به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما؛ محمد علیخانی با تذکر به پیروز حناچی، گفت: اقدامات بدون مطالعه و تصمیمات احساسی سبب بروز مشکل در پایتخت میشود، زمانی ساعت طرح ترافیک را کاهش دادند و پس از آن ورود به طرح آزاد شد در حالی که هیچ مشورتی با شورای شهر صورت نگرفت.
وی با انتقاد از برنامههای ترافیکی جدید در پایتخت، گفت: با شناور شدن ساعات ادارات و اجرای طرح زوج و فرد میتوان با ترافیک مقابله کرد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد درباره ترافیک پایتخت، اظهار داشت: به دلیل فعال شدن بسیاری از مشاغل و شروع کار آنها ترافیک در روزهای اخیر افزایش یافته است.
وی بیان داشت: به دلیل کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی و لغو طرح ترافیک ازدحام و شلوغی در خیابانها پیشبینی میشد و ترافیک با این مشکلات طبیعی است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: نظر ما در شورای شهر این بود که لغو طرح ترافیک ضررش کمتر از اجرای آن است چرا که در غیر این صورت شهروندان اگر روزانه ۲ تا ۲.۵ میلیون سفر از طریق مترو داشته باشند فاجعه با شیوع بیشتر کرونا به بار میآید.
علیخانی با بیان اینکه راهکارهای بهتری برای مقابله با ترافیک میتوانست اجرایی شود، گفت: دخالت افراد غیرمسئول در کارهای دیگران و عدم تحمل اظهارنظرها سبب بروز مشکل و ایجاد ترافیک در تهران شده است.
وی بیان کرد: بر اساس قانون و مصوبه شورای ترافیک در زمان اضطرار میتوان طرح زوج و فرد را اجرایی کرد که در حال حاضر بیماری کرونا نوعی اضطرار ایجاد کرده است، برای اینکه شهر خلوت شود هم میتوانستند ساعات کار را شناور اعلام کنند و هم طرح زوج و فرد اجرا شود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: در حال حاضر ترافیک آنقدر در پایتخت زیاد شده که حتی خودروهای شخصی به خطوط ویژه اتوبوس راه یافته است و باید فکری در این زمینه کرد.
علیخانی با تأکید بر اینکه تعطیلی مترو به هیچ وجه نظر کارشناسی ما در شورای شهر نیست، گفت: به دنبال تعطیلی ارائه خدمات نیستیم، ولی باید در مترو پروتکل و شرایطی فراهم شود تا هم خدمات به شهروندان اجرا و هم مسائل ایمنی نیز رعایت شود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در مورد پروتکل مقابله با ویروس کرونا در حمل و نقل عمومی، گفت: مذاکراتی با شرکت واحد اتوبوسرانی، مترو و سازمان تاکسیرانی داشتیم و دستورالعملهایشان را در مقابله با کرونا خواستار شدیم،، ولی این شرکتها اعلام کردند مصوبهای از ستاد کرونا به آنها ارسال نشده است، بنابراین ما در شورای شهر موضوعهای مختلف را مشخص کردیم و موارد بهداشتی و نکاتی که باید در مترو و اتوبوس درنظر گرفته شود، در قالب پروتکل تهیه شد.
وی بیان کرد: این پروتکل در قالب یک دستورالعمل به علیرضا زالی رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران ارسال شد که امیدوارم به تصویب این ستاد برسد تا ضمانت اجرایی داشته باشد.
علیخانی گفت: بعضی از اقدامات جهت مقابله با کرونا از جمله فاصلهگذاری اجتماعی در مترو قابل اجرا نبود، چرا که تعداد واگنها محدود است و با تهیه پروتکل شورای شهر، اقدامات مؤثری میتوان جهت مقابله با ویروس کووید ۱۹ در حمل و نقل عمومی اجرایی کرد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره انتصاب سیدمناف هاشمی به عنوان معاون شهردار تهران، گفت: هاشمی از مدیران باسابقه شهرداری و کارمند آن محسوب میشود و دوره خدمتی آن طولانی بوده و از مرحله کارشناسی تا مراحل بالاتر ادامه داشته است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: باید از توان مدیران باسابقه شهرداری استفاده کرد. با انتصاب این فرد به عنوان معاون حمل و نقل شهرداری تهران، اکثر اعضا موافق بودند.
عضو شورای شهر تهران گفت: زمانی که آقای مناف هاشمی مشاور شهردار بود، پیگیریهای زیادی در مورد ارزش افزوده و خرید اتوبوس انجام داده است و الان هم قرار شده تعامل با دستگاههای مختلف از جمله شورای شهر و پلیس راهور انجام گیرد تا برنامهها مؤثرتر پیش رود.
علیخانی در مورد آخرین آمار مبتلایان به کرونا در حمل و نقل عمومی اظهار داشت: متأسفانه این آمار افزایش یافته و در تاکسیرانی ۱۹ راننده فوت شده اند و یک نفر نیز از میان کارکنان این سازمان جان خود را از دست داده است.
وی گفت: به طور کلی ۳۱۷ نفر تاکنون در تاکسیرانی مبتلا به کرونا شده که ۱۴۷ نفر از این افراد بهبود یافتهاند.
عضو شورای شهر تهران افزود: در اتوبوسرانی دو راننده اتوبوس به دلیل کرونا جان خود را از دست دادهاند و ۱۴۷ مورد مبتلا و مشکوک به کرونا در این شرکت داریم.
وی با بیان اینکه خوشبختانه هیچ مورد فوت ناشی از کرونا در مترو نداشتهایم، گفت: البته ۴۰ تا ۵۰ نفر مبتلا به ویروس کووید ۱۹ شده که اغلب آنها پرسنل مترو یا راهبر آن هستند.
علیخانی خاطرنشان کرد: آمار مسافران مترو دیروز ۱۰۶ هزار نفر بیشتر شد و ترافیک به گفته پلیس راهور ۷۰ درصد در پایتخت افزایش یافته و آمار مبتلایان به کرونا در حمل و نقل عمومی در حالی است که هنوز طرح ترافیک اجرا نمیشود.
دولت ماسک رایگان میان مسافران مترو توزیع کند علیخانی در مورد موضوع اجباری شدن ماسک در حمل و نقل عمومی، گفت: پروتکل این موضوع تهیه شده و ما اقدامات سایر کشورها را در این زمینه مطالعه کردیم و اکثر کشورها استفاده از ماسک را در حمل و نقل عمومی اجباری کردهاند.
عضو شورای شهر تهران عنوان کرد: وظیفه دولت و دستگاههای دیگر است که برای شهروندان در مترو ماسک تهیه کند، اگر این مسئله اجرایی شود هزینه آن کمتر از درمان ناشی از کرونا برای دولت خواهد بود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در مورد عوارض ورود به طرح ترافیک، گفت: سقف ورود به طرح ترافیک ۱۰۳ هزار مورد طی یک روز است و مرجعی که در مورد ساعات طرح تصمیم میگیرد شورای ترافیک بوده که شهرداری نیز عضو آن است.
وی گفت: ابتدای کار اعلام شد که ساعات طرح جهت پیشگیری از کرونا تغییر میکند که ما نیز مخالفت خود را اعلام کردیم، ولی یکباره اعلام شد که همه خودروها برای ورود به طرح آزاد هستند، ولی هیچ وقت تکلیف عوارض طرح ترافیک در این شرایط مشخص نشد.
علیخانی تصریح کرد: در صورتی که عوارض طرح ترافیک بخشیده شود باید روال قانونی آن طی شود و شهردار لایحهای را به شورای شهر ارائه دهد تا در این زمینه تصمیمگیری لازم انجام گیرد. البته ما نیز معتقدیم در این شرایط باید به مردم کمک کرد، ولی نباید قانون را دور زد.
علیخانی با تأکید بر اینکه نمایندگان پارلمان شهری باید از آمار مبتلایان به کرونا و متوفیان آن اطلاع کامل داشته باشند، گفت: به ما میگویند این موضوع به شورای شهر ربط ندارد در حالی که دقیقا برعکس است یعنی سازمان بهشتزهرا زیرمجموعه شهرداری است و باید برنامهریزی در این زمینه انجام گیرد و تجهیزات لازم فراهم شود.
این عضو شورای شهر تهران درباره مصوبه شورای شهر در مورد کرایه مترو هم گفت: بلیت مترو بر اساس این مصوبه ۳۰۰ تومان افزایش یافته که بسیار کمتر از افزایش نرخ تورم است.
وی گفت: دولت باید مدیریت شهری را حمایت کند چرا که سال پیش هزار میلیارد تومان شهرداری یارانه به مترو و هزار میلیارد تومان هم به اتوبوسرانی اختصاص داد و این در حالی است که شهر با مشکلات هزینهای فراوان همراه شده و باید حمایتهای لازم صورت گیرد.
سخنگوی شورای شهر تهران: تسهیلات ارزان قیمت دولت با توجه به شرایط کرونایی شامل حال فعالان اقتصادی میشود که برای تعدیل نیروهای خود اقدام نکرده اند.
علی اعطا با اشاره به اینکه این تصمیم دولت و از سوی ستاد ملی کرونا در شرایط فعلی اقدام مناسبی بوده است، افزود: درخواست ما در شورای شهر و به طور کلی مدیریت شهری این است که در شرایط فعلی و با توجه به حجم بالای کارکنان شهرداری تهران و چالشهایی که در بحثهای مالی با آن مواجه هستیم بخشی از این بودجه به شهرداری تهران اختصاص پیدا کند.
سخنگوی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه با وجود چالشهای فراوان مالی که در زیر مجموعه شهرداری وجود دارد، اما تعدیل نیرو نشده است، اضافه کرد: این تصمیم در حالی گرفته شده که امکان قانونی برای کاهش نیروها نیز وجود داشته است. به همین منظور درخواست جدی شورا و مدیریت شهری این است که بخشی از این تسهیلات ۷۵ هزار میلیارد تومانی در این شرایط به شهرداری اختصاص پیدا کند.
سخنگوی شورایاسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه هشت بند از بودجه مصوب سال ۱۳۹۹ شهرداری تهران در هیات تطبیق فرمانداری مورد اعتراض قرار گرفته بود، افزود: بودجه سال ۱۳۹۹ شهرداری تهران اسفند ماه پارسال در شورای شهر تهران به تصویب رسید و پس از ابلاغ به هیات تطبیق فرمانداری هشت بند آن مورد اعتراض قرار گرفت.
وی گفت: فرمانداری در بحث قیمت گذاریهای جدید خواهان این شده بود که قیمتها به صورت جداگانه اعلام شود، اما به دلیل پافشاری اعضای شورای شهر بر مصوبه اعتراض به هیات مرکزی حل اختلاف ارسال شد.
اعطا با بیان اینکه هفته گذشته جلسهای با حضور سه تن از اعضای شورای شهر تهران در هیات مرکزی حل اختلاف برگزار شد، اضافه کرد: در این جلسه که با حضور محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران، مجید فراهانی رییس کمیته بودجه شورای شهر تهران و محمد میرلوحی رییس کمیته اقتصادی و نظارت شورای شهر تهران برگزار شد موارد اختلافی مورد بحث قرار گرفت.
سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: در نهایت در این جلسه بر سر اختلافات موجود به توافق نهایی رسیدند و تمامی هشت بند اعتراضی هیات تطبیق فرمانداری تایید شد، در حال حاضر جزییات بودجه سال ۱۳۹۹ شهرداری تهران به صورت کامل به تصویب رسیده است.
اعطا در ادامه با بیان اینکه در شرایط فعلی به دلیل شیوع ویروس کرونا درآمدهای شهرداری تهران به صورت جدی کاهش پیدا کرده است، اضافه کرد: طی دو سال گذشته بخشی از بودجه شهرداری تهران (حدود ۴۵ تا ۵۰) درصد از طریق صدور پروانه ساخت و ساز و درآمدهای ناشی از ارایه خدمات در بحث پسماند و حمل و نقل تامین میشده است. این در حالی است که در حال حاضر درآمدهای ناشی از خدمات حمل و نقل و مالیات بر ارزش افزوده به شدت کاهش پیدا کرده است.
او با بیان اینکه هم اکنون شهرداریها در تمامی کلانشهرهای کشور با چالشهای مالی مواجه هستند، گفت: تورم، هزینههای موجود و همچنین افزایش حقوق و دستمزد به گونهای باعث افزایش هزینهها شده است به همین منظور در شورای شهر تهران درخواست داریم به صورت فوری جلسهای با حضور رئیس جمهور، رییس شورای عالی استانها، شهرداران و مدیران شهری در سایر کلانشهرها و وزارت کشور برای رسیدگی به وضعیت و چالشهای شهرداریها برگزار شود.
سخنگوی شورای شهر تهران تاکید کرد که این جلسه باید قبل از اینکه چالشهای جدی شود و مشکلات به بحران تبدیل شود، برگزار شود.