همزمان با شیوع ویروس کرونا ، نظر سنجی تلفنی از مردم تبریز در خصوص ابعاد مختلف درمانی ، اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی و ... آن در صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی ، انجام شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مدیرکل صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی با اعلام این خبر گفت : صدا وسیما با هدف اطلاع رسانی مناسب ، آگاهی بخشی درست و اقناع شایسته افکار عمومی و نیازسنجی در خصوص تولید برنامه های کارشناسی در زمینه مقابله با ویروس کرونا ،دومین نظر سنجی را انجام داد.
وی با بیان اینکه در اين نظرسنجي تعداد 10 نفر از پرسشگران با تجربه واحد پژوهش مرکز با400 نفر از شهروندان در طی دو روز در دو شیفت قبل و بعد از ظهر با انتخاب تصادفي سيستماتيک (فاصله 100 شماره در هر مرکز تلفن ) بصورت تلفنی مصاحبه کردند خاطر نشان کرد: بر اساس یافته های این نظر سنجی بیش از 95 درصد مردم، نگران شیوع ویروس کرونا هستند، در عین حال ۹۰درصد ازمردم نسبت به رفع این مسئله در روزهای آتی امیدوارند. این نگرانی نشان دهنده جدی گرفتن موضوع و رعایت تذکرات ستاد ملی و استانی مبارزه با کرونا و امیدواری نشان دهنده اعتماد مردم به کارگزاران نظام برای حل این مسئله است.
وی با بیان اینکه افراد نمونه از همه مناطق شهر تبريز مطابق با جدول استاندارد تعریف شده انتخاب و با آنها مصاحبه شده است عنوان کرد : حدود 92 درصد مردم از روند پیشگیری و درمان بیماری ویروس کرونا بنحوی رضایت دارند که البته سهم گزینه رضایت زیاد و خیلی زیاد، برابر با 55.9 درصد بوده است.
مدیرکل صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه 94.5 درصد مردم بنحوی اخبار مربوط به ویروس کرونا را پیگیری می کنند از این میزان سهم گزینه پیگیری زیاد و خیلی زیاد رقم قابل ملاحظه 81.1 درصد بوده است تصریح کرد : در بین منابع خبری موجود برای پیگیری اخبار مربوط به کرونا صدا و سیما در مجموع با 79.5 درصد در صدر قرار دارد و نسبت فضای مجازی و خصوصاً دوستان و آشنایان نسبت به نظرسنجی یک ماه قبل، کاهش چشمگیری داشته است.
صفری ضمن برشمردن اینکه در این نظرسنجی از 19 منطقه شهر تبريز براساس توزیع مراکز تلفن ثابت نمونه گیری شده است گفت : در مجموع 86.3 درصد مردم نسبت به مطالب و اخبار شبکه های سراسری رسانه ملی و شبکه استانی سهند در خصوص ویروس کرونا اعتماد دارند.
وی با بیان اینکه 57.2 درصد مردم تبریز نسبت به عملکرد فضای مجازی درباره ویروس کرونا ارزیابی مثبتی ندارند ، ادامه داد : 30.3 درصد نمونه ها این عملکرد را مثبت ارزیابی کرده اند و اغلب مردم استفاده و اعتماد به فضای مجازی را باعث گسترش شایعات و افزایش استرس و اضطراب عنوان کرده اند که در این ارزیابی ها بخش مثبت فضای مجازی شامل اطلاع رسانی سریع، شفاف و بدون سانسور واقعیت ها بوده است.
صفری به آمار قابل توجه 33.1 درصدی از مصاحبه شوندگان به توصیه های درمانی در شبکه های اجتماعی اشاره کرد و گفت این احتمال وجود دارد که در آینده، تجربه تلخ مصرف الکل برای درمان ویروس کرونا که باعث فوت دهها نفر در کشور شده است تکرار شود.
مدیرکل صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی به میزان رضایت مردم از این نظرسنجی در خصوص عملکرد رسانه ملی پرداخت و افزود : در این نظر سنجی در مجموع 77.6 درصد مردم از عملکرد صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی در قبال ویروس کرونا رضایت دارند و بيشترين رضايت مردم از این عملکرد مربوط به «آموزش شيوه هاي پيشگيري و درمان» با 81.1 درصد ، «اطلاع رساني و اخبار مربوط به مبتلايان»با 71.3 درصد، «کاستن بار رواني اضطراب و اميدبخشي به مردم» با 70 درصد، «انعکاس فعاليت ها و اقدامات مردم و مسئولان براي مقابله با ويروس کرونا» با 66.1 درصد و «پخش برنامه هاي تفريحي و سرگرم کننده» با 54 درصد بوده است.
وی با اشاره به اینکه حدود 30 درصد از مردم تبریز به خارج از منزل تردد می کنند که 65 درصد از آنها برای خریدهای ضروری و رفتن به سر کار بوده گفت : نکته مهم و بیشترین دغدغه مردم در این بخش این است که نسبت قابل توجهی از مردم هنوز نگران ترددهای غیرضروری خصوصاً در سیزده نوروز هستند.
مرتضی صفری در بخش دیگر آمار بدست آمده از این نظرسنجی عنوان کرد : غیر از 33 درصد از نمونه های این نظرسنجی که مشاغل دولتی داشته و یا بازنشسته هستند، مابقی نگران تأثیرات منفی کرونا و قرنطینه بر معیشت و درآمدشان هستند و 77.5 درصد آنها اظهار کرده اند که به نحوی از بابت این ویروس دچار ضرر و کاهش درآمد شده اند.
مدیرکل صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی در پایان سخنان خود با بیان اینکه میزان مخاطبان شبکه استانی سیما رشد داشتهاست،گفت : از جمله پرمخاطب ترین بخش های شبکه استانی سیما ، بخش خبری ساعت 23 می باشد که بابیش از ۹۳درصد بیننده که یکی از بخش های خبری پربیننده در بین مراکز استانی سیماست.
وی اضافه کرد میزان بیننده تلویزیونی با رشد ۷درصدی و شنونده های رادیویی با کاهش حدود ۵درصدی همراه بوده است.