جهادگران قرارگاه شهید قاسم سلیمانی از سنگر "مدافعان دیانت" تا خط "یاوران سلامت" جلوه هایی از جهاد وایثار را در "خدمت مومنانه" متجلی ساخته اند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، اتوبوس در مسیر جاده کلات پیش می رود. سرنشینان آن جوانان و جهادگران
اتوبوس بعد از عبور از چند روستا به بهشت رضوان وارد می شود. سرنشینانش پیاده می شوند همه با وضو ؛ رو به امام رضا (ع) سلام می دهند، زیارت اهل قبور در این آرامستانی که برای 30 میلیون متوفی در 100 سال آینده ساخته شده است، می خوانند و وارد مکانی می شوند که قرار است در آن مجری و"اجبی" شوند که "بر زمین مانده" بود.
با شیوع ویروس کرونا در گوشه و کنار کشور و افزایش تعداد اموات کرونایی یا مشکوک به کرونا، از دهه دوم اسفند98 بر اساس فتاوای بعضی مراجع تقلید برای درگذشتگان کرونایی در آرامستانها تیمم بدل از غسل انجام می شد اما از اواسط اسفند از محضر مقام معظم رهبری استفتائی شد و ایشان در پاسخی چند بخشی فرموده بودند؛ صرف این بیماری، رافع غسل نیست، اگر مستلزم هزینهای است، هزینه فراهم و غسل انجام شود و ....
حضور جهادگران قرارگاه "شهید حاج قاسم سلیمانی"؛ در خط مقدم مدافعان دیانت
در عمل به فتوای ولی امر مسلمانان و رفع دغدغه ایشان در خصوص تغسیل و تکفین بیماران کرونایی، طلاب حوزه علمیه خراسان و
با مشاور مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت و گو می کنم. مرتضی همتی فر می گوید: بعد از فتوای مقام معظم رهبری درباره " غسل و کفن و تدفین اموات کرونایی" جلساتی درباره غسل و کفن در شرایط کرونا با مسئولان این سازمان، دانشگاه علوم پزشکی و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در این دانشگاه، فردوسهای شهرداری و حوزه علمیه برگزار کردیم و به این نتیجه رسیدیم این امر را با رعایت اصول بهداشتی امکان پذیر کنیم.
وی که خود از افراد حاضر در گروه "طلاب جهادی مدافعان دیانت " است بیشتر توضیح می دهد و می افزاید: با توجه به پیشقدم شدن طلاب زیادی در این زمینه ناچار به انتخاب 40 نفر از طلاب برادر و 32 نفر از طلاب خواهر در مشهد شدیم، چون این اقدام شرایط سنی و جسمی خاص می طلبد.
با معاون تبلیغ حوزه علمیه خراسان در این زمینه صحبت می کنم. روشندل می گوید: 12 نفر از طلاب مرد حوزه علمیه خراسان برای
ایستگاه آخر
به ساختمان غسالخانه (مخصوص بیماران کرونایی) وارد می شوند. ....اینجا...ایستگاه آخر دنیای هر انسانی است ...حس غریبی به انسان دست می دهد... همه ما به مرگ اعتقاد داریم اما با رفتن به غسالخانه و مواجه شدن با اموات، دلهره می یابی... این جا که پا می گذاری به هوش می آیی ... همه قرار است بر این سنگ سرد غسالخانه قرار گیریم...اما خوشا به حال این اموات که فرشتگان این چنینی قرار است غبار تنشان را بشویند و برای سفر آخرت با دعا و نیایش بدرقه شان کنند.
عمامه ها را در جای مخصوص می گذارند و لباس بلند مقدسشان را با احترام بدر می آورند و به لباس دیگری مجهز می
از اتاق شست و شو صدای آب به گوش می رسد... رفع موانع ، شست و شو ، غسل سدرو کافورو آب خالص ، زدن کافور به هفت عضو بدن و ضد عفونی ... و سپس پوشاندن لباس آخرت...
یکی از این مدافعان دیانت که چند نوبت در روز مشغول خدمت رسانی به اموات است اما خم به چهره نمی آورد، می گوید: این جا جای خاصی است.. یکی با تحصیلات علمی، یکی با نسبت و مقام و یکی از قشر ضعیف جامعه همه و همه را با دست خالی روی همین سنگ می گذارند
شیخ حسین ادامه می دهد: غسل و احترام میت مومن و مومنه مهم است؛ عده ای از این اموات با عمری دینداری، حتی زیر پرچم عزای امام حسین سالها سینه زده اند، عمری را در مساجد گذرانده اند؛چگونه قرار بود بدون غسل و کفن به خاک سپرده شوند؟ مرگ ناشی از کرونا مرگ در غربت است و غریب تر از آن " واجبی" بود که اگر بر زمین می ماند.
این اموات حتی از طواف در حرم امام رئوف هم بی بهره مانده اند.
اما...صدای زیبای صلوات خاصه حضرت رضا (ع) از اتاق تطهیر به گوش می رسد. هر کدام از این جهادگران با خواندن صلوات خاصه امام هشتم برای هر متوفی به امام سلام می دهند و برایش دعا می کنند.
شیخ مهدی یکی دیگر از این چهادگران می گوید: اموات، روحشان حاضر است و آرامش آن ها را با دعا و قرآنی که برایشان می خوانی
با یکی دو نفر از بستگان درجه یک اموات کرونایی هم صحبت می شوم. مرد جوانی که پدر خود را از دست داده بود در حالی که سعی می کرد بغضش را فرو خورد و صدایش به سختی از پشت ماسک بر چهره اش شنیده می شد می گفت: "اگر چه مرگش غریب بود اما خدا را شاکرم که برای پدرم احکام واجب انجام شد".
آقای دیگری هم از بستگان متوفیان کرونایی اینچنین اظهار می کرد : "برادر من عمری را در مسجد گذرانده و واجباتش ترک نشده است، اگر احکام واجب پس از مرگ برایش اجرا نمی شد برای همیشه در برابرش احساس دِین می کردم و سوزی همیشه بر دلم بود اما این فرشتگان زمینی را خدا برای ما فرستاده است و ما از آنها سپاسگزاریم".
هر متوفی پس از شستشو در صندوقچه ی چوبی نهاده می شود و در جلو صفی قرار می گیردکه برایش جهادگران مخلص نماز آخر را
و... خانه آخر
سراغ مدیرعامل سازمان فردوسهای شهرداری مشهد می روم و از او درباره دفن اموات کرونایی می پرسم. حجتالاسلام حسین مهدوی دامغانی می گوید: برای اموات کرونایی در آرامستان بهشت رضا(ع) سه بلوک دو طبقه در عمق دو متری پیش بینی کرده ایم که پس از انتخاب خانواده، متوفی در آن دفن میشود.
از وی درباره تغسیل اموات کرونایی پرسیدم؛ گفت: پیکرهای اولیه مشکوک به کرونا را تا روزهای هفتم و هشتم اسفند 98 تا قبل از ابلاغ دستورالعمل بهداشتی غسل میدادیم اما با افزایش تعداد آنها دستورالعملها صادر شد که "غسل ندهید و اجساد کرونایی وارد سالن تغسیل هم نشوند".
مدیرعامل سازمان فردوسهای شهرداری مشهد ادامه می دهد: طبق استفتائاتی از مراجع معظم تقلید و نتیجه ارتباطات با دفاتر علما در قم به این نتیجه رسیدیم با تیمم این عمل شرعی انجام شود. وی همینجا با اشاره به شایعاتی که در فضای مجازی منتشر شده بود از جمله روی هم قراردادن جنازه اموات کرونایی و تدفین آنها در بیابان یا ریختن آهک بر بدن آنها گفت: همه این شایعات را نفی می کنم. انتشار این حرفهای بی اساس در فضای مجازی جز آزردگی بیشتر خاطر خانواده های دلسوخته متوفیان کرونایی نتیجه ای ندارد.
دامغانی می گوید: سنگ لحد که گذاشته شد روی آن خاک میریزند و روی خاک به علت احتیاط که بخار یا گازی خارج نشود و ویروس انتشار نکند، مقداری آهک ریخته میشود .
وی ادامه می دهد: بعد از فتوای مقام معظم رهبری درحدود نیمه اسفند با حضور طلاب جهادی غسل اموات کرونایی از سر گرفته شد
خانم شایسته خو مدیر مدرسه علمیه مکتب نرجس مشهد هم از حضور 20 نفر از استادان این مدرسه در بهشت رضوان برای تغسیل اموات کرونایی خانم می گوید و می افزاید: این بانوان طلبه همین که فهمیدند جان باختگان کرونا بدون غسل و کفن دفن می شوند دغدغه مند، با لبیک به امر رهبرشان آمده اند تا به یاری غسالان حاضر در آرامستانها بشتابند و بر خانواده های داغدار و داغدیده غم هجران را آسوده ترکنند .
از معاون تبلیغ حوزه علمیه خراسان درباره حضور "مدافعان دیانت" در دیگر شهرهای استانهای خراسان می پرسم . روشندل می گوید: بیش از 30 نفر از طلاب برادر و خواهر قرارگاه جهادی طلاب سردار شهید حاج قاسم سلیمانی حوزه علمیه خراسان در بیشتر شهرهای این استانها در چند گروه در آرامستانها در امر واجب تغسیل و تکفین اموات کرونایی همکاری می کنند.
براساس آخرین آمار دریافتی در خراسان رضوی بیش از هزارو 250 نفر مشکوک به بیماری کرونا و یا مبتلا به آن در این استان فوت شده اند که آزمایش 470 نفر از این تعداد مثبت بوده است.
در این استان از ابتدای شیوع ویروس کوید _19 تاکنون 8 هزار نفر مبتلا یا مشکوک به این بیماری به همت مدافعان سلامت از بیمارستان ها مرخص شده اند و 10 هزار نفر هم مشکوک یا مبتلا در بیمارستانهای مخصوص این بیماران بستری و نیازمند خدمات رسانی برای بهبود هستند.
جهادگران قرارگاه "شهید حاج قاسم سلیمانی"؛ در سنگر"یاوران سلامت"
مجاهدان غیور و فداکار حوزه علمیه خراسان به سنگر دفاع از دیانت بسنده نکره اند و حدود 200 نفر از آنها با فراگرفتن آموزشهای لازم از بسیج جامعه پزشکان در زمینه مراقبت از بیماران کرونایی دست "مدافعان سلامت" را فشرده اند و به عنوان " یاوران سلامت" برای خدمت به بیماران شتافته اند.
هم اکنون و در مرحله نخست 20 نفر از یاوران سلامت در بیمارستانهایی چون امام رضای مشهد و شهید مدرس کاشمر در حال خدمت رسانی به بیماران کرونایی هستند.
و"کمک مومنانه" در قرارگاه جهادی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی
در پی بیانات ارزشمند رهبر معظم انقلاب درباره شکل گیری رزمایش بزرگ کشوری برای همدلی و " کمک مومنانه " به نیازمندان و فقرا و با تاکید مدیر حوزه علمیه خراسان آیت الله سید مصباح عاملی مبنی بر ورود جدی جهادگران به عرصه خدمت اجتماعی، سربازان بی نام و نشان امام زمان (عج) و رهروان مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی که از ابتدای شیوع ویروس کرونا آتش به اختیار اقداماتی را برای جلوگیری از آسیب دیدن قشرهای کم در آمد انجام داده اند اکنون نیز با درک این ضرورت با همت جهادی برای عمل به این فرموده رهبر به میدان آمده اند تا به معنای واقعی کلمه ایثار و مردانگی را معنا کنند.
بازهم به سراغ معاون تبلیغ حوزه علمیه خراسان می روم و در این باره از او می پرسم. روشندل می گوید: این طلاب جهادی با تشکیل
تهیه و توزیع صدها بسته اقلام معیشتی و بهداشتی برای افراد کم برخوردار، ایجاد کارگاههای تولید ماسک و توزیع آن در مناطق مختلف استانهای خراسان و تهیه و توزیع بسته های بهداشتی برای مدافعان سلامت از این اقدامات جهادی در آستانه ماه مبارک رمضان است.
پیش از این و از ابتدای شیوع ویروس کرونا حوزویان جهادگر در عرصه مقابله با این بیماری با شرکت خود جوش در ضد عفونی معابر ، حضور در صحنه ایست و بازرسی ورودی شهرها ،کمک در طرح غربالگری کرونا ،ارائه مشاوره های تلفنی،باسخگویی به احکام و اعزام به شهرها برای ارائه آموزشهای لازم بهداشتی و فرهنگی به مردم در عرصه خدمت رسانی پیشگام بودند.
حوزه علمیه خراسان؛ دومین حوزه علمیه جهان تشیع
حوزه علمیه خراسان به عنوان دومین حوزه علمیه جهان تشیع با 40 هزار طلبه در سطوح یک تا چهار و خارج رسالت بزرگی در آموزش،
این حوزه علمیه پس از انقلاب مشروطه که واقعه گوهرشاد روی داد، رونق گرفت و در جنبشهای اجتماعی مثل؛ ملی کردن صنعت نفت، قیام 15 خرداد 1342، مخالفت با لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی و اصلاحات ارضی، اعتراض به تبعید امام خمینی و پیروزی انقلاب اسلامی نقش داشت.
حضراتی چون آیت الله سید میرزا صالحی، آیت الله میلانی، آیت الله حاج شیخ مجتبی قزوینی، آیت الله خامنه ای، آیت الله واعظ زاده خراسانی،آیت الله سیدان،آیت الله طبسی و...... و همچنین استاد بانو طاهایی از استادان و دست پروردگان همین حوزه بوده یا هستند.
حوزه علمیه خراسان روحانیان مجاهد راه حق و سربازان بی نام و نشان فراوانی دارد که سیره اهل بیت (ع) فرا راهشان است و تحت توجهات ولی نعمت خود حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) روزی در سنگر هشت سال دفاع مقدس لبیک گوی رهبرشان و امروز در ادامه راه مالک اشترش برای خدمت به دین و مردم همچنان مهیا هستند.
باشد که این مرام، الگوی همه آنهایی باشد که در این روزها که مردم به کمک هم نیازمندند با اختلاس، انبار و دپوی اموال مردم و
صدای اذان می آید..."حی علی الفلاح" و "حی علی خیرالعمل"