معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی گفت: «بر اساس توافقهای بهعمل آمده با سازمان صدا و سیما، در نوروز ۹۹ فعالیتهای ستاد هماهنگی خدمات سفر از طریق رادیو سفر اطلاعرسانی خواهد شد.»
او با اشاره به اینکه با توجه به نزدیک شدن به نوروز ۹۹ باید برنامهریزیها در خصوص ارائه خدمات شایسته به گردشگران و مسافران تقویت شود، افزو: «باید نقاط ضعف و قوت سال گذشته را شناسایی کنیم و در نوروز ۹۹ شاهد این باشیم که خدماتی شایسته به گردشگران ارائه شود تا شاهد نشاط و شادابی هرچه بیشتر در جامعه در فصل پررونق سفر در تعطیلات نوروز باشیم.»
ارسال پیامها و اطلاعیههای مشوق سفر
معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به تأکید همه دستگاهها و تقویت هماهنگیهای آنان برای رونق سفر اضافه کرد: «گاهی اوقات برخی از پیامها و اطلاعرسانیهای نامناسب باعث تأثیر نامطلوب در سفر مردم میشود. بهعنوانمثال «از سفرهای غیرضروری پرهیز کنید» یکی از پیامهایی است که میتوان به شکل بهتری آن را منتقل کرد؛ زمان انتقال این پیام به مردم اعلام میکنیم تصور گردشگران این است که نباید سفر بروند در صورتی که پیام را باید بهگونهای تنظیم و تعریف کرد که سفر هدفمند و برنامهریزی انجام شود نه اینکه مردم سفر نروند.»
او با بیان اینکه در نوروز ۹۸ شاهد وقوع سیل در برخی از استانها بودیم که به اشتباه پیامهایی از سوی برخی از دستگاهها به مردم اطلاعرسانی میشد که از سفر خودداری کنند، ادامه داد: «با توجه به نقش سفر در نشاط اجتماعی نباید مردم را از سفر محروم کرد بلکه باید سفرها را هدایت کرد تا با یک برنامهریزی مناسب مردم به سفر بروند.»
آقای تیموری در ادامه با اشاره به فعالیت سامانه ۰۹۶۲۹ گفت: «در این سامانه گزارشهای مختلفی از سوی گردشگران به دست ما میرسد که بخشی از این گزارشها شکایات هم دربرمیگیرد؛ ازاینرو پیشنهاد من این است که بهمنظور سرعت بخشیدن برای پاسخ به شکایات احتمالی گردشگران و مسافران از هر دستگاه عضو ستاد یک نفر بهعنوان مسوول رسیدگی به شکایات تعیین و معرفی شود.»
سامانه ملی ۰۹۶۲۹
مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست در سخنانی با تبریک فرارسیدن دهه فجر گفت: «کانون جهانگردی و اتومبیلرانی بهعنوان یکی از شرکتهای تابعه وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در حوزه گردشگری و سفر فعالیتهای مستمری دارد که بهعنوان نمونه یکی از مهمترین فعالیتهای این کانون سامانه ۰۹۶۲۹ است که امروز بعد از ۱۱ سال از شکلگیری این سامانه شاهد این هستیم که بهخوبی این سامانه توانسته است نیازهای مرتبط با یک گردشگر را پاسخ دهد.»
آقای حسین اربابی با عنوان اینکه در این سامانه تمام نیازهایی که یک گردشگر احتیاج دارد در اختیار او قرار میگیرد، اضافه کرد: مخاطبان سازمانی، دستگاههای خدماترسان و مردم سه گروه مخاطب اصلی در این سامانه هستند.»
او ادامه داد: درمجموع در سال جاری ۱۴۶ هزار و ۷۷۴ تماس از ابتدای سال تا پایان دی ۹۸ با این سامانه داشتهایم که نشاندهنده افزایش حجم تماسهاست و نشاندهنده اعتماد مردم به این سامانه است.»
مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی با اشاره به اینکه فعالیت این سامانه بهصورت شبانهروزی است و تلاش بر این بوده که در حوزه گردشگری تمام اطلاعات آن را بهروز کنیم. افزود: «از استانها درخواست کردیم که تابلوهای اطلاعرسانی مربوط به این سامانه را افزایش دهند و در هر استان ۵۰ تابلو به منظور معرفی این سامانه نصب شوند.»
او در ادامه بیان کرد: «در نوروز ۹۹ سعی کردهایم این سامانه را تقویت کنیم و با هماهنگی شهرداری تهران در بنرهای تبلیغاتی ۰۹۶۲۹ بیشتر نمایان خواهد شد.»
آقای اربابی در بخش دیگری از صحبتهای خود به سایت گردشگری ویزیت ایران اشاره کرد و گفت: «این سایت به دستور آقای علیاصغر مونسان وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی راهاندازی شده و قصد داریم تمام کنشگران حوزه سفر و گردشگری از طریق این سایت حضور دائمی و فعال داشته باشند.»
سفر ایمن با بستن کمربند ایمنی
معاون اجتماعی پلیس راهور نیز در این نشست در سخنانی با اشاره به اهمیت ایمنی در سفر گفت: «یکی از مواردی که به ایمنی سفر کمک میکند بستن کمربند ایمنی است چراکه بررسی حوادث نشان میدهد افرادی که در این حوادث فوت کردهاند کمربند ایمنی نبسته بودند.»
سرهنگ عینالله جهانی افزود: «آمارها نشان میدهد تعدادی از تصادفها به خاطر خستگی و خوابآلودگی است ازاینرو درخواست پلیس راهور ناجا از دستگاههای برگزارکننده تور و سفر این است که از رانندگانی استفاده کنند که استراحت لازم را انجام داده باشند.»
او با بیان اینکه رانندگان و گردشگران برای اطلاعرسانی از وضعیت راهها میتوانند با تلفن ۸۸۲۵۵۵۵۵ تماس بگیرند، خاطرنشان کرد: «رعایت سرعت مطمئنه، رعایت فاصله قانونی، در اختیار داشتن تجهیزات لازم و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی میتواند به برگزاری سفر ایمن کمک کند.»
آغوش باز مشهد برای میزبانی از زائران
معاون امور زائران استانداری خراسان رضوی نیز که بهعنوان یکی از مهمانان مدعو به این جلسه آمده بود در این نشست گفت: «بر اساس آمارهایی که داریم از ابتدای سال جاری تا پایان دیماه ۹۸ حدود ۳۷ میلیون زائر و مسافر وارد مشهد مقدس شدهاند، ۸ میلیون نفر از طریق وسیله نقلیه اتوبوس، ۶ میلیون از مسیر ریلی، ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از طریق فرودگاه و حدود ۱۹ میلیون نفر از طریق وسایل نقلیه شخصی وارد مشهد مقدس شدهاند.»
محمدصادق براتی اضافه کرد: «در همین مدت حدود ۴ میلیون گردشگر و زائر خارجی وارد مشهد مقدس شدهاند.»
او ادامه داد: «با هدف میزبانی شایسته از زائران امام علی بن موسیالرضا (ع) زائرسراهای ارزانقیمت البته با کیفیت بسیار خوب افتتاح شده است. ضمن اینکه ساماندهی خانه مسافرها را در شهر مقدس مشهد در دستور کار قرار دادیم.»
معاون امور زائران استانداری خراسان رضوی با گفتن اینکه یکی از موضوعاتی که در سالهای اخیر به آن توجه ویژهای شده است، تقویت و توسعه فرهنگ میزبانی در شهر مقدس مشهد است، افزود: «این عمل نتایج بسیار خوبی نیز داشته است و در زمان پیک شاهد این هستیم که برخی از مردم مهماننواز مشهد از زائران امام هشتم (ع) بهصورت رایگان در منزل شخصی خود میزبانی میکنند.»
او در ادامه با اشاره به برنامهریزیها برای برگزاری مراسم نوروزگاه در نوروز ۹۹ گفت: «امسال این مراسم به میزبانی خراسان رضوی در مرز لطفآباد یا مرز باجگیران و با حضور مسوولانی از کشورهای همسایه و ایران برگزار خواهد شد.»