معاون شهرداری تهران: هزار طرح محلی را سال آینده اجرا میکنیم.
وی افزود: طرحهای محله محور در مقیاس کوچک هستند که توسط شورایاران و اهالی عارضه یابی میشوند و هدف آن رفع نواقص محلی است. همچنین پاسخگویی در بازههای کوتاه چند ماهه نیز از جمله دیگر ویژگیهای این پروژه است و بودجه در نظر گرفته شده برای این پروژهها حدود ۲ هزار میلیارد تومان است.
مظاهريان هدف از اجرای این طرحها را ارتقاء کیفیت زندگی در محله دانست و گفت: از امروز تا پایان سال جاری، برای اجرای ۱۰۹ طرح برنامه ریزی شده است و پیش بینی میشود که این دو هزار میلیارد، حدود هزار پروژه محلی را در سال ۱۳۹۹ پوشش دهند.
معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران با تأکید براینکه این اقدام تمرین دموکراسی در شهر برای همگان است، تصریح کرد: اگر خانواده را کوچکترین نهاد جامعه بدانیم، محله بنیادیترین سلول شهر است. شنیدن حرف شهروندان و حل مشکلات آنها از جمله اهداف مدیریت شهری در سال آینده است. تصور میکنم با طرحهایی که از همین امروز آغاز خواهد شد دفاتر توسعه محلی نقش بسیار پر رنگی را به منظور شناسایی و تبدیل عارضهها به طرح ایفا میکنند.
صبوری دیلمی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران
اختصاص 15 میلیارد تومان برای رفع معارضان طرح زیرگذر خیابانهای آزادی و استاد معین
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: هزینه کل طرح زیرگذر-تونل خیابانهای آزادی و استاد معین ۶۵ میلیارد تومان است و هزینه رفع معارضان آن ۱۵ میلیارد تومان شده است.
صفا صبوری دیلمی در مراسم افتتاحیه طرح تونل-زیرگذر خیابانهای آزادی و استاد معین که صبح امروز با حضور شهردار تهران برگزار شد گفت: اجرای این پروژه در سال ۱۳۹۳ آغاز شد و نهادهایی شامل گروه تخصصی شهید رجایی از قرارگاه خاتم الانبیاء (ص)، شرکت CBA، شرکت مهندسی و عمرانی شهر تهران و مدیریت شهری تهران در اجرای آن دخیل بودند.
وی در خصوص علت احداث این پروژه عنوان کرد: در گذشته حرکت گردش به چپی در خیابان آزادی به سمت جنوب وجود داشت که با احداث خط اتوبوس تندرو، این گردش حذف شد. شهروندان برای عبور باید بیش از سه کیلومتر را طی میکردند تا دور بزنند. با احداث این زیرگذر فاصله تردد خودروها کاهش و ترافیک خیابان آزادی نیز کاهش پیدا خواهد کرد.
صبوری دیلمی ادامه داد: مدیریت شهری گذشته ۱۶.۷ درصد از طرح تونل-زیرگذر خیابانهای استاد معین و آزادی را انجام داد و باقی آن در دوره مدیریت شهری فعلی به اتمام رسید.
وی گفت:: این تونل توسط مدیریت شهری گذشته در سال ۹۳ شروع و سال ۹۵ به علت وجود معارضان تأسیساتی متعدد و نبود مجوز پلیس در محدوده خیابان آزادی متوقف شد. مدیریت شهری فعلی این طرح را در نیمه دوم سال ۹۶مورد بازنگری و طراحی مجدد قرار داد و در مرداد ۹۷ طراحی اصلی آماده و به پیمانکار بابت اجرا ابلاغ شد.
صبوری دیلمی با بیان اینکه این طراحی به تونل-زیرگذر ارتقاء پیدا کرد و از مرداد پارسال تا بهمن ۹۸ این طرح تکمیل شد، عنوان کرد: طرح مذکور فعالیت در عمق ۴ متری خیابان آزادی و نیم متری سقف مترو بوده است؛ یعنی بدون اینکه فعالیت خط ۴ مترو متوقف شود، طرح در عمق ۴ متری خیابان آزادی، ساخته شد.
وی با اشاره به اینکه طول کلی طرح برابر با ۶۸۱ متر است، گفت: این مسیر شامل عرض تونل ۱۶ متر، عرض مسیر کندرو ۷ متر و طول تونل ۷۳ متر است.
معاون عمرانی شهرداری گفت: در دهه ۵۰ برای ساخت پل کریمخان مهندسان را از بلژیک به تهران میآوردیم، اما به برکت انقلاب اسلامی متخصصان و مهندسان ایرانی پیچیدهترین طرحها اعم از تونل-زیرگذر خیابان آزادی و استاد معین را به پایان رساندهاند.
وی عنوانکرد: برای احداث اولیه این طرح، ۷ تیر پیشرو برای نگهداشتن خیابان کار شده است و روش خاک برداری نیز به صورت اتریشی انجام شده است. با رعایت ضوابط ایمنی و صنعتی طرح بدون هیچ حادثهای به پایان رسیده است.
مفاخریان، شهردار منطقه ۹
توجه به رویکرد انسان محور در طرح تونل-زیرگذر خیابانهای آزادی و استاد معین
شهردار منطقه ۹ گفت که توجه به رویکرد انسان محور در طرح تونل-زیرگذر خیابانهای آزادی و استاد معین از مهمترین ویژگی هاست.
سید علی مفاخریان در ابتدای مراسم افتتاحیه پروژه تونل-زیرگذر خیابانهای آزادی و استاد معین ضمن تشکر از راه اندازی طرح تونل-زیرگذر خیابانهای استاد معین و آزادی، بیان کرد: از طرحهای خوب شهر تهران است که با نگاه مثبت آقای حناچی در دوره معاونت ایشان ادامه داده شد و اکنون در دوره مدیریت وی به پایان رسیده است. آقای حناچی دو طرح (میدان فتح و تونل-زیرگذر خیابانهای استاد معین و آزادی) را به عنوان پروژههای اولویت دار مطرح کرده است. هر دو طرح مربوط به منطقه ۹ است؛ این منطقه راهگذر قلب تهران است که با یک سابقه تاریخی طولانی از محرومیت رنج میبرد.
وی افزود: به خود میبالیم که طی دو سال همراهی با اهالی منطقه ۹، تا به همین امروز ۸۵
طرح را در اختیار مردم فهیم و شهیدپرور منطقه قرار دادهایم. ایننوید به شهروندان منطقه داده میشود که ۴۳ طرح درحال اجراست. بخشی از این پروژههای درحال اجرا تا پایان سال و بخشی دیگر تا سال آینده مورد بهرهبرداری قرار میگیرند.
شهردار منطقه ۹ در مورد ویژگی شاخص این طرح پیچیده گفت: توجه به رویکرد انسان محور و پیاده راه در فضای تونل استاد معین جزو ویژگیهای شاخص پروژه تونل-زیرگذر خیابانهای استاد معین و آزادی است. این تنها پروژهای است که مسائل و مطالعات ترافیکی و انسان محوری را در کنار هم دارد و این از ویژگیهای آقای حناچی به عنوان یک معمار و شهرساز برجسته است که چنین نگاهی را به پروژه داشتهاند. همچنین ایجاد و توجه به مسیر دوچرخه در این پروژه در دستور کار قرار گرفته است.
مفاخریان در مورد بخش جنوبی پروژه مذکور بیان کرد: امیدوار هستم که بخش جنوبی این گذرگاه که از قرارگاه خاتم الانبیاء عبور میکند و به خیابان سی متری جی منتهی میشود با توجه به توافق سازمان املاک و وزارت دفاع، بتواند هر چه سریعتر به بهره برداری برسد. اتصال این بخش به میدان فتح میتواند راهگشای گرههای ترافیکی باشد.
وی اظهار کرد: منطقه ۹ منطقهای محروم است که امیدواریم با اجرای پروژههای محلی در جهت محرومیت زدایی گام برداریم.
شهردار منطقه ۹ در مورد درخواستهای مردمی برای بهبود شرایط ترافیکی منطقه با اجرای این پروژه، گفت: کارشناسی موضوعات این پروژه در گذشته انجام شده است. مسیر رسیدگی به این پروژه برای باز شدن مسیر بخش جنوبی، مطالعات ترافیکی و تنظیم جهتهای ترافیکی درحال انجام است. هدف از اجرای پروژهها پاسخ و بررسی نیازمندیهای مردم در سطح محلات است. فازبندی شدن اجرای پروژهها میتواند به پیدا کردن راه حلهای متناسب با شرایط پروژه کمک کند.