کارشناس تکنولوژی آموزشی و مدرس دانشگاه معتقد است: آموزش مجازی میتواند جایگزین آموزش حضوری شود و ما باید زودتر به سراغ آن میرفتیم.
وی افزود: در همه دنیا آموزش مجازی پیشتاز است و کمبودهای آموزشی را نیز جواب میدهد. ما آموزش مجازی را نسبت به دنیا دیرتر شروع کردیم، اما آموزش مجازی کاملا میتواند جایگزین آموزش حضوری شود، البته یکسری تعاملاتی را که در آموزش حضوری داریم در این شکل از آموزش نخواهیم داشت.
برومند فر اضافه کرد: باید سعی کنیم این تعاملات را به شکلهای دیگری انجام دهیم و بسترهای آموزش مجازی را فراهم کنیم. نمیتوانیم بگوییم که اکنون آموزش مجازی داریم. باید خیلی از مهارتها را برای معلمها، اولیا و فراگیران داشته باشیم تا بتوانیم فضای آموزشهای حضوری را حل کنیم که بیماری کرونا به ما نشان داد نیاز مبرمی برای زیرساختهای آموزش مجازی داریم.
این مدرس دانشگاه اظهار داشت: ما از چند سال قبل باید به این سمت و سو میرفتیم. در سند تحول آموزشوپرورش اشاره شده بود که باید به آموزش مجازی در حوزه آموزشوپرورش و آموزش عالی پر رنگ نگاه کنیم، ولی با توجه به عدم داشتن زیرساختها و یکسری آموزشها برای افرادی که میخواهند از این حوزه و فناوری استفاده کنند دیرتر شروع کردیم. این مدت کوتاه باعث شد که ما با توان بیشتری پیش رویم و کم و کاستیها را پیدا و تا حدودی رفع کنیم.
برومند فر با اشاره به بحث فرهنگ آموزش مجازی عنوان کرد: بچهها خیلی به دنبال این میگشتند که کاش روزی شود که به مدرسه نروند و مدرسه تعطیل شود، اکنون این اتفاق افتاده است، ولی بسترهای آموزشهای مجازی در کشور ما کمتر است. یکسری بسترهای سختافزاری داریم که به در اختیار داشتن نرمافزارها و سختافزارها برمیگردد و باید هم در اختیار معلم و هم در اختیار دانشآموز باشد.
وی معتقد است: هنوز کاملا جا نیفتاده که آموزش مجازی میتواند جای آموزش حضوری را پر کند. مردم زیاد به آن پر رنگ نگاه نمیکنند، اما کمکم نگاهها دارد تغییر میکند. آموزش مجازی به راحتی بُعد زمان و مکان را شکسته است.