معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران: برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا ناوگان حمل و نقل تهران نیازمند روزانه یک میلیون ماسک است.
وی گفت : ما در نهایت در حمل و نقل عمومی تهران نیازمند روزانه یک میلیون ماسک هستیم و باید حداقل 700 هزار ماسک را به صورت آماده داشته باشیم که در این خصوص حتما باید به ما کمک شود.
مناف هاشمی درباره موضوع طرح ترافیک هم گفت : از زمانی که طرح ترافیک برداشته شده است ما با اشکالاتی در حوزه تردد اتوبوس ها به ویژه در حوزه مرکزی تهران مواجهیم و حدود 75 تا 92 درصد در برخی نقاط مرکزی تهران که محدوده ترافیک است بار ترافیکی اضافه شده که آثار روحی و عصبی بر مردم منطقه داشته است.
آقای هاشمی گفت : در خصوص اتوبوس ها هم ما اکنون به مشکلاتی برخوردیم چرا که برخی از این اتوبوس ها خصوصی هستند و به دلیل نبود مسافر خیلی مواقع خالی حرکت می کنند و این مشکلات را در بحث تاکسی ها و موتور سوارها و پیک ها هم داریم که باید برای تامین معاش آنها تصمیم گرفته شود.
وی گفت : البته کمیته امداد امام خمینی و بنیاد مستضعفان در خصوص ضدعفونی و گندزدایی همکاری های خوبی با شهرداری داشتند اما ما در شهرداری تهران ماهانه فقط هزار میلیارد تومان حقوق پرداخت می کنیم و درآمدهای ما در حوزه طرح ترافیک، مترو و اتوبوس رانی به سبب شیوع بیماری کرونا آسیب دیده است و منابعی اگر اختصاص پیدا نکند به این اقشار فشار بیشتری وارد می شود.
در ادامه این نشست مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه هم گفت : متروی تهران با 250 کیلومتر خط و 126 ایستگاه 69 روز است که در دوران شیوع کرونا با شرایطی متفاوت روبرو شده است و ما در بهمن سال گذشته 47 میلیون مسافر داشتیم که از اول اسفند آمار مسافران کاهش یافت و در ماه اسفند تعداد کل مسافران 19 و نیم میلیون مسافر بود و ما در این مدت حرکت های مسافری را کم نکردیم.
فرنوش نوبخت افزود : هفته اول فروردین میانگین روزانه 100 هزار نفر ، هفته دوم 150 هزار نفر ، هفته سوم 250 هزار نفر و هفته چهارم 300 تا 450 هزار نفر جابجا شدند و اکنون طی دو هفته اخیر تعداد مسافران به 550 هزار نفر رسیده است و به همان نسبت میزان تردد قطارها را با ظرفیت بهمن ماه ادامه می دهیم.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بحث ضدعفونی کردن قطارها و محیط مترو و همچنین تهویه ایستگاهها گفت : ما در این مدت سیستم های آبسردکن را جمع آوری و فروش بلیت و استفاده از اتاق مادر را ممنوع و حدود 35 هزار برچسب در خصوص بحث فاصله گذاری در داخل مترو آماده کردیم.
وی افزود : 8 هزار و 300 نفر نیروی داریم و 4 هزار نفر هم از طریق 60 پیمانکار با ما همکاری می کنند و در میان همه این کارکنان حدود 63 نفر از آنها به این بیماری مبتلا شدند که متاسفانه پریروز یک نفر فوت کرد.
نوبخت در ادامه به افزایش هزینه ها و همچنین کاهش درآمد شرکت بهره برداری مترو در ایام شیوع بیماری کرونا اشاره کرد.
نوبخت گفت : در بحث تامین قطعات یدکی مترو مشکلاتی داشتیم که بنیاد مستضعفان به ما کمک کرد و ما دو ماه نتوانستیم قطعات یدکی را تامین کنیم و در بحث حقوق پرسنل هم با وجود اینکه تعدادی از آنها دورکار شدند اما حجم حقوق و دستمزد ما در مقایسه با روزهای عادی بیشتر شد که نیازمند کمک های بیشتری هستیم.
در ادامه این نشست مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه هم گفت : ما بیش از پروتکل های ابلاغی کار ضدعفونی را انجام داده ایم و جداسازی محل استقرار رانندگان اتوبوس را داوطلبانه اجرا کردیم.
محمود ترفع افزود : جداسازی و تعویض دستگیره های معیوب صندلی ها و دستگیره های آویز اتوبوس ها و عدم دریافت وجه نقد در اتوبوس ها و ایستگاهها از دیگر اقدامات ما در ایام شیوع بیماری بوده است و ما دو نفر از کارکنان خود را به سبب ابتلا به این بیماری از دست دادیم.
وی در ادامه به مشکلات درآمدی اتوبوسرانی در ماههای اخیر اشاره کرد و گفت : ما تا پایان خرداد بیش از 106 میلیارد تومان کاهش درآمد خواهیم داشت و در شرایطی که بخش عمده ای از رانندگان خودشان مالک اتوبوس هستند درآمد فعلی شان کفاف گازوئیل روزانه را هم نمی دهد.
ترفع گفت : ما گاهی اوقات با اعتراض برخی از این رانندگان مواجهیم که باید به این قشر توجه بیشتری شود.