با تامین اعتبار راه آهن اردبیل و آغاز ریل گذاری، آرزوی مردم این استان برای شنیدن سوت قطار به واقعیت نزدیکتر می شود.
تکمیل پروژه راه آهن اردبیل - میانه یکی از مهمترین مطالبات مردم استان اردبیل در 14 سال گذشته بوده است. به گونه ای که شنیدن صدای سوت قطار در اردبیل به یکی از آرزوهای مردم منطقه تبدیل شده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، عملیات اجرای پروژه راه آهن اردبیل – میانه از سال 84 آغاز شد و از آن هنگام تاکنون تکمیل این پروژه به شعارهای مسئولان و وعده های نمایندگان هر دوره تبدیل شده است.
با پایان دوره خدمتگزاری دولت نهم و دهم، این پروژه با پیشرفت 60 درصدی تحویل دولت بعدی شد و اکنون می رود که تکمیل پروژه در آینده نه چندان دور رنگ واقعیت بگیرد.
تحول جدی در تامین اعتبارات لازم برای پروژه راه آهن با و تسریع عملیات اجرایی با مشارکت و سرمایه گذاری بانک ملی در این طرح رقم خورد.
مدیر عامل بانک ملی ایران می گوید: این بانک از محل فاینانس داخلی هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای اجرای راه آهن اردبیل اختصاص داده است ضمن اینکه در سفر اخیر رییس جمهوری در دی ماه گذشته اعتبار افزایش یافته ناشی از تورم نیز اختصاص یافته و مشکلی در تامین اعتبار این پروژه وجود ندارد.
آغاز بازپرداخت تسهیلات از سال ۱۴۰۰
داود شایقی ، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل از هفت برابر شدن اعتبارات ملی راه آهن اردبیل در چهار سال گذشته خبر می دهد و می گوید: علاوه بر اعتبارات یاد شده، مشارکت بانک ملی در قالب فایناس داخلی در پروژه راه آهن اردبیل مشکلات مالی این طرح را به صفر رسانده است.
وی تصریح می کند: بازپرداخت تسهیلات پرداختی یانک ملی به راه آهن اردبیل از سال ۱۴۰۰ شروع می شود و به مدت ۷ سال دولت تعهد بازپرداخت این تسهیلات را به بانک ملی داده است.
وی افزود: از بدو ورود استاندار اردبیل به این استان از جمله تعهداتی به جد پیگیر آن بودند، پروژه راه آهن اردبیل است و به عنوان مطالبه اصلی مردم همواره مورد دقت و توجه بوده است.
او بیان کرد: استاندار اردبیل بعد از بررسی و بازدید از بخش های مختلف این پروژه و هماهنگی با شرکت زیرساخت ها و توسعه حمل و نقل پیگیر تزریق اعتبار برای پروژه بودند تا این پروژه در دولت دوازدهم به نتیجه نهایی برسد.
مشخصات پروژه
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل می گوید: عملیات تکمیلی پروژه ۱۷۳ کیلومتری راه آهن اردبیل - میانه در ۱۲ قطعه شامل ۳۵ درصد منطقه کوهستانی و سخت گذر، ۴۵ درصد تپه ماهور و ۲۰ درصد دشت با سرعت قابل قبول در حال اجراست.
فرزاد قلندری می افزاید: مرتفعترین پل ریلی کشور به ارتفاع ۸۱ متر در مسیر آرپاچایی برای ایجاد ارتباط در این خط ریلی در حال احداث بوده و علاوه بر آن، در طول مسیر ۲۷ کیلومتر تونل و هفت کیلومتر گالری نیز بازگشایی شده و در حال اجراست.
وی ادامه می دهد: در طرح راه آهن اردبیل - میانه ۶۲ دستگاه تونل به طول ۲۳ هزار و ۸۱۰ متر ، چهار کیلومتر پل دره ای بزرگ ، سه کیلومتر پل آبرو و ۱۰ دستگاه گالری به طول چهار کیلومتر اجرا می شود، حجم عملیات اجرایی این خط ریلی بسیار گسترده بوده و برای تکمیل آن حدود ۳۵ هزار تن مصالح فلزی همچون آهن آلات ، میلگرد و کابل و حدود ۲۲۰ هزار تن سیمان مورد نیاز است.
وی تصریح می کند: پیشرفت فیزیکی زیرسازی این مسیر ریلی بالای 70 درصد بوده است که تاکنون ۸۰ درصد از عملیات خاکی آن انجام شده و حدود ۱۲ کیلومتر از لاینینگ تونلها باقی مانده است.
ریل گذاری ۹۰ کیلومتر از پروژه
استاندار اردبیل می گوید: عملیات اجرایی طرح راه آهن اردبیل شتاب گرفته است و برای تامین اعتبار وعده داده شده توسط این بانک و تکمیل آن مردم استان هیچگونه نگرانی نداشته باشند.
اکبر بهنامجو می افزاید: با توجه به وضعیت اجرایی طرح که در منطقه ای سخت گذر با شرایط توپوگرافی ویژه در حال احداث است ، پیشرفت کار خوب بوده و در آینده این تلاش پیمانکاران ایرانی در ساخت راه آهن اردبیل - میانه مورد تقدیر همگان خواهد بود.
وی تصریح می کند: در نخستین مرحله از ریل گذاری پروژه راه اهن اردبیل - میانه ۹۰ کیلومتر از ۱۷۳ کیلومتر مسیر پروژه هدف گذاری و ریل گذاری از دو سمت شروع شده است در هر نقطع ای که عملیات زیرسازی به پایان برسد اقدام به نصب ریل خواهد شد.
وی با اشاره به تامین ریلهای این خط آهن از داخل و توسط شرکت ذوب آهن اصفهان بیان کرد: پیمانکار صلاحیتدار برای عملیات ریل گذاری انتخاب و با تجهیزات کامل در منطقه مستقر شده و امکانات و تجهیزات لازم نیز به محل اجرای پروژه انتقال داده شده است.
استاندار اردبیل با بیان اینکه زحمات مهندسان و پیمانکاران پروژه راه آهن اردبیل ستودنی است درباره زمان بهره برداری از راه آهن اردبیل می گوید: با توجه به تاکید رییس جمهوری در باره بهرهبرداری سریع راه آهن اردبیل – میانه، این طرح تا پایان دولت دوازدهم تکمیل و افتتاح خواهد شد.
اتصال راه آهن به شهرک های صنعتی
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل می گوید: مسئولان استان و شرکت شهرکهای صنعتی کشور برای اتصال خط آهن اردبیل به شهرک صنعتی شماره ۲ و منطقه ویژه اقتصادی اردبیل به توافق رسیدهاند و بر این اساس، طرح راه آهن در حدود ۱۰ کیلومتر فاصله این دو منطقه صنعتی با ایستگاه راه آهن اردبیل نیز به اجرا در می آید.
ارژنگ عزیزی اظهار می کند: اتصال شهرک صنعتی شماره ۲ و منطقه ویژه اقتصادی اردبیل به خطوط ریلی کشور پیس از تکمیل مرحله دوم مطالعات طرح انجام خواهد شد تا به این طریق محصولات تولید شده در این دو منطقه صنعتی از طریق خط ریلی به بازارهای داخلی و خارجی منتقل شود.
آغاز عملیات ریل گذاری راه آهن اردبیل – میانه ان هم کمتر از یک ماه از سفر رییس جمهوری به استان امیدواری مردم به پایان این پروژه را بیشتر کرده است. مردم استان امیدوارند با جدیت و تاکید دولتمردان سوت قطار را تا پایان سال 99 در اردبیل بشنوند.