رئیس مرکز افکار سنجی رسانه ملی، الگوی رفتاری مردم ایران در روزهای منتهی به انتخابات را تعیین کننده اصلی میزان مشارکت دانست.
وی رفتار شناسی مردم ایران و کنشهای انتخاباتی آنان را در هر دوره متفاوت دانست و اضافه کرد: ملت ایران در هر دوره از انتخابات، الگوی ویژهای را در پیش میگیرند.
رییس مرکز افکار سنجی سازمان صدا و سیما همچنین درباره انتشار نظرسنجی در مورد کاهش میزان مشارکت مردم در برخی رسانهها گفت: نمونه آماری انتخاب شده برای نظرسنجی باید ویژگیهای نمونه بودن را داشته و معرف و نمایای جامعه باشد، اما وقتی فقط یک یا چند سوال در یک کانال یا سایت اینترنتی قرار میدهند از تعداد و نمونه افرادی نظرخواهی میشود که صرفا جزء مراجعان آن رسانه محسوب میشوند نه همه مردم.
آقای رضایی تصریح کرد: بنابراین اطلاعاتی که از این طریق به دست میآید، اطلاعات سوگیرانه است و به قول آماریها، اطلاعات دقیق و معتبر نیست.
وی تاکید کرد: بنابراین وقتی ما از نظرسنجی یا پیمایش اجتماعی صحبت میکنیم حتما باید بدانیم که به چه شیوه ای، در چه جامعه آماری با چه حجم نمونهای و با چه شیوه نمونه گیری انجام شده و روش گردآوری اطلاعات چگونه بوده است.
آقای رضایی افزود: وقتی همه این شرایط رعایت شود نتیجهای که به دست میآید معتبر است و میتوانیم آن را به کل جامعه ایران تعمیم دهیم.
رییس مرکز افکار سنجی صدا و سیما همچنین با اشاره به وظیفه این مرکز در رصد، پایش و تحلیل نظرسنجی دیگر مراکز پژوهشی گفت: ما و دیگر مراکز دانشگاهی نظرسنجی تمام تلاش مان این است که سواد آماری و پژوهشی مردم افزایش یابد تا در قبال آمار و اطلاعاتی که در جامعه ارایه میشود حساس باشند و بدانند آمار و اطلاعاتی که منتشر میشود از چه طریقی و با چه هدفی گردآوری و منتشر میشود.
وی افزود: متاسفانه با نزدیک شدن به انتخابات برخی سایتها و کانالها با قراردادن یک پرسش و بدون رعایت موازین علمی پژوهشی و اصول روش شناختی، اطلاعاتی را منتشر میکنند که نه فقط از نظر ما بلکه از نظر تمام استادان، کارشناسان و صاحبنظران علم آمار و پژوهش قابل استناد و معتبر نیست.
آقای رضایی درباره این که مردم چگونه باید تفاوت نتایج نظرسنجیهای معتبر را از غیر معتبر تشخیص دهند گفت: این رسم و اخلاق پژوهشی است که مراکز معتبر افکار سنجی، اطلاعات شان را از مجاری رسمی و با رعایت اصول منتشر میکنند یعنی میگویند که یافته هایشان از چه طریق و در چه جامعه آماری به دست آمده است.
وی افزود: هرگاه، آماری بدون ذکر کردن این مشخصات منتشر شود حتما آن نهاد منتشر کننده به اطلاعاتش اطمینان کافی نداشته که اطلاعات آماری، حجم نمونه و روش شناسی کارش را منتشر نکرده است.
رییس مرکز افکارسنجی صدا و سیما تصریح کرد: اطلاعاتی که بدون اعلام نحوه گردآوری و تبیین جامعه آماری و حجم نمونه منتشر شود معتبر نیست و باهدف گمراه کردن افکار عمومی منتشر میشود.
وی همچنین درباره منشاء انتشار نظرسنجیهای غیر معتبر درباره کاهش میزان مشارکت در انتخابات اسفند گفت: احتمالا منشاء بیشتر این اطلاعات داخل کشور است که برخی از طریق پیام رسانها و شبکههای اجتماعی و برخی از طریق سایتها با قرار دادن یک یا دو پرسش، نظرسنجی میکنند، اما این کار میتواند در تقسیم کار با خارج از کشور بازتاب گسترده رسانهای داشته باشد.
آقای رضایی قصد انتشاردهندگان نظرسنجیهای نامعتبر و آمارسازیها را هدف گرفتن مشارکت مردم دانست.
وی گفت: این درحالی است که رفتارشناسی انتخاباتی مردم ایران مبتنی بر الگوها و کنشهای انتخاباتی ویژهای است که تقریبا قابل پیش بینی نیست و همواره ممکن است تحولات، تغییرات و مسایلی در افکار عمومی ایرانیان پیش بیاید که مشارکت آنان را حتی در روزهای آخر منتهی به انتخابات به شدت جابجا کند.
رییس مرکز افکارسنجی رسانه ملی افزود: بنابراین آنچه در افق انتخابات مجلس دیده میشود بررسی تمایل به مشارکت است و اصل مشارکت در روز دوم اسفند اتفاق میافتد و مراکز معتبر افکارسنجی، میزان مشارکت را برآورد میکنند.
آقای رضایی اضافه کرد: آنچه واقعیت دارد در چارچوب کنشهای اجتماعی جامعه ایران و الگوی رفتارهای انتخاباتی ممکن است در روزهای باقی مانده تا انتخابات اتفاقاتی بیافتد که همه را غافلگیر کند.