گزارش مکتوب
درس زیر سایه کرونا
مدارس برای جلوگیری از شیوع کرونا تعطیل شد ودرس خواندن دانش آموزان با چالشی برای خودشان، خانواده هایشان و معلمانشان همراه شده است.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیما مرکز گلستان، این روزها سایه سنگین کرونا بر شهرها و روستاهای کشور گسترده شده است و بسیاری از مردم کارهای معمول خود را کنار گذاشته اند.
بسیاری از مردم خانه تکانی، گردش در بازارها، حضور در دورهمیها، خرید لباس و ملزومات نوروز و حتی ورزش را برای حفظ سلامت خود انجام نمیدهند.
مدرسه نرفتن؛ دوگانگی غم و شادی
دانش آموزان نیز از انجام مهمترین وظیفه خود که مدرسه رفتن است بازمانده اند، اگر چه در روزهای نخست تعطیلی مدارس ازاین موضوع خوشحال بودند، اما با گذشت روزها و ادامه خانه مانی، دلتنگی مدرسه رفتن فزونی گرفت.
این نخستین باری نیست که مدارس به سبب عوامل بیرونی تعطیل شدند، اما به یقین طولانیترین زمان تعطیلی زمستانه است.
بارها پیش از این برف و آلودگی، مدارس مناطق مختلف را به تعطیلی کشانده بود، اما داستان کرونا متفاوت است.
کلاس درس در خانه
این ویروس ناشناخته که ترس به دل همه مان انداخته است آخرین ماه سال۹۸ را برای دانش آموزان با تجربه نوع دیگری از درس خواندن و درس جواب دادن همراه کرد.
تعطیلی مدارس ابتدا دو روزه و سه روزه اعلام شد و همین سبب شد در آن روزهای ابتدای اسفند معلمان و دانش آموزان امید به بازگشایی زود هنگام مدرسه داشته باشند، اما وقتی مدارس تا پایان سال به طور رسمی تعطیل اعلام شد برخی از معلمان برای عقب نماندن از طرح درس و بودجه بندی سالانه خود، طرحی نو درانداختند.
کلاس آنلاین و مشکلات پیش روخانم خیراندیش معلم پایه دوم ابتدایی پس از قطعی شدن تعطیلی طولانی مدت مدارس، گروه کلاس خود را در شبکه مجازی راه انداخت.
نخستین مشکلی که خانم خیر اندیش با آن مواجه شد در دسترس نبودن بسیاری از شماره موبایلهای داده شده به مدرسه بود.
خانم خیر اندیش گفت: روی بسیاری از این تلفنها پیام رسانی نصب نشده بود و یا تلفن مربوط به پدر خانواده بود که در طول روز در خانه حضور نداشت و مشکلاتی شبیه به این وجود داشت.
او گفت: این مشکل را با تماس با تک تک آنان حل کردم.
هر چند مشکل خانم خیراندیش با چند تماس تلفنی حل شد، اما مشکل خانم افسری که در کلاس سوم در مدرسه ایی در روستا درس میدهد فراتر ازاین است که با چند تماس حل شود.
خانم افسری گفت: خیلی از والدین دانش آموزان تلفن هوشمند ندارند و نمیتوانم کلاسی برای همه دانش آموزان تشکیل دهم.
او افزود: به خاطر همین مشکل نمیتوانم درس جدیدی تدریس کنم و هر چند روز یک بار با پیامک تکالیفی به دانش آموزان میدهم و اگر مشکلی داشته باشند تلفنی مشکلشان را حل میکنم.
اما مادرانی که دانش آموز مقطع ابتدایی دارند از برگزاری کلاسهای آموزشی در فضای مجازی ناراضی نیستند.
مادرآوای ۹ساله گفت: معلم دختر من هر روز برای آنان تکلیفی تعین میکند واز آنان میخواهد عکس تکالیف را در گروه ارسال کنند.
او افزود: علاوه بر تکلیف هر روزه، یک روز درمیان بچهها باید کاردستی انجام دهند.
وی گفت: در روزهایی که بچهها نمیتوانند بیرون از خانه بروند این که هر صبح هدفمند از خواب بیدار میشوند و در طول روز کارمفیدی انجام میدهند و وقتشان به بطالت نمیگذرد بسیار خوب است.
مشحص نیست از این میان ۳۶۲هزار دانش آموز گلستانی که در حدود ۳هزار و ۶۰۰مدرسه درس میخوانند اکنون چند درصدشان میتوانند آموزش را درمدارس مجازی دنبال کنند؟
کلاسهای مجازی و مشکلات پیشروی معلمانتشکیل کلاسهای مجازی بیشتر از آن که برای دانش آموزان سخت باشد معلمان را با چالش روبرو کرده است.
خانم احمدی مدیر یکی از دبستانهای دولتی گرگان گفت: حدود ده درصد از دانش آموزان ما در گروههای کلاسی خود عضو نیستند واین مساله چالش جدی معلمان بعد از بازگشایی مدارس است.
وی گفت: معلمانان هم اکنون برای دانش آموزانی که دسترسی به شبکه مجازی دارند کلاس تشکیل داده اند.
او افزود: پس از شروع رسمی کلاسها، معلمان باید برای دانش آموزانی که در گروههای مجازی نبوده اند دوباره درس را توضیح دهند و این ممکن است بقیه دانش آموزان را خسته کند.
وی گفت: چالش دیگر معلمان این است که ممکن است در غیاب معلم دانش آموز مطلبی را اشتباه یاد گرفته باشد و تصحیح آن مطلب، توان مضاعفی از معلم میگیرد.
خانم احمدی گفت: معلمان مدرسه ما ترجیح میدهند تعطیلات اجباری اسفند را در خرداد و تیر جبران کنند، چون با فراغ بال بیشتری میتوانند به دانش آموزان درس دهند.
یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است برخی معلمان با آن مواجه شوند ناآشنایی با صفحات مجازی و زمان بر بودن تسلط آنان بر کار کردن در این صفحات است.
برخی معلمان به ویژه آنان که در سالهای نزدیک به بازنشستگی هستند ممکن است احساس راحتی برای صحبت جلوی دوربین نداشته باشند هر چند که در کلاس درس و مقابل دانش آموز با تسلط تدریس میکنند، اما واسطهای به نام دوربین سبب جداسازی بین معلم و دانش آموز میشود.
دلسرد نشدن وادامه کار حتما میتواند سبب شود معلمان با آن فضا اخت شوند و از پس چالشهای پیش رو برآیند.
کلاسهای مجازی به رغم کاستی و مشکلات سر راهش برای دانش آموزان مقطع ابتدایی مفید است و میتوان با فراهم کردن زیرساختها و همراهی خانوادهها این کلاسها را گستردهتر کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش گلستان گفت:معلمان گلستانی این روزها تلفن همراه خود را به یک کلاس درس تبدیل کرده اند و روند آموزشی دانش آموزان را با تولید محتوای آموزشی به صورت فیلم، صوت یا تصویر ادامه میدهند.
احسان گوهری راد با اشاره به تاثیر مثبت کلاسهای مجازی در روند آموزش دانش آموزان گفت: تدریسها وطرح درسهای برتر معلمان به دیگر گروههای آن مقطع فرستاده میشود تا شمار بیشتری ازدانش آموزان ازآن استفاده کنند.
وی گفت: باید از همه ظرفیتها برای جلوگیری از عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان استفاده کرد.
کلاسهای مجازی مفید برای همه دانش آموزان؟هر چند این کلاسها برای دانش آموزان مقطع ابتدایی همراه با لذت و فایده است، اما به نظر میرسد برای دانش آموزان مقاطع بالاتر کارآیی چندانی ندارد.
علیرضا دانش آموز کلاس دهم کلاسهای مجازی را خسته کننده ارزیابی کرد و گفت: ارتباط ما با دبیران در زمانی که مشغول درس دادن هستند یک طرفه است و بر عکس کلاس معمولی تنها هستیم.
یک طرفه بودن کلاسها و نبود جذابیتهای بصری، نوجوانان را خسته میکند و ترجیح میدهند به جای حضور در کلاسهای مجازی تک بعدی، وقت خود را در فضاهای مجازی مهیج تری بگذراند.
به واسطه آشنایی و حضور نوجوانان در فضای مجازی و تجربه هیجان در آن فضا، کلاس درس خشک ویک طرفه برای دانش آموزان نوجوان سخت است.
راه اندازی نرم افزار تدریس مجازی در گلستان شاید بتواند نیازهای دانش آموزان مقاطع بالاتر را برطرف کند.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش گلستان، دو روزمانده به پایان سال ازراه اندازی نرم افزار تدریس مجازی برای آموزش دانش آموزان گلستانی خبر داد.
ابراهیم حاجیلری گفت: به دلیل بالا رفتن نیاز به برگزاری کلاسهای مجازی آنلاین، برگزاری کنفرانسهای تحت وب، وبینار و آموزش مهارتها از راه دور، لزوم استفاده از یک سیستم برای مدیریت و برقراری این سرویسها احساس میشود که بوسیله سیستم وب کنفرانس Adobe Connect، معنای حقیقی ارتباط مجازی و کلاس آنلاین محاورهای شکل میگیرد.
حاجیلری گفت: نرم افزار جلسات آنلاین (وب کنفرانس) این امکان را میدهد تا توسط اینترنت و با یک صفحه وب، جلسات، کلاس مجازی و یا کنفرانسهای آنلاین خود را در هرجای ایران و دنیا که هستند تشکیل دهند.
او افزود: این بستر برای آموزش دانش آموزان گلستانی مهیا شده است که دانش آموزان میتوانند به وسلیه آن به صورت مجازی آموزش ببینند.
برگزاری کلاسهای مجازی برای معلمانان علاوه برزمان بر بودن، هزینه بردار نیز هست که وزیر آموزش و پرورش قول کاهش این هزینه را داده است.
وزیر آموزش و پرورش ازاختصاص اینترنت رایگان به معلمان خبر داد و گفت: با هماهنگی با وزارت ارتباطات، معلمان رسمی و حق التدریسی ۲۰گیگ اینترنت رایگان دریافت خواهند کرد.
حاجی میرزایی گفت: این بسته اینترنتی از ۵فروردین فعال میشود و امکان نام نویسی همه معلمان برای دریافت این بسته اینترنت فراهم شده و اسامی معلمان در اختیار وزارت ارتباطات قرار گرفته است.
همراهی تلویزیون با آموزش و پرورش علاوه بر معلمان که کلاسهای مجازی تشکیل دادند دو شبکه تلویزیونی نیزتلاش کردند با ساخت برنامههای آموزشی، برنامه درسی دانش آموزان مقاطع مختلف را تحت پوشش قرار دهند.
مدیر گروه آموزشهای رسمی شبکه آموزش، فکر ساخت این برنامهها را مربوط به بحران آلودگی هوا و تعطیلی مدارس دانست و گفت: نگاه ما مبتنی بر آموزشهای نوین بود که چطور میتوان دانش آموزان امروز را به مهارت و توانمندی رساند.
شهرام کجوری با بیان این که این طرح آموزشی فقط برای زمان شیوع کرونا نیست گفت: با توجه به حوادث غیر مترقبه ایی که کشور در طول سال ممکن است با آن مواجه شود نیاز است امکانات آموزشی برابر برای همه دانش آموزان از طریق تلویزیون فراهم شود.
آموزش از تلویزیون در گامهای نخست است و پیش از این تجربه جدی انجام نشده بود و نیازبه زمان است تا بازخورد برنامههای پخش شده بررسی و مطابق با نظر بینندگان هدف تغییر کند.
برای افزایش تعامل دانش آموزان با مدرسان و یک طرفه نبودن کلاسها، نرمافزار هفت به عنوان بستر کاربردی «مدرسه تلویزیونی
ایران» با امکانات پاسخگویی به سوالات دانشآموزان در اختیار مخاطبان قرار داده شد.
این نرم افزار دارای بخشهایی مانند بستههای تصویری مدرسه تلویزیونی ایران، پرسش و پاسخ با معلمان، خودآموز در این بخش دانشآموزان میزان یادگیری خود را سنجیده و در عین حال حضور خود در کلاسها را ثبت میکنند- برنامههای کوتاه مهارتی و بازیهای علمی گوناگون است و با آن دانشآموزان میتوانند سوالات خود را به صورت پرسش و پاسخ با معلمان در میان بگذارند.
شیوع کرونا فقط چالشی برای کادر درمان و وزارت بهداشت کشور نبود بلکه آموزش و پرورش را نیز با مساله جدی و جدیدی روبرو کرد.
چالشی که در آن نیاز بود هم از حضور فیزیکی کاسته شود و هم آموزش متوقف نشود.
با بازگشایی مدارس و محک جدی دانش آموزان مشخص خواهد شد آموزش و پرورش و معلمان چقدر از عهده رفع موانع برآمده اند.