با توجه به نیاز کشور
تصویب برنامه تنظیم بازار خرمای ماه رمضان
کارگروه تنظیم بازار با بهره گیری حداکثری از همکاری تشکلهای بخش خصوصی، برنامه تنظیم بازار خرمای ماه مبارک رمضان را مصوب کرد.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه خبری تولید و تجارت (شاتا)، با توجه به نیاز ماهانه کشور به انواع خرما به میزان حدود ۶۰ هزار تن که درماههای پر مصرف وکم مصرف با تلورانس حدود ۳۰ درصد محقق میشود و از طرفی قول و تعهدی که وزارت جهاد کشاورزی و مسئولان استانهای تولید کننده مبنی بر تامین خرمای ماه رمضان بدون هرگونه کمبود و افزایش قیمت در جلسه تنظیم بازار به اعضای کارگروه داده اند، مقرر شد عرضه خرما مورد مصرف ایام مذکور در رنج قیمتهای فعلی در مبادی تامین (حدود ۱۶.۵۰۰ تومان نرخ فروش خرمای درجه ۱ مضافتی در استانهای مبداء تولید با تلورانس مثبت و منفی ۱۰۰۰ تومان برای هر کیلوگرم و کنترل و حفظ نرخ فعلی کف بازار خرما که برای مصرف کننده خرمای مضافتی درجه یک زیر ۲۷.۰۰۰ تومان است) محقق شود.
ضمناً متولیان تولید، مکلف شدند علاوه بر تعهد فوق در قالب تفاهم نامه همکاری با دولت راه کارها و تضامین تحقق تصمیم فوق را با بهره گیری از دو محور حداکثر ظرف یک هفته به دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار ارائه کنند.
محور اول خرید و ذخیره سازی حدود ۱۲۰ هزار تن مصارف فروردین و اردیبهشت ماه (مصارف ماه رمضان و عید نوروز) است و محور دوم نیز گرفتن تضامین لازم از صادر کنندگان برای ذخیره سازی ۱۵ درصد نیاز بازار زیر کلید دولت برای عرضه با قیمت تثبیتی در ایام مذکور و یا استفاده از ابزار عوارض و یا مجوز صادرات برای کنترل قیمتهای داخلی که میتواند متاثر از ارزش ریالی صادرات که وابسته به قیمت جهانی و نرخ ارز است مدیریت شود، میباشد؛ بنابراین با تعهدات فوق هیچ دغدغهای برای تامین و تنظیم بازار این کالا برای صادر کنندگان، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان این کالا نباید وجود داشته باشد چرا که سیاست گذاری ستاد تنظیم بازار کشور در راستای حمایت از تولید، سفره مردم و افزایش ارزش افزوده داخلی و ارز آوری این کالا برای کشور است.
همچنین کارگروه نظر بخش تولید که قیمتهای فعلی را برای تولید کنندگان و مصرف کنندگان متعادل و مناسب میدانستند را پذیرفت و مقرر شد در صورت تحقق وعده تولید کنندگان مبنی بر عرضه حداکثری خرما و افزایش نداشتن قیمت، عوارض صادراتی مصوب شده برای خرما در حد سیاستگذاری بماند و ابلاغ اجرایی نشود.
بدیهی است در صورتیکه نرخ عرضه خرما ناشی از افزایش مصرف در اوج (پیک) تقاضا و عدم تامین مکفی طبق تعهد فوق بخواهد افزایش یابد دریافت عوارض اجرایی خواهد شد همه تلاش تنظیم بازار کشور اعم از حلقههای تولید، توزیع، کنترل و نظارت و اطلاع رسانی این است که حداقل کالای پر مصرف ایام ماه رمضان را بتواند کمتر از سال قبل و در حدود قیمتهای فعلی برای انواع خرما که متضمن منافع حلقههای مختلف زنجیره ارزش این کالا و سفره مردم است حفظ و عرضه کند.