سرپرست معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: مقدمه تحقق «تهران، شهر دوستدار کودک»، شهری انسان محور است تا ترافیک و آلودگی هوا شهروندان را محاصره نکند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما و به نقل از روابط عمومی معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران؛ آقای «یوسف حجت» در نشست تخصصی محله دوستدار کودک که امروز برگزار شد، گفت: قطعا اگر شهری انسان محور نداشته باشیم، تحقق شهر «دوستدار کودک» هم امکان پذیر نخواهد بود.
وی با بیان اینکه تهران شهری است که خودرو و آهن آن را محاصره کرده است، یادآور شد: بیشترین سطح معابر در تهران به خودروها اختصاص یافته و کمترین سهم، با کمترین استاندارد به عابران پیاده اختصاص یافته است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک تصریح کرد: "شهری که پلهای طبقاتی و ساختمانهای بلند، دیدن آسمان آبی را سخت کرده است، نمیتواند شهر دوستدار کودک باشد. "
سرپرست معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران تاکید کرد: تحقق شهر دوستدار کودک تنها با اضافه کردن عناصر خاص و ویژه کودکان امکان پذیر نیست، بلکه باید ماهیت و ساختار شهر را تغییر داد تا زیرساختهای تحقق این شعار در شهر فراهم شود.
آقای حجت ادامه داد: شهر دوستدار کودک، تک بعدی نیست و نباید صرفا به وظایف شهرداری در تحقق آن تاکید داشت چرا که بسیاری از دستگاههای دیگر اعم از آموزش و پرورش، وزارت ارشاد و فضای فرهنگی جامعه، سازمان محیط زیست و ... نیز در این مهم نقش دارند.
وی با بیان اینکه فقر، آسیبهای اجتماعی، اشتغال و سلامت، از چالشهای تحقق شهر دوستدار کودک هستند، اظهار داشت: اگر بزرگسالان اشتغال نداشته باشند کودکان با مشکل مواجه میشوند. کودکان کار یکی از تبعات بی توجهی به اشتغال در کشور است که این مهم نیز در تحقق شهر دوستدار کودک بی تاثیر نیست. "
سرپرست معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه یکی از اصلیترین چالشهای پیش روی تحقق شهر دوستدار کودک که شهر را از ماهیت اصلی خود دور کرده، حمل و نقل و ترافیک شهری است، افزود: اکنون بسیاری از فضاهای عمومی شهر به تردد خودروها اختصاص دارد و باید فضای عمومی شهر را احیا کنیم و با ساخت پلازاهای شهری، مردم را به شهر بازگردانیم و از سوی دیگر، پیاده راهها و خیابانهای کامل را احداث کنیم. "
آقای حجت ادامه داد: برخی مسئولان و کارشناسان میگویند برای رسیدن به شهر انسان محور نیازمند سرمایه گذاری کلان هستیم، اما به عقیده بنده، ما تاکنون برای نابودی شهر سرمایه گذاری گران و سنگینی انجام داده ایم؛ بطور مثال یارانهای که برای بنزین پرداخت میکنیم خود مشوق تردد بیشتر خودرو و هوای آلوده است.
به گفته وی، با پول یک سال یارانه واقعی بنزین میتوانیم بهترین امکانات عمومی دنیا را در تهران محقق کنیم.