همزمان با شیوع ویروس کرونا و حدود دو ماه پس از تعطیلی مدارس ، وزارت آموزش و پرورش تصمیم گرفت برای نظارت بر نحوه آموزشی معلمان در فضای مجازی نرم افزاری را معرفی کند ؛ اما این نرم افزار به رغم محسنات ، مشکلاتی را هم سر راه معلمان و دانش آموزان قرار داد که مشکلی بر مشکلات مردم افزود .
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر ، سخت مشغول بود هرچه صدایش می کردم متوجه محیط اطرافش نبود نزدیک تر شدم و گفتم خاله جان چند دقیقه است دارم صدایت میزنم نشنیدی؟!
متعجبانه و بی توجه به سئوالی که پرسیدم گفت : خاله نمیدونم چرا دانلود نمیشه ،گفتم مگه داری چکار می کنی ؟ در حالی که اشک توی چشماش حلقه زده بود گفت : مطمئنم این بار معدلم کم میشه ...
نگاهی به گوشی تلفن همراهی که دستش بود انداختم و گفتم داری بازی میکنی گفت نه ! نرم افزار شاد هستش هر کاری می کنم نمیتونم فیلم تدریس معلمم ودانلود کنم تازه متوجه شدم چه خبره ...
اگر چه استفاده از نرم افزار های طراحی شده در داخل کشور بجای نرم افزار های خارجی از جهاتی از جمله مسایل امنیتی و جلوگیری از سرقت اطلاعات ، کنترل و نظارت بهتر مسوولان آموزشی و فرهنگی ، مصرف کمتر میزان اینترنت فواید و اهمیت دارد اما فراهم نبودن زیر ساخت ها ی لازم در اجرا نواقص و دشواریهایش را بیشتر مشخص می کند .
راهکار وزارت آموزش و پرورش برای تدریس دانش آموزان
همزمان با شیوع ویروس کرونا وزارت آموزش و پرورش تصمیم گرفت برای سلامتی دانش آموزان مدارس را تعطیل کند ، پس برای اینکه دانش آموزان در تمام مقاطع تحصیلی از درس های خود عقب نیفتند به معلمان گفته شد درس ها را در شبکه های اجتماعی به دانش آموز ارائه دهند . اسفند و فروردین سپری شد وبیشتر معلم ها از طریق برنامه واتس آپ که سرعت بیشتری در بین شبکه های اجتماعی داشت تدریس را انجام می دادند تا اینکه از اواخر فروردین وزارت آموزش و پرورش برنامه طراحی شده در داخل به نام شاد برای تشکیل کلاس های دانش آموزی ابلاغ کرد .
اپلی کیشن شاد همه را ناشاد کرد
نرم افزاری آموزشی که خانواده ها و معلمان ملزم به استفاده و تدریس از این نرم افزار شدند . نرم افزاری که طبیعتا به لحاظ نوپا بودن دارای مشکلاتی هم خواهد بود اما باید استفاده شود تا نقاط ضعف آن را دانست .
گیر و بندهای نرم افزار شاد
به یک مرکز خدمات تلفن همراه در شهر بوشهر رفتم تا موضوع را بررسی کنم تعدادی از پدرو مادرهایی را دیدم که سردرگم شده و دنبال راه و چاره ای بودند مشکل همه عدم نصب برنامه بود .
مادر یک دانش آموز سوم ابتدایی اهل شهرستان جم می گوید :آنتن دهی در شهرستان ما خوب نیست با برنامه واتس آپ هم مشکل داشتیم اما سرعت دانلود در واتس آپ بهتر بود حالا نرم افزار شاد اعصاب همه مارا خراب کرده نصبش مشکل است وروی هر گوشی اجرا نمی شود .وحتی در صورت نصب وقتی تصویر یا فیلمی در آن ارسال شود ، باز هم بچه ها ازطریق برنامه واتس آپ به معلم خود اطلاع می دهند که فایلی را در شاد ارسال کردند حالا یا برحسب عادت و یا کند بودن برنامه شاد .
مادر یک دانش آموز پنج ابتدایی هم می گوید : در بخش بندر ریگ از توابع شهرستان گناوه ، آنتن دهی خیلی بد است حتی با اینترنت ثابت خانگی هم قادر به استفاده نیستیم.
پدری اهل شهرستان بوشهرهم ابراز می کند : گوشی اندرویدش قابلیت پذیرش این برنامه را ندارد از طرفی قیمت گوشی همراه مدل بالاتر هم بسیار گران و سرسام آور است که دود از سرت بلند می شود و توانایی خرید آن را ندارم پس چطور فرزند من از این برنامه استفاده کند و از درس هایش عقب نماند .
مادری اهل شهرستان دشتی هم می گوید : شرایط خانواده ما به نحوی است که اصلا حتی گوشی معمولی هم نداریم چه برسد به گوشی اندروید پس ما در این میان چه کنیم.
۲ هزار دانشآموز مقطع متوسطه به این برنامه دسترسی ندارند
مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر هم عنوان می کند : 7 هزار دانشآموز در استان بوشهر تحت پوشش برنامه آموزشی شاد هستند.
علی مرادکرمی می گوید : برخی خانوادهها به دلیل کم بودن پهنای باند اینترنت و یا مشکلات نرمافزاری قادر به نصب برنامه بر روی گوشی خود نیستند که در حال رصد برای بررسی و رفع این مشکل هستیم. اما در مجموع طبق بررسی ها 93 درصد خانواده ها به این برنامه دسترسی دارند.
او می گوید : هدف از الزام بر نصب برنامه شاد ،رصد نحوه تدریس و پیشرفت تدریس دروس است.
حسین دُرتاج معاون آموزش متوسطه ادارهکل آموزش و پرورش استان بوشهرهم می گوید : ۲ هزار دانشآموز مقطع متوسطه در استان شناسایی شدهاند که به علت نداشتن اینترنت یا گوشی تلفن همراه هوشمند به شبکه آموزشی دانشآموزی (شاد) دسترسی ندارند.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان بوشهرهم می گوید : ۹۹ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوار این استان زیر پوشش ارتباط تلفنی قرار دارد.
علی سملیان بیان می کند: تعداد کمی از روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان بوشهر دارای پوشش ارتباطی مکالمه نبودند که با اجرای طرحهای خدمات اجباری روستایی(یو.اس.اُ) در سال گذشته ۱۵ روستای دیگر به پوشش سرویس ارتباطی دست یافتند.
او عنوان می کند: با تلاش مستمر ۹۹ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان به یکی از پوششهای ارتباطی از جمله تلفن ثابت (کابلی یا جی.اس.ام)، پوشش ۲جی اپراتور اول، دوم و یا تلفن ثابتهای وب مجهز شدند.
تمام این وقایع در حالی رخ داده که در ماه پایانی فصل مدرسه هستیم و به گفته برخی باید دغدغه دانش آموز یادگیری و درک مفاهیم باشد نه استفاده از یک نرم افزار خاص و خرید و تهیه گوشی هوشمند........
اما عده ای دیگر هم بحث اعتماد سازی به تولیدات متخصصان داخلی و به نوعی بررسی معایب و مزایای این نرم افزار را مطرح کرده اند .
به هر حال شرایط ویژه کرونایی موجب شد با استفاده از این نرم افزار ؛ اگرچه اولیا و مربیان مدارس تجربه ای جدید ، هرچند دشوار را به دست بیاورند اما باید متولیان امر حتما با آسیب شناسی و استفاده از ظرفیت های داخلی با فراهم آوردن بیشتر زیر ساخت ها و تقویت اپلیکیشن های داخلی همچون شاد ؛ برای سال تحصیلی آینده برنامه ریزی کرده و موجبات شادی مصرف کننده ها از این نرم افزارها را فراهم کنند .
پایان
سیده فردوس رضوی