سرپرست معاونت و حمل و نقل شهرداری تهران گفت: همایش بین المللی مهندسی حمل و نقل از ۶ تا ۹ اسفند در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار میشود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، اقای یوسف حجت امروز در نشست خبری با بیان اینکه چهارده کارگاه اموزشی در این همایش در نظر گرفته شده است افزود: افرادی که ایده جدید در زمینه حمل و نقل و ترافیک دارند ایدههای خود را مطرح میکنند و سرمایه گذاران نیز ایدههای مطرح شده را خریداری و در مسیر توسعه آنها گام بر میدارند.
وی با بیان اینکه کارشناسان و محققانی از ۶ کشور دنیا حضور خواهند یافت، ادامه داد: دو نفر از سازمان بهداشت جهانی در این کنفرانس حضور خواهند داشت و درباره تلفات جادهای صحبت خواهند کرد.
اقای حجت در پاسخ به این سوال که سال گذشته به این دلیل که هزینههای کنفرانس بیشتر از فایده آن بود برگزار نشد، آیا امسال فایده خاصی دارد که تصمیم به برگزاری آن گرفته شده است، گفت: انتقادی که به ما میشود این است که فعالیتها در شهر مبتنی بر مطالعه و تصمیمهای علمی نیست و اینکه بتوانیم با پشتوانه علمی و تحقیقاتی پیش رویم و بر این اساس برای آینده شهر تصمیم سازی شود مهم است، اما این نکته هم درست است که در سالهای گذشته به عنوان یک کنفرانس پر زرق و برق (لوکس) برگزار میشد و جنبه تشریفاتی پیدا کرده بود. به همین دلیل سال گذشته کنفرانس بین المللی حمل و نقل برگزار نشد، اما امسال تصمیم گرفتیم هزینهها کمتر شود و تغییر مکان برگزاری از برج میلاد به محل دائمی نمایشگاههای بین المللی در جهت کاهش هزینه هاست.
وی در پاسخ به این سوال که کنفراس را در نمایشگاه شهر آفتاب برگزاری نمیشود؟ گفت: نمایشگاه شهر آفتاب مناسب برای برگزاری کنفرانس نیست، زیرا سالن کنفرانس ندارد و با توجه به اینکه عمده کار بر مبنای کنفرانس است، نیازمند امکانات محل دائمی نمایشگاههای بین المللی است.
سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نبود هزینههای این کنفرانس برای خرید یک دستگاه اتوبوس اختصاص مییافت گفت: از نظر علمی نمیتوان گفت نیاز به تحقیقات نیست و از طرفی اعتباری که امسال از سوی شهرداری برای این کنفرانس درنظر گرفته شد، معادل خرید یک پنجم اتوبوس است و زیاد هزینه نشده است.
اقای حجت با بیان اینکه خرید اتوبوس برای پایتخت مشکل اجرایی دارد، افزود: کشور با مشکلات مالی مواجه و تهیه اتوبوس و واگن مترو سخت شده است، ولی همه این مسائل نباید مانع فعالیت ما شود.
وی با تاکید بر اینکه تجربه دوچرخههای اشتراکی در فرمت ابتدایی موفق بود تصریح کرد: تلاش میکنیم دوچرخههای برقی و اسکوتر برقی را نیز داشته باشیم و البته این کار باید در بخش خصوصی عملیاتی شود. شهرداری وظیفه ندارد به طور مستقیم دراین زمینه سرمایه گذاری کند.
سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران همچنین درباره موضوع دوچرخه در پایتخت گفت: تهران ۴ جهت شرق به غرب، غرب به شرق، شمال به جنوب و جنوب به شمال دارد که تنها در بخش جنوب به شمال آن دوچرخه سواری مشکل است و به عبارتی از ۱۰۰ درصد مسیرها در ۲۵ درصد مشکل داریم که البته میتوان از مسیر سربالایی جنوب به شمال از اتوبوس و مترو در جهت برعکس که سرپایینی است نیز از دوچرخههای اشتراکی استفاده کرد.
آقای حجت با اشاره به زیر ساختهای موجود در حوزه حمل و نقل ریلی گفت: در تهران ۲۳۰ کیلومتر خط مترو داریم و در سال ۷۰۰ میلیون سفر را ثبت کرده ایم، اما شهر توکیو در ژاپن ۳۰۰ کیلومتر خط مترو دارد و سالانه ۲ میلیارد ۷۰۰ میلیون مسافر جابه جا میکند و این آمار نشان میدهد که مردم شهر توکیو از مترو بیشتر استفاده میکنند ونبایدهمه مشکلات را به زیرساختها ربط داد و برخیها رغبتی برای استفاده از حمل و نقل عمومی ندارند.
وی ادامه داد: مترو به دلیل حمل و نقل پاک نسبت به اتوبوس از اولویت بیشتری برخوردار است، زیرا اتوبوسهای شرکت واحد نزدیک به ۸ درصد در آلودگی هوا نقش دارند، اما این بدین معنا نیست که ما از توسعه ناوگان اتوبوسرانی غافل هستیم، ولی تا به امروز منابع مالی برای تامین اتوبوس در نظر گرفته نشده است.
سرپرست معاونت و حمل و نقل شهرداری تهران با اشاره به اجرای محدوده کنترل آلودگی هوا افزود: قبول داریم که ترافیک در حلقه دوم طرح ترافیک افزایش پیدا کرده است و در سال گذشته برای آن عوارض ۵۰ درصدی نسبت طرح اصلی در نظر گرفته شد که مبلغ پایینی بود که همین موضوع منجر به افزایش ترددها در شهر شد.
وی افزود: برای سال آینده پیشنهاد ۶۶ درصدی قیمت ورود به حلقه دوم را ارائه کردیم که شورای شهر تهران موافقت نکرد با این همه تغییراتی در طرح جدید ارائه شد و مقرر شد که شورای عالی ترافیک سقف تردد را تعیین کند.
آقای حجت افزود:برای سال آینده همانند امسال ۲۰ روز سهمیه فصلی پیش بینی شده است و شهروندان میتوانند به صورت شناور از آن استفاده کنند.
سرپرست معاونت و حمل و نقل شهرداری تهران در تشریح هزینه کرد در آمد حاصله از محل اخذ عوارض از شهروندان گفت: محل هزینه کرد عوارض طرح ترافیک برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی است و سال گذشته این رقم بیشتر صرف نوسازی ناوگان تاکسیرانی شد و هنوز در حوزه اتوبوسرانی اقدام موثری انجام نشده است که امیدواریم با توافقات انجام شده ناوگان اتوبوسرانی نیز نوسازی شود.
وی اضافه کرد: قرار است هفته آینده یک ایستگاه مترو دیگر در خطوط مترو افتتاح و تعدادی اتوبوس و مینی بوس به ناوگان حمل و نقل اضافه شود.