با دستور معاون امور استانهای صدا و سیما و با هدف اصلاح الگوی مصرف مردم، بخشی ویژه برای حمایت از صنعت شیر و لبنیات کشور در جشنواره بعدی تولیدات مراکز در نظر گرفته شد.
دارابی، معاون امور استانهای رسانه ملی در دیدار مدیرعامل صنایع شیر کشور با اشاره به ضرورت حمایت از تولیدات ملی و حمایت از اقتصاد کشور گفت: امسال از سوی رهبر معظم انقلاب به نام رونق تولید نامگذاری شده به این معنا که تمام سیاستها و برنامههای اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی باید در راستای رونق تولید ملی و حمایت از تولیدات داخلی تدوین و اجرایی شوند.
وی افزود: صنعت شیر و لبنیات یکی از مهمترین بخشها در کشور به شمار میرود، زیرا نه تنها به مبحث اقتصاد مربوط است بلکه سلامت جامعه نیز در گرو تغییر اساسی در مصرف لبنیات به خصوص شیر قرار دارد، زیرا میدانیم سرانه مصرف این ماده ارزشمند در ایران بسیار کمتر از میانگین جهانی است به طوری که در عرصه بینالمللی، سرانه مصرف شیر به ۱۶۵ لیتر در سال میرسد، ولی در کشور ما این رقم حدود ۷۰ لیتر است.
معاون امور استانهای رسانه ملی با بیان اینکه برای حمایت از صنعت شیر و لبنیات در ایران و به منظور کمک به سلامت جامعه باید به سمت طرحهای نوین مدیریت طرح حرکت کنیم اضافه کرد: اصلاح سرانه مصرف شیر در ایران نیازمند فرهنگسازی صحیح به خصوص از طریق رسانههای جمعی است بنابراین باید از همه ظرفیتها در این زمینه استفاده شود.
وی ادامه داد: مراکز استانی صدا و سیما ظرفیت بالایی در زمینه فرهنگسازی در حوزههای گوناگون از جمله ارائه آموزشهای لازم پیرامون تغذیه سالم دارند بنابراین در جشنواره بعدی تولیدات مراکز، بخش ویژهای با موضوع حمایت از صنعت شیر و لبنیات پیشبینی شده و تیم مشترکی با حضور کارشناسان رسانه و صنایع لبنی، آثار مرتبط با این موضوع را داوری خواهند کرد.
دارابی با تاکید بر ورود مواد لبنی به سبد اصلی تغذیه خانوادههای ایرانی گفت: یکی از آسیبهای جدی در این حوزه، مصرف بالای نوشابه در جامعه است بنابراین تصمیم گرفته شده در فیلمها و سریالها و سایر برنامههای رسانه ملی، مصرف این ماده به طور کلی حذف و در عوض، استفاده از شیر و خوراکیهای مفید تبلیغ شود.
معاون امور استانهای صدا و سیما با بیان اینکه آموزش و فرهنگسازی به ویژه برای کودکان و نوجوانان از اهمیت ویژهای برخوردار است خاطرنشان کرد: لازم است موارد تبلیغی و آموزشی برای اصلاح الگوی تغذیهای بیش از گذشته در رسانه ملی تقویت شود.
وی به اصول اساسی سبک زندگی سالم اشاره و اضافه کرد: یکی از این اصول، تغذیه سالم است، زیرا جامعهای که تک تک مردان و زنان آن جسمی سالم داشته باشند، زمینه پرورش و ارتقا روحی و روانی بیشتر هم خواهد داشت بنابراین تبلیغات پیرامون مصرف شیر و لبنیات در برنامههای رادیویی و تلویزیونی، گامی در راستای تحقق این هدف محسوب میشود.
مدیرعامل صنایع شیر ایران نیز در این نشست با اشاره به طرح برخی مباحث غیر حرفهای و شایعات پیرامون شیر و محصولات لبنی داخلی گفت: این مسئله موجب آسیب به سلامت و اشتغال کشور خواهد شد.
عبدالله قدوسی گفت: محصولات لبنی در ایران با کیفیت بالایی تولید میشوند و علاوه بر این از نظر کمی هم میتوان ظرفیت تولید را افزایش و صادرات به دیگر کشورها را هم توسعه داد.
وی افزود: سلامت جامعه در گرو تغذیه سالم است که یکی از مهمترین بخشهای سبد غذایی سالم، شیر و لبنیات هستند بنابراین باید از همه ظرفیتها برای بیان ضرورت مصرف آنها در همه مقاطع سنی استفاده کرد.
قدوسی با بیان اینکه به یقین طرح مباحث غیر حرفهای به دنبال تحت الشعاع قرار دادن موضوعاتی همچون اشتغال در صنعت شیر و لبنیات است گفت: بیش از یکصد هزار نفر در این صنعت مشغول به کار هستند و هرگونه شایعهسازی میتواند زندگی آنها را با مشکل مواجه کند.
مدیرعامل صنایع شیر ایران به توسعه این صنعت در ایران طی دو دهه گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: تا سال ۱۳۸۰، حدود ۴۰۰ میلیون دلار واردات شیر و لبنیات داشتیم در حالیکه این روند به تدریج معکوس شد و به نقطهای رسیدیم که در سال گذشته ۷۰۰ میلیون دلار محصولات لبنی به دیگر کشورها صادر کردیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۷ کشور مشتری محصولات لبنی ایران هستند و این تعداد در حال افزایش است.
قدوسی با بیان اینکه صنعت شیر و لبنیات میتواند موجب کارآفرینی و اشتغال بیشتر در سراسر کشور شود گفت: کمک به سلامت جامعه، مهمترین هدفی است که دنبال میکنیم.