معاون بنیاد حضرت مهدی موعود (عج):
محدود نشدن لیالی قدر به یک شب لطف خداوند است
حجت الاسلام والمسلمین کفیل: این که لیالی قدر به یک شب محدود نشده، لطف حضرت حق است.
معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد حضرت مهدی موعود (عج) در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما گفت: این که لیالی قدر به یک شب محدود نشده لطف حضرت حق است.
حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق کفیل افزود: سه مرحلهای بودن لیالی قدر خودش برکات زیادی به همراه دارد که اگر کسی لحظهای را غافل بود یا شبی را از دست داد به تعبیری قابل جبران باشد.
وی در پاسخ به این سوال که چرا سه شب برای قدر در نظر گرفته شده گفت: اینکه لیالی قدر در ماه مبارک رمضان و آن هم در پایان این ماه قرار داده شده نشان دهنده این است که خدا خواسته اول وارد ماه میهمانی او شویم و بعد که آمادگی پیدا کردیم سرنوشتمان را مقدر کند.
حجت الاسلام والمسلمین کفیل افزود: وقتی با دقت مینگریم میبینیم که خدا برای رقم زدن مقدرات بندگانش یک مسیری را قرار داده است تا گام به گام مهیا شویم و بتوانیم بهره بیشتر و بهتری ببریم. در یک شب مقدراتمان را نگاشته است، در یک شب قطعی میکند و در شب دیگر امضا میکند.
وی در خصوص شب قدر اصلی گفت: اینکه روی شب بیست و سوم بیشتر تاکید شده به دلیل نتیجه گرفتن و اتمام کار است والا هر سه شب در رشد انسان بسیار موثر و به هم متصل است.
معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد حضرت مهدی موعود (عج) در خصوص بهره مندی از فیوضات کامل لیالی قدر افزود: این بسیار مهم است که بتوانیم از تمام ساعتهای این شبها استفاده کنیم و ظرف وجودی مان را تمیز و خالی کنیم و در اختیار خدا قرار دهیم تا از شب قدر که شب نزول باران رحمت خداست بتوانیم بیشترین بهره را ببریم.
آقای کفیل با اشاره به ویروس عالمگیر کرونا و چگونگی دعا برای دفع این بلا گفت: در روایات داریم که دعا، قضای قطعی الهی را هم تغییر میدهد و اگرما هر امری را به طور جد و با تمام وجود از خدا بخواهیم قطعا به مرحله اجابت نزدیکتر است، دومین نکته اینکه در روایات به اجتماع بسیار تاکید شده و مهم است که ما سعی کنیم جمع را داشته باشیم.
وی افزود: امام صادق (ع) میفرمایند وقتی مسالهای برای پدرم امام محمد باقر (ع) رخ میداد همه اهل خانه را جمع میکردند ایشان دعا میکردند و بقیه آمین میگفتند.
معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد حضرت مهدی موعود (عج) با اشاره به رعایت فاصله گذاریها و امکان نداشتن حضور همه افراد در اجتماعات مذهبی گفت: اگر احیاء را درون خانه هستیم و مراسم را از صدا و سیما دنبال میکنیم خوب است حالت جمعی داشته باشیم و اجتماع داخل خانه را برقرار کنیم.
آقای کفیل افزود: شب قدر شب معرفت امام است. در روایات از امام صادق (ع) داریم که میفرماید لیله القدر لیله الافاطمه یعنی شب قدر شب معرفت مادرمان فاطمه (س) است و اگر ما در شب قدر این توجه را داشته باشیم که اعمالمان خدمت امام عصر (عج) عرضه میشود و خواسته امام زمان (عج) از ما زمینه سازی برای فرج است یعنی بخواهیم که حلال همه مشکلات و دفع همه گرفتاریها و گسترش عدالت در همه دنیا بشود این بسیار موثر است.
وی گفت: در دو جای قرآن در مورد شبهای قدر صحبت شده است هم در سوره قدر و هم در سوره دخان که خداوند به بحث ”نزول قرآن“ و ”عظمت شب قدر“ تاکید میفرمایند که این نشان میدهد با وجود آن که نزول قرآن بسیار مهم است، اما شب قدر به خودی خود هم دارای اهمیت و عظمت است و پیداست که اتفاقاتی در آن زمان و ساعات رخ میدهد.
آقای کفیل با بیان اینکه با بررسی سیر تاریخی شبهای قدر در مییابیم که لیالی قدر در امتهای پیشین هم مطرح بوده است و فقط مختص دین اسلام نیست افزود: در روایاتی از حضرت موسی نقل شده است که ایشان فرمودند هرچه انسان از خدا میخواهد باید در بیداری شبهای قدر بخواهد.
معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد حضرت مهدی موعود (عج) با بیان این که در سیره پیامبر اکرم (ص) و روایات هم تاکید بسیاری در خصوص فضیلت شب قدر شده است گفت: شیوه نبی خاتم (ص) بیداری یا اعتکاف دهه سوم ماه مبارک رمضان بوده است و حتی ایشان برای پاسداشت عظمت شب بیست و سوم همه اهل خانه را بیدار میکردند. از امامان معصوم (ع) هم از حضرت امیرالمومنین (ع) تا حضرت امام صادق (ع) و حتی حضرت امام حسن عسکری (ع) پیوسته سفارشهای زیادی برای بیداری و احیای شبهای قدر رسیده است تا به جامعه شیعی این توجه را بدهند که شب زنده داری شب قدر چه آثار و برکاتی دارد تا اقبال و توجه بیشتری به این شبها بیشتر شود که بنا بر این روایات؛ گناهان بخشیده، عمل یکساله مقدر می شود و بنده به آن چه از خدا میخواهد میرسد.
آقای کفیل در خصوص بخشش گناهان در شب قدر افزود: این نص صریح قرآن کریم است که اگر کسی توبه و استغفار کند گناهانش بخشیده میشود و چه بسا گناهان تبدیل به حسنه شود البته شرایطی دارد؛ این که وقتی انسان توبه میکند باید تلاش کند دیگر به گناه بر نگردد و دیگر این که اگر حق الناسی به گردنش هست باید برای جبران آن گامهایی بردارد.