رئیس کل گمرک : بیش از ۸۵ درصد از واردات کشور، کالاهای واسطه تولید، مواد اولیه و ماشین آلات خط تولید است.
وی اضافه کرد: امسال برای اولین بار مدیریت ریسک هوشمند را در گمرک اجرا میکنیم به این معنی که براساس آن چه در دنیا اتفاق افتاده یک مسیر را به عنوان مسیرهای آبی به آن اضافه میکنیم که به این ترتیب با هوشمند شدن مدیریت ریسک، گمرک به هیچ عنوان در بحث رسیدگی به اسناد و بازرسی فیزیکی کالا اقدامی انجام نمیدهد بلکه کالاهای تولیدی یا کالاهای فعال اقتصادی مجاز که سامانه آنها را شناسایی کند بلافاصله از مسیر گمرک عبور میکنند و گمرک میتواند با روش حسابرسی پس از ترخیص تا سه سال کنترلها را انجام دهد بنابراین هیچ ایستایی کالا در گمرکات اتفاق نمیافتد.
میراشرفی گفت: در کمک به نقدینگی بخش تولید برای فعالان اقتصادی مجاز و کسانی که مشمول مسیر آبی باشند تا یک سال به آنها ضمانت نامه میدهیم در واقع کالاهای آنها را با ضمانت نامه ترخیص میکنیم تا بدون حقوق و عوارضی پرداخت کنند تا سقف یک سال از ضمانت نامههای گمرکی استفاده کنند.
وی افزود: در مباحث مربوط به کنترلهایی که باعث میشود قاچاق کالا به ویژه در حوزه ترانزیت کاهش یابد به سمتی خواهیم رفت که کنترلهای ما سامانهای و منظم خواهد بود به نحوی که کالاها با استفاده از پلمپهای هوشمند که مجهز به تراشه RFID هستند از گمرک مبداء تا گمرک مقصد که مرز خروج خواهد بود رصد میشود و این رصد کمترین انحراف را دارد و میتواند در پیشگیری مبارزه با قاچاق کالا موثر باشد.
میراشرفی گفت: هر یک روز معطلی کالا در اماکن و بنادر در دنیا معادل یک درصد قیمت تمام شده کالاست بنابراین مدیریت ریسک کالا موجب میشود کالا پس از اظهار، بلافاصله از گمرک ترخیص شود که این امر مدت ماندگاری کالا را به حداقل زمان میرساند.
وی افزود: در خصوص کالاهای صادراتی روند ترخیص یک روزه انجام میشود، اما در خصوص کالاهای وارداتی که از مسیر قرمز عبور میکنند ماندگاری کالا به طور میانگین تا سه روز است که هدف گذاری کردیم بعد از این که کالا در مسیر سبز یا آبی قرار گرفت براساس اظهار صاحب کالا، از گمرک ترخیص شود و کنترلهای گمرک به بعد از ترخیص منتقل میشود که این امر در کاهش هزینههای انبارداری و خواب سرمایه کالا در بنادر موثر است.