با بومی شدن الکتروموتور پینچرولهای کلاف پیچ نورد گرم فولاد مبارکه، بیش از 32میلیارد ریال صرفه اقتصادی حاصل شد.
محسن رضایی با تأکید بر اینکه این موتورها با توجه به هزینۀ طراحی و ساخت و خاص بودن آنها هزینههای بالاسری زیادی دارند، افزود: در حال حاضر برای ساخت یک موتور 100 DC کیلووات، باید بیش از دو برابر سرمایه موردنیاز ساخت الکتروموتور بومی سازی شده سرمایه گذاری شود.
وی با اشاره به اینکه در اثر تحریم ها ،امکان خرید این تجهیز از شرکت آنسالدو غیرممکن بود، گفت: به همین منظور با ارسال یکی از موتورها برای تعمیرات، بازسازی، نوسازی همچنین داده برداری از این الکتروموتورها مهندسی معکوس آن در دستور کار قرارگرفت.
به گفتۀ این کارشناس بومی سازی فولاد مبارکه، این موتورها به علت اینکه در زمان ورود ورق در بازوی پینچ رول در حدودپنج و یک دهم برابر جریان نامی، بار تحمل می کند، نیاز به طراحی ویژه و تقویت جریان سیمپیچ و تقویت سیستم خنککننده دارد که این موارد با دقت زیاد در هنگام بومی سازی رعایت شده است.
وی خاطرنشان کرد: از رده تولید خارج بودن این الکتروموتورها و مشکلات تأمین و هزینه های زیاد ارزی برای الکتروموتورها از مهمترین نکاتی بود که کار بومی سازی را ضروری کرده بود.
در گروه فولاد مبارکه سالانه بیش از هفت میلیون و 290 هزار تن فولاد خام(50 درصد کشور) تولید می شود.
این گروه صنعتی ، بزرگترین تولیدکننده ورقهای فولادی تخت در خاورمیانه و شمال آفریقا (سهم 20 درصدی) و بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی در جهان (سالانه 12 میلیون تن)است.