برای نخستین بار در کشور، آموزش در دانشگاه فردوسی مشهد ،مبتنی بر الگوی ابتکاری "مفهومی- آموزشی" از شیوه "انتقالی" به شیوه "تبدیلی" تغییر یافت.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما،مرکز خراسان رضوی ،معاون آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: این تغییر روش بنا به ضرورت
رضا پیشقدم افزود: شیوه آموزشی در گذشته به صورت انتقال صرف مفاهیم درسی از استاد به دانشجو بود در حالی که شیوه جدید آموزش مبتنی بر تبدیل دانشجو به یک فرد متفکر خلاق و انتقادی است.
وی گفت: در شیوه جدید آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد، دانشجو میآموزد که به جای یک "آدم دانشی" بودن یک "آدم بینشی" باشد.
معاون آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در راستای تحقق اهداف سند راهبردی دانشگاه فردوسی مشهد در حوزه آموزش، این معاونت طراحی "الگوی مفهومی- آموزشی" را برای سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری آغاز و آن را در بهمن ماه سال گذشته در مقابل اعضای هیات علمی رونمایی کرد.
پیشقدم افزود: معتقدیم که آموزش دانشگاهی در سالهای گذشته خیلی کمرنگ، و محدود به آموزشهای نظری شده و در کلاسهای درس بیشتر به مباحث نظری پرداخته شده است.
وی گفت: باید آموزش دانشگاهی مبتنی بر تربیت افرادی باشد که خود، خلاق و کارآفرین هستند و بر همین اساس دیگر آموزش در دانشگاه فردوسی مشهد مبتنی بر محفوظات نیست.
پیشقدم افزود: کتاب "الگوی مفهومی – آموزشی" ۲۸۶ صفحه دارد که ۱۰ نفر از اعضای هیات علمی مشهد از رشته ها و گرایشهای مختلف آن را نوشته اند.
معاون آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: الگوی مفهومی آموزش در سه بخش آموزش استاد، برنامه درسی استادان و ارزشیابی و استخدام استادان در دانشگاه فردوسی مشهد اجرایی و عملیاتی شده است.
پیشقدم افزود: این الگو به صورت هدفمند فعالیتهای آموزشی را با مبانی اساسی نظام تعلیم و تربیت همسو میکند و در واقع به مثابه نقشه راهی است که مسیر حرکت کنشگران عرصه آموزش را مشخص میکند.
معاون آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: از این پس کسی که در این دانشگاه استخدام میشود باید کتاب "الگوی مفهومی آموزش" را خوانده و کاملا با الگوی مفهومی آموزش آشنا باشد و بتواند به سوالات مرتبط به آن در مصاحبه پاسخ درست دهد ضمن این که باید هر سال هشت ساعت کارگاه آموزشی بگذارند.
پیشقدم افزود: دانشجویان دوره دکتری در دانشگاه فردوسی مشهد نیز باید با مفاهیم الگوی مفهومی آموزش آشنا باشند تا بتوانند در جای دیگر جذب شوند.