به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از وزارت صمت؛ آقای سیامک سید مرندی با یادآوری تأکیدات وزیر صنعت، معدن و تجارت بر حوزه صنایع دریایی، افزود: توسعه صنایع دریایی به عنوان یکی از محورهای کاری وزارت صمت و موضوعات اقتصاد مقاومتی مدنظر قرار گرفت و برنامه ریزیهای لازم برای آن انجام شد.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در این حوزه در یکسال اخیر، گفت: در چارچوب طرح توسعه صنایع دریایی کشور، ساخت ۱۵۸ فروند شناور را در دست اقدام داریم که استفاده از ساخت داخل و درونگرایی از ویژگیهای متمایز در ساخت این شناورها محسوب میشود.
رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور، ادامه داد: همه سفارشهای ساخت شناور که قبلا به خارج داده میشد را اکنون در داخل کشور متمرکز کردیم و در ساخت این شناورها حدود ۶۲ تا ۷۲ درصد ساخت داخل بوده است.
سید مرندی اضافه کرد: سفارش ساخت ۶۲ فروند از این ۱۵۸ فروند شناور را از سازمان بنادر و دریانوردی کشور و ۹۰ فروند را از بخش خصوصی دریافت کردیم. همچنین برای ساخت ۶ فروند شناور نیز از شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی سفارش داریم.
وی گفت: ساخت ۵ فروند از این ۱۵۸ شناور با توجه به گشایش اسناد اعتباری و تزریق مالی، شروع شده است و امیدواریم تا پایان سال بتوانیم به پیشرفت خوبی در این خصوص برسیم.
استفاده از زیرساختهای داخلی برای جایگزینی شناورهای فرسوده رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور در خصوص دیگر اقدامات انجام شده در طرح توسعه صنایع دریایی کشور نیز افزود: در خصوص جایگزینی شناورهای فرسوده، طراحیهای لازم با استفاده از توان داخلی انجام شده است و میخواهیم در شناورهای جایگزین از زیرساختهای داخلی استفاده کنیم.
سید مرندی در این خصوص گفت: در خصوص جایگزینی موتورهای دو زمانه و استفاده از موتورهای چهار زمانه نیز از سیستم داخلی استفاده میکنیم و در مواردی دیگر از جمله طراحیهای واتر جت به سمت استفاده از توان بومی رفته ایم.
وی در خصوص شناورهای استیجاری، افزود: برای از رده خارج شدن شناورهای استیجاری باید حدود ۴ هزار و ۵۰۲ شناور از رده خارج شوند که در مرحله نخست ۹۰۰ فروند در دستور کار است که با تایید دولت و تخصیص منابع اقدامات اجرایی شروع خواهد شد.
پراکندگی جغرافیایی طرح ساخت شناورها در ۱۹ استان کشور و ایجاد ۶۰ هزار فرصت شغلی وی در خصوص پراکندگی جغرافیایی طرح توسعه صنایع دریایی کشور، گفت: در این طرح، ۷ استان ساحلی و ۱۲ استان غیرساحلی در موضوع ساخت داخل خواهند بود و حدود ۶۰ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم در این طرح به وجود میآید.
رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور، افزود: توجه نداشتن به نوسازی و بهسازی شناورها، سبب افزایش سن آنها و ایجاد محدودیت تردد برای عبور آنها از آبهای بین المللی میشود.
سید مرندی در خصوص ایجاد زیرساختهای لازم برای این کار، گفت: حدود ۲ میلیارد دلار زیرساخت لازم را ایجاد کردیم و اکنون قابلیت پذیرش شناورهای پهن پیکر را داریم.