرداختند.
پژوهش خبری مهمترین محورهای بیانات رهبر معظم انقلاب را شاخص یابی و ارائه کرده است.
* طرح بحث های سنجیده و فکرشده از طرف دانشجویان:
1- بالاتر بودن سطح بحث های امسال در مقایسه با سال های پیش
2- توقّع از نمایندگی در دانشگاهها و بعضی از بخش های مرتبط با دانشجویان و دانشگاهها در دفتر برای پاسخ به سؤال های دانشجویان
3- توصیه به دفتر برای بررسی جزءجزء پیشنهادها
4- عملیاتی نبودن برخی پیشنهادها:
4-1- برخی پیشنهادها ناشی از احاطه نداشتن به موضوع بحث
5- قابلیت تبدیل شدن برخی از مطالب بیانشده به گفتمان
* علّت اصرار بر مخاطب قراردادن جوانان:
۱- تعلق آینده به جوانان:
1-1- قطعی و تردیدناپذیر بودن پیشفرض تعلق آینده ایران به جوانان:
1-1-1- برعهده جوانان بودن بسیاری از مدیریت ها و مسئولیت ها در آینده کوتاه یا میانمدت:
1-1-1-1- لزوم توجّه به حضور جوانان در بخش های مختلف و مدیریّت های میانی
1-2- اقدامات خوب یک سال گذشته در محیط های دانشجویی و حوزههای علمیه:
1-2-1- طرح برخی مسائل در قالب مسئله محوری
1-2-2- پرداختن به مسائل متعدد بینالمللی
1-2-3- فعالیتهای جهادیِ شگفتانگیز
1-2-4- پیگیری مسائل مربوط به خانواده و حوزه زن در برخی تشکلهای خودجوش
1-4-5- حساسیت مجموعههای جوان به موضوع واگذاریها
۲- وجود عناصر ذیقیمت در طبیعت جوانی:
2-1- امید
2-2- ابتکار
2-3- صراحت
2-4- خطرپذیری
2-5- خستگیناپذیری
2-6- ضروری بودن همه این عناصر برای اداره جامعه:
2-6-1- برخی از مشکلات کنونی ناشی از فقدان برخی از این عناصر
* توجّه به موقعیّت حسّاس کنونی کشور از سه زاویه و نگاه کلی:
1- جمهوری اسلامی، یک طرفِ مبارزه وسیع و عظیم در سطح جهانی:
1-1- تلاش جبهه عظیم ظلم و کفر و استکبار برای تسلیم کردن نظام اسلامی با هر وسیله و ترفند و امکانات:
1-1-1- گران تمام شدن تحقق این هدف برای آینده کشور
1-1-2- هدف اصلی دشمنان از مقابله با ملت ایران جلوگیری از ایجاد یک الگوی جذاب برای ملت ها
1-1-3- قرارداشتن جمهوری اسلامی در کوران نبرد سیاسی، فکری، جنگ نرم و احیاناً برخوردهای سخت با جبهه مستکبران
1-1-4- ناکام ماندن جبهه استکبار به فضل الهی و هوشیاری و ایستادگی مردم
2- ظرفیّت بالای کشور برای مقابله:
2-1- مجاهدت های نظامی و غیرنظامی:
2-1-1- سال های دفاع مقدّس
3-2-2- قضایای گوناگون پس از سال های دفاع مقدس
3-2-3- مسائل منطقهای
2-2- جهاد و مبارزه علمی:
2-2-1- سرعت افزونتر حرکت علمی ایران در قیاس با متوسط جهانی
2-3- جهاد فرهنگی:
2-3-1- وجود مجموعهای عظیم از جوانان پایبند به مبانی دینی، اعتقادی و فرهنگیِ نظام
2-3-2- وجود تظاهرات دینی:
2-3-2-1- راهپیمایی اربعین
2-3-2-2- مسئله اعتکاف
2-3-2-3- مسئله عزاداریهای حسینی
2-3-2-4- مسائلی نظیر تشییع بینظیر شهید سلیمانی
2-4- جهاد اجتماعی:
2-4-1- حضور تحسینبرانگیز مردم به هنگام حوادث عمومی و طبیعی از جمله کرونا، زلزله و سیل
2-5- جهاد فکری:
2-5-1- انجام شدن کارهای بسیار خوب در کشور
3- نهادینه شدنِ احساس قدرت و عزّت در کشور:
3-1- وجود احساس قدرت و عزت در عموم ملت ایران با وجود برخی منفیبافی ها
3-2- تلاش استبداد و استعمار برای ایجاد احساس حقارت در ملّت ها به منظور تسلّط:
3-2-1- شروع شدن این کار در ایران از اواخر دوره قاجار:
3-2-1-1- استبداد داخلی سلاطین آخری قاجار
3-2-1-2- سیاست های مداخلهگر بسیار خطرناک و متنفّذ در کشور (عمدتاً سیاست انگلیس)
3-3- انقلاب اسلامی نقطه مقابل این احساس حقارت :
3-3-1- ریشه کن شدن حکومت پهلوی با وجود پشتیبانی جدی خارجی ها از او
3-4- همواره خنثی شدن تلاش دشمن برای مخدوش کردن این احساس عزّت و قدرت:
3-4-1- قضایای مربوط به کرونا از جمله نحوه مدیریت این بیماری در کشور در مقایسه با غرب
3-4-2- تلاشهای علمی برای شناخت این ویروس
3-4-3- نهضت عظیم کمک مؤمنانه
3-4-4- پرتاب ماهواره و دیگر کارهای علمی
* ده توصیه کاربردی و عملی به جوانان و مجموعه های فعال دانشجویی
1- خودسازی در ابعاد فردی و جمعی:
1-1- انس با قرآن
1-2- نماز با حضور و اول وقت
1-3- دعا و تضرع
1-4- ارتقای تواناییهای فکری، تصمیمگیری و عملیاتی
1-5- تقویت بنیه روحی و معنوی برای عبورِ سالم از لغزشگاه ها:
1-5-1- ترس
1-5-2- تردید
1-5-3- احساس ضعف
1-5-4- انگیزههای ناسالم
2- تقویت مبانی معرفتی و پرهیز از انفعال و انحراف:
2-1- انفعال و انحراف دو آسیب بزرگ محیطهای جوان بهویژه دانشگاه ها:
2-1-1- جذب گروه های التقاطی شدن برخی جوانان مسلمان دارای مبانی معرفتی ضعیف در ابتدای پیروزی انقلاب
2-1-2- پشیمان شدن برخی افراد دارنده مبانی ضعیف معرفتی که در ابتدای انقلاب بسیار انقلابی عمل میکردند
2-2- اهمیت دعاهای صحیفه سجادیه به ویژه دعای بیستم موسوم به دعای مکارم الاخلاق برای تقویت مبانی معرفتی
3- - لزوم زنده و پرنشاط نگه داشتن اصل بسیار با ارزش آرمانخواهی:
3-1- بازگو کردن مطالبات، جلوه ای از آرمان خواهی:
3-1-1- لزوم مراقبت درخصوص سوء استفاده دشمن از نحوه ارائه مطالبات
3-2- برخی مظاهر آرمان خواهی:
3-2-1- عدالتخواهی
3-2-2- رفع فساد
3-2-3- ایجاد تمدن اسلامی
3-3- ضرورت آرمان خواهی:
3-3-1- قرارداشتن پرچم در دست جوانان مؤمن و پاک
3-3-2- جلوگیری از سوء استفاده کسانی که هدفشان ضربه زدن به نظام است:
3-3-2-1- جریان چپ مارکسیستی که البته از فقر اندیشه ورزی، فقر سیاسی و فقر نیروی میدانی کارآمد در رنج است
3-3-3- جلوگیری از منحرف شدن راه انقلاب
4- انتقاد در کنار پیشنهاد و پرهیز از پرخاشگری:
4-1- توصیه اسلام به همراه شدن نهی از منکر با امر به معروف و بیان پیشنهادهای راهگشا و خوب :
4-1-1- لزوم همراه کردن مطالبه گری و انتقاد و اعتراض با پیشنهادهای خوب و قابل اجرا
4-1-2- ضرورت پرهیز از توأم کردن مطالبه گری با پرخاش و بدگویی:
4-1-2-1- انتقاد برخی مسئولان از همراه بودن مطالبات با تخریب و بدگویی در دانشگاه ها و جمع های جوان
4-1-2-2- بسته شدن فضای گفتگو با تخریب
4-1-2-3- ضرورت بیان مطالبات با استدلال و منطق و بدونِ پرخاش و اهانت
5- گفتمان سازی در زمینه مسائل مهم نظام و راه حل های آنها:
5-1- اهمیت نشست با دانشجویان در تبدیل شدن تدریجی مطالب بیان شده در این نشست ها به گفتمان
5-2- اهمیت کمک رسانه ملی در کمک به جوانان در عرصه گفتمانسازی
5-3- لزوم توجه به دیدگاه های جوانان برای گفتمانسازی در جامعه و جلب اقبال عمومی:
5-3-1- اعتقاد به دولت جوان و حزب اللهی به معنای سرکار بون دولت پای کار، آماده و با نشاط
5-3-2- جوان و پرتلاش و با نشاط بودن برخی در سنین بالا مانند شهید حاج قاسم سلیمانی
6- گسترش جبهه انقلاب و پرهیز از طرد افراد معتقد:
6-1- یارگیری و گسترش جبهه انقلاب در میان کسانی که به مبانی پایبندند
7- مرزبندی صریح و با قدرت و بدون مماشات:
7-1- صراحت و قوّت در مقابل تردیدافکنان در مبانی و تزئین کنندگان دشمن با تبیین راه های غلط بهعنوان راه حل مسائل کشور
7-2- تردیدافکنی ستون فقرات کار فرهنگی دشمن و اساس کار نرم علیه انقلاب
7-3- لزوم ایستادگی در برابر تردید افکنان
7-4- شکست آمریکایی ها برای تزیین و القای چهرهای جذاب از خود:
7-4-1- منفور بودن کشور و نظام آمریکا در بخش مهمی از دنیا
7-4-2- آتش زدن پرچم آمریکا در بسیاری از کشورهای دنیا و حتی داخل خود آمریکا
7-4-3- تنفر حتی رؤسای برخی دولت های همکار آمریکا از دولتمردان و حکومت آمریکا
7-4-4- علل نفرت از آمریکا:
7-4-4-1- رفتار مسئولان فعلی از جمله رئیسجمهور و وزیر خارجه کممایه، پرحرف، بیمنطق و مهملگوی این رژیم
7-4-4-2- عملکرد بلندمدت آمریکا در کشتار و جنایت و بیعدالتی
7-4-4-3- تروریستپروری آمریکا
7-4-4-4- کمک آمریکا به دولت های مستبد و بدنام
7-4-4-5- حمایت بیدریغ آمریکا از ظلم روزافزون رژیم صهیونیستی
7-4-4-6- مدیریت مفتضح اخیر آمریکا در قضیه کرونا
7-4-4-7- جنگافروزی آمریکا در کشورها از جمله افغانستان، عراق و سوریه
8 - ادامه پیشرفت علمی و حفظ شتاب علمی کشور:
8-1- ضرورت توجه دانشگاه ها و محیط های علمی و تحقیقاتی به اهمیت علم در اقتدار کشور
8-2- کم ارزش بودن پیشرفت علمی با هدف سود کوتاهمدت شخصی
8-3- لزوم قرارگرفتن علم در خدمت پیشرفت کشور و گشایش افق های آینده
8-4- لزوم رسیدن به نقطهای که محققان برای استفاده از تازههای علمی ناگزیر از یادگیری زبان فارسی باشند
9- توجه به مسئله حجاب و حیای اسلامی و موازین شرعی در محیط دانشگاه:
9-1- تاکید اسلام بر مسئله حجاب و فاصلهگذاری بین زن و مرد
9-2- لزوم توجه مسئولان و رؤسای دانشگاه ها و وزارتخانهها به مسئله حجاب و حیای اسلامی
9-3- لزوم توجه دانشجویان به مسئله حجاب و حیای اسلامی
9-4- لزم توجه ویژه دختر خانمها به مسئله حجاب و حیای اسلامی
10- مراقبت از جوانان و جلوگیری از سربازگیری دشمن از جامعه جوان کشور
10-1- اهمیت مسئله جوان برای آینده کشور و نظام اسلامی
10-2- توجه دشمن به جوانان برای تخریب و به زانو درآوردن انقلاب
10-3- سوءاستفاده دشمن از جوانان و برنامهریزی در این باره:
10-3-1- وادار کردن برخی عناصر به پشت کردن به کشور
10-3-2- استفاده از افرادی بهعنوان عناصر تبلیغاتی، سیاسی و تحلیلگر
10-4- دعا برای هدایت و سعادت جوانان و حل مشکلات اشتغال و ازدواج آنان
پژوهشگر :امید جلوداریان