تفاهمنامهای با حضور معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در مشهد به امضا رسید.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، معاون وزیر و رییس آموزش و پرورش استثنایی کشور در این مراسم که با حضور
سیدجواد حسینی افزود: سیاست اصلی این سازمان برای آموزش دانشآموزان با نیازهای ویژه، حرکت از تفکیک به سمت تلفیق و از تلفیق به سمت فراگیری است.
وی با بیان اینکه پوشش تحصیلی باید فراگیر باشد و همه افراد را تحت پوشش قرار دهد و برای رسیدن به این امر باید همه اجزای تعلیم و تربیت را به کار برد، گفت: از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون ۷۳هزار دانشآموز با نیازهای ویژه فراگیر شدهاند که رشد ۸۲برابری را نشان میدهد.
معاون وزیر آموزش و پرورش یکی از اهداف برگزاری این نشست را استفاده از ظرفیتهای آموزش ابتدایی در ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه دانست و گفت: سرمایهگذاری در این دوره بسیار ضروری است و در سند تحول بنیادین هم بر تخصیص منابع ویژه به دوره ابتدایی تاکید شده است.
حسینی طرح سنجش سلامت را راه شناسایی ویژگی دانشآموزان و انتخاب نوع تعلیم و تربیت دانست و افزود: مداخله طلایی و به هنگام در سه و چهار سالگی ما را به عدالت و استانداردسازی آموزشی نزدیک میکند ضمن آن که مداخله در سنین پایین هم بهرهورانه و هم موجب جلوگیری از بسیاری عوارض قابل پیشگیری است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش هم در این مراسم گفت: با امضای تفاهمنامه میان این معاونت و سازمان آموزش و پرورش استثنایی، راه رسیدن به آموزش و پرورش تلفیقی فراگیر هموار شد.
رضوان حکیمزاده ادامه داد: دانشآموزان عادی در کنار دانشآموزان دارای نیازهای ویژه، فرصت مسوولیت پذیری و رشد و تربیت را پیدا میکنند.
وی گفت: نگرش دانشآموزان عادی به دانشآموزان دارای نیازهای ویژه باید تغییر کند و این تغییر نگرش و یادگیری رفتار با این دانشآموزان از برنامههای این معاونت است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: برای آموزش خانواده دانشآموزان دارای نیازهای ویژه نیز باید برنامهریزی شده و آموزشهای لازم به آنها داده شود.
حکیم زاده ایران را یکی از کشورهای پیشگام در اجرای طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان دانست و ادامه داد: این طرح به پوشش ۱۰۰درصدی نزدیک شده و اگر بتوانیم این سنجش را از چهار سالگی شروع کنیم مداخلات درمانی موثرتر و به هنگامتر خواهد شد.
وی مهمترین چالش در زمینه مسایل دانشآموزان دارای نیازهای ویژه را مربوط به دانشآموزان روستایی دانست که از خدمات آموزشی کمتری بهرهمند هستند.
در آموزش و پرورش تلفیقی، دانشآموزان استثنایی در مدارس عادی و همراه با دانشآموزان عادی و با همکاری معلمان رابط که از سوی اداره آموزش و پرورش استثنایی تعیین می شوند، به تحصیل می پردازند؛ اما رویکرد آموزش فراگیر به دنبال آن است که تمامی کودکان و دانش آموزان را صرف نظر از تفاوت ها و سطح توانمندی ها تحت پوشش آموزش مناسب و موثر قرار دهد.
آموزش فراگیر به آن معناست که همه کودکان و دانش آموزان به مدارس مشابه بروند و در واقع مدارس فراگیر به منظور تامین نیازهای همه دانش آموزان در کنار هم سازمان دهی شده است.
استان خراسان رضوی دارای حدود ۱۷هزار دانشآموز استثنایی در مقاطع مختلف است.