رئیس جمهور گفت: اراده متخصصان ما در تکمیل قطعه یک آزادراه تهران - شمال بر تحریمها غلبه کرد.
>>> گزارش افتتاح قطعه یک آزادراه تهران شمال
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، آقای روحانی در مراسم افتتاح قطعه اول آزادراه تهران - شمال با اشاره به اینکه امروز روز بسیار خوشحال کنندهای برای ملت بزرگ ایران است افزود: ما این طرح را در دوران تحریم اجرا کردیم و افتخار میکنیم که تحریم نتوانست در اراده مهندسان، کارگران، مدیران و همه بخشهای مختلف از جمله وزارت راه و بنیاد مستضعفان، برای تکمیل این طرح مهم تاثیر بگذارد.
وی اضافه کرد: البته ممکن است تحریم در زمان بندی ما را به طور طبیعی با تاخیرهایی مواجه سازد، اما هیچ وقت ما از طرحهای مهم باز نماندیم.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت ما در زمانی شروع شد که ما در تحریم بودیم تحریمی که از سال ۹۰ شروع شده بود، گفتگوهای خود با آقای فروزنده رئیس وقت بنیاد را در خصوص این آزادراه خاطر نشان کرد و گفت: در آن زمان ۱۷ درصد طرح انجام گرفته بود و ما میبایست برای ۸۳ درصد آن تصمیم میگرفتیم و من از همان روز گفتم دولت با تمام کوشش دنبال تکمیل این طرح خواهد بود.
آقای روحانی با اشاره به اینکه از سال ۷۵ و زمانی که آیت الله هاشمی رفسنجانی تصمیم به اجرای این طرح گرفت با این طرح سر و کار داشته است افزود: من در این زمینه مفصل با ایشان صحبت کردم و این به بنیاد واگذار شد و از آن زمان فعالیتهای زیادی از سوی مسئولین وقت برای اجرای آن صورت گرفت.
رئیس جمهور همچنین از آقای فتاح رئیس بنیاد مستضعفان به عنوان فردی که هر کجا مسئولیت میپذیرد با تمام توان کار میکند نام برد و به اقدامات وزارت راه در زمان آقای آخوندی نیز اشاره کرد و گفت: ما چند بار هم در آن زمان با ایشان قرار گذاشتیم تا از این پروژه بازدید کنیم که نشد و جای ایشان امروز خالی است که این پروژه افتتاح شد.
وی از آقای اسلامی وزیر راه و شهرسازی نیز به عنوان یکی از نیروهای خستگی ناپذیر و پرکار نام برد و گفت: من ایشان را جزو وزرایی میبینم که خستگی ناپذیر است و هر ساعتی که به ایشان زنگ میزنیم سر کار است.
رئیس جمهور همچنین از تمام افرادی که بار این مسئولیت این پروژه را بر دوش گرفتند تشکر کرد و گفت: این کار، کار ارزشمندی است.
آقای روحانی با اشاره به صرفه جویی در وقت و هزینههای مردم با بهره برداری از این قطعه از آزادراه تهران - شمال افزود: اینکه این جاده جدید یک ساعت و نیم زمان را کوتاه میکند برای آن اصلا نمیتوان ارزشی گذاشت و این بسیار در عمر و زندگی مردم نقش مهمی دارد.
رئیس جمهور همچنین در ابتدای سخنانش حلول ماه رجب، میلاد امام باقر (ع) و روز مهندس را تبریک گفت و با اشاره به جایگاه سلامت در اسلام گفت: اسلام دین سلامت است، سلامت روح و سلامت جسم، و هدف اسلام همان سلامت است و اگر ما اسلام را مراعات کنیم جسم مان، روحمان و زندگی مادی و معنوی مان توام با رضای حق خواهد بود.
آقای روحانی افزود: هر جا آدم مومن است در کنار آن امنیت وجود دارد و هر جا ایمان نیست امنیت هم زیر سوال قرار میگیرد.
رئیس جمهور گفت: ایمان ما مایه امنیت ماست که بزرگترین نعمت الهی است و اسلام ما مایه سلامت جسم و جان ماست.
کرونا نباید بین مردم وحشت ایجاد کند
رئیس جمهور با اشاره به تمهیدات لازم برای پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا، تاکید کرد: نباید ویروس کرونا موجب وحشت بین مردم شود.
آقای روحانی در ادامه سخنانش در مراسم افتتاح قطعه یک آزاد تهران- شمال، به همکاری مردم با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اشاره کرد و اظهار داشت: انشاالله با همکاری مردم از ویروس کرونا عبور خواهیم کرد.
رئیس جمهور افزود: از این ویروس بسیار سخت آنفلوآنزا و از نوع B آن، امسال در آمریکا ۱۶ هزار نفر تلفات گرفت.
آقای روحانی تصریح کرد: این در حالی است که آنفلوآنزای نوع B در ایران تنها حدود صد و خردهای تلفات داشت و این ویروس مربوط به قبل از کرونا است.
رئیس جمهور همچنین گفت: ما از این آنفلوآنزای نوع B و آن سختی عبور کردیم و ویروس کرونا سختتر از آن نیست، البته از لحاظ تماس و نوع انتقال ویروس، شرایط با آنفلوآنزای نوع B متفاوت است، اما به هر حال نباید وحشتی در میان مردم ایجاد شود، همه به دستورالعمل وزارت بهداشت عمل کنند و همدیگر را یاری کنند.
وی افزود: سلامت و شفا از جانب خداوند است و خداوند به همه شفا خواهد داد و هم پزشکان نیز وسیله هستند و از جامعه پزشکان و پرستاران نیز قدردانی میکنم که تلاش بسیار زیادی در این روزها و هفتهها انجام داده اند.
رئیس جمهور افزود: امیدواریم روزهای شادتر و بهتری در پایان سال برای مردم داشته باشیم و سال ۹۹ سال پرخیر و برکتی برای ملت ایران باشد.
صرفه جویی ۸۰ میلیون لیتر بنزین با بهره برداری از آزادراه تهران- شمال
رئیس جمهور صرفه جویی سالانه بیش از ۸۰ میلیون لیتر بنزین را از مزایای بسیار مهم بهره برداری از قطعه نخست آزادراه تهران- شمال دانست.
آقای روحانی در ادامه سخنانش در مراسم بهره برداری رسمی از این طرح گفت: برای اجرای این طرح بیش از ۴ هزارمیلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان هزینه شد که ارزش کنونی آن ۱۰ هزار میلیارد تومان است.
رئیس جمهور این طرح را بسیار قابل توجه و افتخارآفرین دانست و افزود: کل این مسیر متشکل از پل و تونل است، مسیر ۳۲ کیلومتری بسیار زیبا که ۱۸ تونل دارد و مسافت یکی از این تونلها حدود ۵ کیلومتر است.
وی با تبریک بهره برداری از این طرح به مردم استانهای تهران و البرز، گفت: مردم تهران برای رسیدن به کرج کیلومترها معطل میشدند و پس از آن نیز در مسیر چالوس تا گچسر بسیار خسته کننده بود.
آقای روحانی افزود: امروز برای مردم تهران مبارک است، چون راحت میتوانند از این جاده عبور کنند و نیز برای مردم کرج، زیرا ترافیک و آلودگی سنگینی در جاده قبلی این مسیر ایجاد میشد.
رئیس جمهور همچنین با قدردانی از تلاشهای آقایان بندپی و شهبازی استانداران تهران و البرز گفت: بهره برداری این طرح عظیم برای مردم استانهای شمالی نیز مبارک است.
آقای روحانی بهره برداری از این طرح را به نفع سلامت مردم دانست، زیرا به سلامت میتوانند از این مسیر عبور کنند و به مقصد برسند.
رئیس جمهور افزود: امروز، روز خوبی در تاریخ ایران به ویژه برای مهندسان، پیمانکاران، کارگران و مدیران ما محسوب میشود و روزی ارزشمند که در مسیر جهاد همه جانبه ملت برای سازندگی ایران تلقی میشود.
آقای روحانی با اشاره به اجرای طرحهای مرتبط با خطوط جاده ای، هواپیما، کشتی و بندر به عنوان زیربنای توسعه کشور گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم برای توسعه خطوط ریلی کار بی نظیری انجام شده است به نحوی که ۵ استان همدان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و شرقی و گیلان به راه آهن سراسری وصل شدند که کار بسیار عظیمی است.
رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد: بخش بزرگی از راه آهن چابهار به زاهدان با اختصاص بودجهای که اخیراً انجام شد، تکمیل شود.
آقای روحانی خط آهن آستارا به رشت را نیز مهم دانست و افزود: بودجه لازم برای اجرای این طرح را نیز تامین میکنیم.
کل درآمد آزادراه برای ادامه آن هزینه میشود
رئیس جمهور با بیان اینکه از وزیر راه و شهرسازی خواسته ام به عوارضی که برای استفاده از آزادراه تهران - شمال درنظر گرفته است تخفیف دهد، گفت: کل درآمد آزادراه برای سایر بخشهای طرح هزینه میشود.
آقای روحانی در مراسم افتتاح بخش اول آزادراه تهران - شمال با اشاره به اینکه این بزرگراه بر عمر و زندگی مردم اثرگذار است، اظهارداشت: گاهی ممکن است یک مسافرت دو یا سه روز زمان ببرد و در راه مسافران در ترافیکی بزرگ گرفتار شوند که لذت آن سفر را از بین میبرد.
رئیس جمهور با اشاره به سفری که در گذشته در جاده چالوس داشته و ۱۵ ساعت در ترافیک مانده است، گفت: ما به زندگی و شادی مردم متعهد هستیم؛ اگرچه دشمنان ما میخواهند برای ما فشار و مشکلات بوجود بیاورند.
آقای روحانی با اشاره به مشکلاتی که در سال ۹۸ در کشور بوجود آمد، افزود: سیل، زلزله و سایر مشکلات اجتناب ناپذیر است، اما ما باید سعی کنیم آثار سوء این حوادث را در زندگی مردم کم کنیم.
رئیس جمهور ادامه داد: سال ۹۸ با سیل شروع شد و در این سال ما سردار سلیمانی، تعدادی از مردم کرمان و مسافران هواپیمای اوکراینی را از دست دادیم؛ این سال، سال سختی بود، اما مردم ما همه جا با شهامت به میدان آمدند.
آقای روحانی با تاکید بر اینکه ملت ایران به دشمن التماس نخواهد کرد، اظهارداشت: ملت ما سختی را تحمل میکند تا دشمن را پشیمان کند؛ در برابر حوادث غیرمترقبه طبیعی که به وجود هم میآید بازهم مردم ما آزمایش خوبی داده اند.رئیس جمهور گفت: موضوع شادی و غم چندان مهم نیست؛ مهم آن است که چگونه به آن واکنش نشان میدهیم و چگونه به هم کمک میکنیم.
آقای روحانی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور افزود: این ویروس در ۴۰ کشور دنیا شیوع پیدا کرده و به گونهای است که به همه کشورها میرود؛ اما ما باید از این مشکل عبور کنیم و نباید از آن بهراسیم.
رئیس جمهور در این باره ادامه داد:، اما مهم است که از این حوادث سوء استفاده نشود؛ مهم است که برای این موضوع جیب ندوزیم. جیبهایی که برای غم و سختی مردم دوخته میشود برای زندگی دنیا و آخرت بسیار خطرناک است و جز خسارت چیزی به همراه ندارد.
آقای روحانی با اشاره به کمبودهایی که در عرصه شوینده، ماسک و موادضدعفونی کننده برای مردم بوجود آمده، گفت: اگر ما ببینیم مردم برای یک ماسک گرفتار هستند و آنجا بیاییم سوء استفاده بکنیم خطرناک است چرا ما دنبال طلب درآمد حرام میگردیم؟
رئیس جمهور افزود: در این شرایط تحریم افتتاح این آزادراه بسیار ارزشمند است، اما امیدواریم از صبح پنج شنبه مردم به راحتی از این جاده رفت و آمد کنند؛ درباره عوارض این آزادراه هم وزیر راه مبلغی را درنظر گرفته بود که ما مقداری تخفیف دادیم، گفتیم بگذارید این رفت و آمد با شادی مردم همراه باشد.
آقای روحانی همچنین تاکید کرد: تمام درآمد حاصل از قطعه یک آزادراه صرف قطعه دوم میشود؛ البته این درآمد کافی نیست، اما مردم بدانند هر مقداری که اینجا پرداخت میشود برای همین آزادراه هزینه میشود. دولت هم در این زمینه کمک میکند.
رئیس جمهور همچنین اعلام کرد: تا پایان دولت دوازدهم یک مسیر قطعه دوم افتتاح میشود و یک مسیر هم از همان جاده قدیم استفاده میشود.
آزادراه تهران-شمال؛ نمایش قدرت مهندسان ایرانی
رئیس جمهور هنگام بهره برداری رسمی از منطقه یک آزادراه تهران-شمال، گفت: منطقه یک آزادراه تهران-شمال، نمایشی از قدرت مهندسی مهندسان ایرانی است.
آقای حسن روحانی صبح امروز (سه شنبه) هنگام صدور دستور بهرهبرداری رسمی از منطقه یک آزادراه تهران-شمال و پردهبرداری از لوح یادمان افتتاح این پروژه، گفت: به میمنت و مبارکی آغاز ماه مبارک رجب و روز میلاد با سعادت امام محمد باقر (ع) منطقه یک بسیار مهم شمال از تهران تا سه راه شهرستانک که در واقع نمایشی از قدرت مهندسی مهندسان ایرانی است را افتتاح میکنیم.
رئیس جمهور همچنین از بخشی از مسیر این آزادراه و چگونگی حفر تونلها و احداث پلها در این طرح بازدید کرد.
منطقه یک آزادراه تهران-شمال به طول ۳۲ کیلومتر و ارزش مالی ۱۰ هزار میلیارد تومان به طور رسمی و با دستور رئیس جمهور مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
افتتاح قطعه یک آزادراه تهران – شمال
منطقه یک آزادراه تهران-شمال به طول ۳۲ کیلومتر و ارزش مالی ۱۰ هزار میلیارد تومان، با دستور رئیس جمهور مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
آقای روحانی صبح سه شنبه با حضور در محل احداث منطقه یک آزادراه تهران-شمال، ضمن صدور دستور بهرهبرداری رسمی از این طرح، با توضیح مسوولان و مهندسان اجرای این طرح در جریان روند مطالعات و ساخت آن و مزیتهای استفاده از آن در راستای رفاه بیشتر مردم، قرار گرفت.
به گفته مسئولان اجرای این طرح، این مسیر آزادراهی جزو محورهای دارای استاندارد و ایمنی بالا است که نمونه آن در غرب آسیا وجود ندارد؛ وجود تونلهای طویل با استاندارد بالا، جتفنهای پیشرفته، تونلهای دسترسی، پلهای خاص و روکش بتنی از ویژگیهای خاص منطقه یک آزادراه تهران - شمال است که همه به دست طراحان و شرکتهای ایرانی اجرا شده است.
مسیر آزادراه تهران - شمال از تقاطع غیر همسطح بزرگراه آزادگان شمال با بزرگراه شهید همت شروع و در امتداد دره کن، پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور کرده و سپس توسط تونل بلند تالون به طول ۴۹۷۰ متر رشته کوه البرز را قطع و در دامنههای شمالی آن در منطقه دو آب شهرستانک قرار میگیرد.
اجرای این قطعه از آزاد راه که طول تقریبی آن ۳۲ کیلومتر است، باعث میشود مسیر فعلی تهران-کرج-چالوس حدود ۶۰ کیلومتر کوتاهتر شود.
ارتباط زنده محمدرضا فخاری از محل بهره برداری رسمی از منطقه یک آزادراه تهران-شمال
این مسیر در ادامه به موازات جاده قدیم کرج - چالوس امتداد مییابد و در دره سرهنگ وارد تونل البرز به طول ۶۴۰۰ متر شده و در پل زنگوله خارج شده و سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود کرج-چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و در نهایت با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی چالوس-تنکابن متصل میگردد.
ایجاد بخشی از کریدور آزادراهی شمال-جنوب، توسعه و رونق اقتصادی و اجتماعی استانهای شمالی، بهبود شبکه حمل و نقل منطقه، احداث راهی سریع، کوتاه و ایمن بین پایتخت و شمال کشور، تسهیل و روان سازی ترافیک بین استانهای تهران و البرز و کریدور شرقی- غربی کشور از اهداف اجرای این طرح مهم در حوزه راهسازی کشور عنوان شده است.
همچنین حفاری بلندترین تونل جادهای کشور به طول ۴۹۷۰ متر، رکورد اجرای بیشترین حجم عملیات حفاری تونلها در زیرساختهای حمل و نقل کشور، رکورد اجرای بیشترین حجم لاینینگ تونلها به طور همزمان، اجرای دیوارهای شیت پایل (شمع پایه) به طول ۲.۵ کیلومتر، اجرای چند رشته تونل به صورت ترکیبی دو قوسی و مجزا به طور همزمان، اجرای سقف دوم برای سیستم تهویه و اطفاء حریق در تونل تالون، طراحی معماری و منظرآرایی مسیر آزادراه با استفاده از تجربیات مشاورین داخلی و خارجی، بهرهگیری از سامانه تهویه نیمه عرضی در تونل تالون، بهرهگیری از فناوری پرداخت الکترونیکی عوارض ETC، بهرهمندی از سیستم SCADA برای کل مسیر (سامانه گردآوری، نظارت، پردازش و کنترل هوشمند اطلاعات) بهرهمندی از سیستم CMA یخ زدایی مسیر، بهرهمندی از سامانه هوشمند کنترل و نظارت ترافیکی و پوشش رینگ فیبر نوری در کل مسیر از موفقیتها و دستاوردهای اجرای طرح آزادراه تهران- شمال است.