مدیرکل دفتر توسعه ایمنی :مدیرکل دفتر توسعه ایمنی راه و حریم سازمان راهداری:کاربران جادهها میتوانند از طریق سامانه ۱۴۱مشکلات جاده و گاردریل را گزارش دهند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی؛ آقای مجید صباغ زاده با اشاره به ممیزی مستمر جادهها و تجهیزات ایمنی راهها از سوی ادارت کل راهداری و حمل و نقل جادهای سراسر کشور، افزود:در این راستا نظارت مستمر بر نگهداری از تجهیزات ایمنی جادهها در اولویت کاری سازمان قرار دارد و کاربران جادهها نیز میتوانند مشکلات موجود را به شماره ۱۴۱ گزارش کنند.
وی در تشریح چگونگی نظارت بر ایمنی گاردریلهای جادهای گفت:در برنامههای راهداری جاری که به صورت روزمره انجام میشود، گشتهای راهداری مواردی که دارای پتانسیل خطر و حادثه هستند را شناسایی میکند و اقدامات لازم جهت اصلاح و ایمنسازی آن را پیگیری و اجرا میکند.
صباغ زاده همچنین درباره موضوع ایمنسازی گاردریلهای نصبشده در کنار یا میانه راههای برونشهری، گفت: گاردریل و به طور کلی حفاظها، به منظور تأمین ایمنی راه از خطرات و موانع موجود طراحی و اجرا میشود، برای ایمنسازی ابتدا و انتهای حفاظها روشهای مشخص و استانداردی وجود دارد که در همه دنیا و از جمله ایران مورد استفاده قرار میگیرد.
مدیرکل دفتر توسعه ایمنی راه و حریم سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در خصوص چگونگی ایمن سازی گاردریلها افزود:
مطلوبترین حالت ایمنسازی ابتدای حفاظها، خروج آن از سطح راه و قرار گرفتن انتهای حفاظ فلزی در زمین، مطابق با طرحهای استاندارد موجود است.
وی اضافه کرد:، اما باید به یک نکته توجه داشت که برخی مواقع در یک تصادف، گاردریل یا حفاظ آسیب میبیند و ممکن است تا زمان رفع مشکل و خرابی ناشی از تصادف، مدتی زمان لازم باشد؛ به عنوان مثال یک تا سه ساعت بعد از یک تصادف که گاردیل آسیب دیده است، ممکن است گشت راهداری نسبت به اصلاح آن اقدام کند و شاید در همین فرصت کوتاه مجدداً حادثهای دیگر رخ دهد، در همین راستا سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای همواره به صورت مؤکد به ادارات کل استانی و همچنین بخش خصوصی کشور که نگهداری آزادراهها را انجام میدهند تأکید میکند که ایمنسازی سرِ آزاد حفاظها باید در کوتاهترین زمان ممکن انجام شود و بر همین اساس در طرح واکنش سریع در فعالیتهای راهداری این موضوع به صورت مشخص بیان شده است.
صباغ زاده گفت: قاعدتاً برای تسریع در انجام عملیات راهداریِ ضروری، کسب اطلاعات و آگاهی از نواقص احتمالی یا حادث شده بر اثر تصادف ضرورت دارد؛ در همین راستا سامانههای مختلف اینترنتی، تلفنی و شبکههای مجازی فعال در مرکز مدیریت راهها و سامانه ۱۴۱ راهاندازی شده است تا همه موارد خطر توسط استفاده کنندگان از راه در کوتاهترین زمان ممکن به راهداران منعکس شود.
وی افزود: بنابراین از کاربران جادههای کشور خواهشمندیم در صورت مشاهده هرگونه مشکل در حفاظها و نقص ایمنی در راهها، آن را به سامانه ۱۴۱ اطلاعرسانی کنند و مطمئن باشند که همکاران ما در اسرع وقت ایمنسازی و اصلاح را انجام میدهند.
مدیرکل دفتر توسعه ایمنی راه و حریم سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای تأکید کرد: مردم اگر در جادهها هر مشکلی مشاهده کردند، آدرس آن جاده را به سامانه ۱۴۱ اطلاع دهند و مطمئن باشند همکاران ما ۲۴ ساعته آمادگی پاسخگویی هستند و قطعاً پس از اطلاعرسانی، موضوع از استان مربوط و متولی مربوطه پیگیری میشود.
اتوبان بهشت زهراءازشهیدآوینی تابهشت زهراءدست اندازهای بزرگی ایجادشده که باعث ناراحتی است لطفا ریسدگی نمائید