این روزها با توجه به شیوع ویروس کرونا، می توان بدون اتلاف وقت و هزینه های اضافی رفت و آمد و احتمال آلوده شدن به این ویروس ،ازمحصولات و خدمات کسب و کارهای مجازی معتبر استفاده کرد.
با شیوع ویروس کرونا،اهمیت این کسب و کارها در ابعاد مختلف بویژه فروشگاه های مجازی در بخش مواد غذایی و بهداشتی بیشتر دیده می شود.
تک تک ما این روزها بدون اینکه از خانه خود خارج شویم و استرس ابتلا به کووید ۱۹ را داشته باشیم می توانیم طبق ضوابط قانون تجارت الکترونیکی،با اطمینان اینترنتی خرید کنیم،یعنی از فروشگاه های مجازی دارای نماد اعتماد الکترونیکی و جواز کسب.
این روزها خرید مجازی (اینترنتی ،آنلاین و غیر حضوری) به علت شیوع ویروس کرونا و کم شدن رفت و آمدها برای پیشگیری از آن ،آن هم در ماه پایانی سال که روزهای پررونق خرید است افزایش چشمگیری یافته است. اما عده ایی هم هستند که همچنان ترس از کلاهبرداری های اینترنتی دارند
ااحتمال کم ابتلا در این روزهای کرونایی با خرید مجازیین روزهابه علت شیوع ویروس کرونا و همراهی مردم در پویش «کرونا را شکست می دهیم،هر خانه یک پایگاه سلامت » بیش از هر زمان دیگری ،مردم در حال خرید از کسب و کارهای مجازی هستند .
در واقع این روزها مردم خرید مجازی را یکی از گزینه ایده آل برای حفظ سلامتی خود و اطرافیان می بینند،با ما در این گزارش همراه شوید تا با مزایایی که یک فروشگاه اینترنتی (سایت و شبکه های مجازی) را از یک فروشگاه سنتی(آفلاین)متمایز می کند آشنا شوید.
۱- سهولت خرید: دسترسی آسان به خدمات و محصولات در هر نقطه از کشور
۲- تنوع انتخاب بی محدودیت:دامنه انتخاب هایی که می توانید در میان محصولات مختلف از برندهای گوناگون در فروشگاه های مجازی انجام دهید،فوق العاده است.فضای یک فروشگاه سنتی،هر چقدر هم که وسیع باشد،محدود است و محصولات آن هم همین طور، اما فروشگاه های مجازی و محصولات بیشتر و متنوع تری برای خرید ارائه می کنند.
۳- راحتی باورنکردنی در سفارش دهی در ساعت های مختلف :اگر به اینترنت دسترسی داشته باشید می توانند در هر زمانی از شبانه روز سفارش خود را ثبت و خرید کنید.
۴- مقایسه قیمت ها و قیمت های مناسب تر : قیمت های ارزان تر به واسطه رقابتی که فروشگاه های آنلاین برای جذب مشتری ها با یکدیگر دارند یکی از مهمترین مزایای خرید آنلاین است ،ارائه مستقیم و بدون واسطه و حذف فضای فیزیکی فروشگاه،از عوامل موثر در قیمت های پایین تر محصولات فروشگاه های مجازی است.
۶- دسترسی به نظر مصرف کنندگان:فراهم شدن تصمیم آگاهانه برای بهترین انتخاب
۷- صرفه جویی در زمان:جدا از شیوع ویروس کرونا و توصیه های در خانه ماندن، می توان بدون هیچ اتلاف وقتی ،در کمترین زمان فارغ از ترافیک،گرما و سرما و بویژه آلودگی صوتی و هوا خرید کنید.
۸- ازدحام جمعیت:بی تردید مواجهه با ازدحام جمعیت هنگام خرید چندان خوشایند نیست و ممکن است موجب عجله برای خرید شود،از طرفی این ازدحام جای پارک ماشین در نزدیکی مکان خرید را دشوار می کند.
۹- خرید اجباری: هیجان های ناگهانی یا مهارت برخورد با بداخلاقی فروشنده باعث خریدهایی شود که یا نیازی به آنها ندارید یا به دلخواهتان نیست.
احتمال کم ابتلا در این روزهای کرونایی با خرید مجازی۱۰- هیچ مکانی بهتر از فروشگاه های مجازی برای خرید محصولاتی مانند کتاب الکترونیک نیست ( امکان دانلود کتاب در کوتاه ترین زمان)
۱۱- کاهش کلاهبرداری های اینترنتی با فعال شدن رمز پویا و استقبال مردم برای استفاده از یک کارت مشخص برای خرید .
از همه این مزایا که بگذریم ،معایبی هم در کسب و کارهای مجازی دیده می شود که البته با توسعه این نوع کسب و کار،بسیاری از فروشگاه های اینترنتی
۱- ممکن نبودن مشاهده فیزیکی کالا یا محصول:درست است برای خرید اینترنتی برخی محصولات مثل خرید پوشاک و کفش امکان امتحان آن نیست اما بیشتر فروشگاه های مجاز اطلاعات کاملی از محصول شامل جنس،رنگ و سایز( گذاشتن شیوه اندازه گیری انواع پوشاک و کفش) را نوشته اند حتی تصویر واقعی کالا(غیر ژورنال) را گذاشته اند وامکان برطرف کردن تردیدها با پرسش از فروشنده و حتی مرجوع کالا در صورت مغایرت وجود دارد.
۲- هزینه حمل و نقل: البته با توجه به قیمت بنزین ،در حال حاضر این هزینه با خرید سنتی یکسان شده است و حتی برخی کسب و کارهای مجازی خدمات حمل و نقل رایگان ارائه می دهند.
۳- مشکلات قطعی یا سرعت پایین اینترنت: ممکن است اینترنت در برخی روزها و ساعت ها قطع شود که البته خیلی به ندرت ممکن است اتفاق بیفتد.
پس با جرئت می تواند گفت مزایای خرید اینترنتی قابل مقایسه با اندک معایب آن نیست.
برای پی بردن به میزان آشنایی مردم با خرید آنلاین و دغدغه های اصلی آنها برای خرید اینترنتی علاوه بر صحبت تلفنی با دوستان و آشنایان، از کاربران گروه های مختلف در سروش و ایتا هم نظر خواهی کردم.
بیش از ۹۵ درصد آنها با خریدهای اینترنتی آشنا،و کمتر از ۴۰ درصد هم حداقل یک خرید اینترنتی داشتند،اما همگی از کلاهبرداری های اینترنتی هراسان بودند و همین موضوع را علت اصلی دوری خود از این شیوه خرید عنوان کردند.
سرهنگ سید مصطفی مرتضوی در این باره می گوید :اغلب مردم قبل از بررسی اصالت کالا و هویت فروشنده اقدام به خرید کالا میکنند و ناآگاهانه وارد یک معامله بی اساس میشوند در حالی که باید در نظر داشت، تعداد مخاطبان یک صفحه اجتماعی، دلیل بر مجوز، صحت و ارائه خدمات توسط مدیر آن صفحه یا کانال نیست هرچند با فعال شدن رمز های یکبار مصرف کلاهبرداری های اینترنتی کاهش محسوسی داشته است.
از رئیس پلیس فتا استان اصفهان خواستم توصیه ها برای خرید امن در فروشگاه های فضای مجازی(سایت های اینترنتی و پیام رسان های ایرانی در شبکه های مجازی همچون سروش و ایتا) را اعلام کند , در پاسخ می گوید :از فروشگاه هایی که مشخصاتی شامل آدرس,شماره تلفن ,نماد اعتماد الکترونیکی و مجوز کسب دارند (کلیک روی آنها و اطمینان از تاریخ اعتبار)دارند, خرید کنند.
سرهنگ مرتضوی،یکی از راههای شناسایی صفحات اینترنتی فروشگاهی،آدرس URL سایت است که باید دقت شود همان آدرس اصلی درگاه اینترنتی باشد و حرفی کم یا اضافه نداشته باشد.
آدرس سایتها و درگاههای اصلی با آدرس اینترنتی https آغاز میشوند و در صورتی که درگاهی فاقد "S" باشد نباید به آن اعتماد کرد.
همچنین از راههای تشخیص صفحات جعلی، تازه کردن (رفرش شدن) صفحه است و در صورتی که شمارهها در صفحه کلید مجازی تغییر نکرد، آن صفحه جعلی است.
به گفته وی فروشگاه های معتبرمجازی معمولا نحوه دریافت و پرداخت وجه مختلفی مانند آنلاین(توجه به دستورالعمل های امنیتی از طریق درگاه های بانکی)، از طریق پست و پرداخت پس ازتحویل دارند. این مقام انتظامی تأکید می کند:مردم می توانند آخرين و به روزترين آموزشهای لازم درخصوص استفاده صحيح از ظرفيتهای فضای مجازی را از طريق سايت پليس فتا به نشانی اينترنتی www.cyberpolice.ir دريافت کنند. کسب و کارهای مجازی در استانها متولی ندارند
برای آشنایی با اوضاع کسب و کار های مجازی در استان اصفهان و وضع شکایت های مردمی به تحقیق و گرفتن مصاحبه در حیطه بازرسی اتاق اصناف اصفهان پرداختم.
وی در پاسخ به این سوال که چرا هر استان یا شهرستانی اتحادیه کسب و کار های مجازی را ندارد می گوید : در ابتدا قرار بر این بود که اتاق اصناف در هر شهرستان، پروانه کسب برای فعالان کسب و کارهای مجازی صادر کند اما دو سال پیش با تأسیس اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی هرگونه فعالیت در فضای مجازی زیر نظر این اتحادیه در آمد.
هر چند مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان از این موضوع انتقاد
در پایان گفت و گو، از وی درخصوص شکایت های کسب و کار مجازی در استان اصفهان پرسیدم ،می گوید: میانگین، هفته ای پنج شکایت داریم اما با توجه به اینکه تنها مرجع رسیدگی به شکایات از کسب و کار مجازی، اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی است، شاکیان را به سامانه رسیدگی به شکایات کسب و کار مجازی هدایت می کنیم.
دسترسی آسان،کم هزینه و مستقیم،ویژگی اصلی خریدمجازی