سخنگوی شورای نگهبان از تایید صلاحیت دو سوم نمایندگان کنونی مجلس شورای اسلامی برای داوطلبی انتخابات اسفند خبر داد.
آقای عباسعلی کدخدایی در مصاحبه با خبرنگاران خبرگزاری صدا و سیما و شبکه خبر گفت: ۲۴۹ نفر از نمایندگان کنونی مجلس برای انتخابات اسفند نام نویسی کردند که با درگذشت نماینده ایرانشهر این آمار به ۲۴۸ نفر کاهش یافت و در مجموع صلاحیت ۹۰ نفر یعنی حدود یک سوم ثبت نام کنندگان تایید نشد.
وی افزود: نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان به فرمانداریها اعلام شده است که به آنان اعلام خواهد شد.
سخنگوی شورای نگهبان همچنین درباره فرآیند رسیدگی به شکایات و اعتراض احتمالی داوطلبان تایید صلاحیت نشده، تاکید کرد: همه داوطلبانی که تایید صلاحیت نشدند، بدانند که طبق قانون نظارت، یک مرحله دیگر در بررسی صلاحیتها باقی مانده است.
آقای کدخدایی افزود: کسانی که احیانا صلاحیتشان در مرحله شورای نگهبان تایید نشد در حالی که قبلا تایید شد فرصت ده روز دیگری برای دریافت شکایات و رسیدگی مجدد به صلاحیت وجود دارد که اصطلاحاً در مرحله دوم شورای نگهبان بررسی خواهد شد.
وی ابراز امیدواری کرد: در آن مرحله به گونه پیش رویم که حقی از داوطلبان تضییع نشود.
قائم مقام دبیر شورای نگهبان با اشاره به مراحل مختلف بررسی صلاحیت داوطلبان از هیئتهای اجرایی تا هیئتهای نظارت استانی و نیز در این شورا، گفت: مرحله بررسیها در شورای نگهبان از امروز آغاز شده است و پس از این هم مرحله ۱۰ روزِ دیگری داریم و در مجموع دو مرحله رسیدگی در شورای نگهبان انجام میشود.
آقای کدخدایی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره فرجام برگزاری انتخابات الکترونیک از احراز هویت الکترونیکی رای دهندگان به طور صد درصدی خبر داد و افزود: در حوزههای دیگر، مسئولان شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات الکترونیکی تلاش کردند و ما هم آمادگی داشتیم، اما به علت مسائل فنی در حوزههای دیگر، الکترونیکی برگزار نمیشود.
آغاز بررسی شکایات تایید صلاحیت نشدگان؛ از امروز
سخنگوی شورای نگهبان از آغاز بررسی اعتراضات و شکایات داوطلبان تایید صلاحیت نشده از امروز تا پنج روز آینده خبر داد.
آقای کدخدایی درباره نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس در هیئتهای نظارت استانی، گفت: بررسی صلاحیت داوطلبان ابتدا در هیاتهای اجرایی انجام شده که در آن مرحله تعدادی از داوطلبان، تایید صلاحیت شدند و صلاحیت برخی نیز تایید نشد.
وی افزود: مرحله دوم، بررسی صلاحیتها در هیاتهای نظارت استانی بود که بررسی صلاحیتها باید با مشورت هیات مرکزی نظارت بر انتخابات انجام میشد و دیدگاههای شان را درباره داوطلبان به هیات مرکزی ارائه کنند.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: البته کار بسیار سنگینی بود و همکارانم شبانه روز در تهران و استانها مشغول به کار بودند و بالاخره دیشب موفق شدیم، نتایج بررسیها را از طریق فرمانداریهای کشور اعلام کنیم به همین منظور نتایج بررسی به فرمانداریها تحویل داده شد و آنان نیز طبق قانون موظفند نتایج را به طور کتبی به داوطلبان اعلام کنند.
آقای کدخدایی تاکید کرد:، چون از امروز در مرحله دریافت شکایتها و رسیدگی به آن در شورای نگهبان هستیم، فرمانداران باید نتایج بررسی صلاحیت را به طور مکتوب به داوطلبان ارائه کنند تا تایید صلاحیت نشدگان بتوانند از مهلت قانون پنج روزه برای ارائه شکایات و اعتراضها که از امروز آغاز میشود، استفاده کنند.
وی افزود: اعتراضها و شکایات در تهران به آدرسی که پیشتر از طریق اطلاعیه شورای نگهبان اعلام شده است، قابل دریافت است و داوطلبانی که اعتراض دارند با مراجعه به آن نشانی و یا در استانها با مراجعه به دفاتر این شورا، شکایاتشان را ارائه کنند.
قائم مقام دبیر شورای نگهبان گفت: ما همزمان رسیدگی به اعتراضها را آغاز کرده ایم و تلاش خواهیم کرد در مهلت قانونی ۲۰ روزه یعنی تا ۱۱ بهمن نتایج رسیدگی به شکایات و اعتراضها را اعلام کنیم.
آقای کدخدایی همچنین با قدردانی از مراجع چهار گانه استعلام درباره داوطلبان انتخابات مجلس ادامه داد: آنان در این دوره همکاری بسیار خوبی با ما داشتند که جا دارد از جانب خودم و اعضای شورای نگهبان؛ از مسئولان و کارشناسان این مراجع قدردانی کنم.
وی افزود: آنان تقریباً به اکثریت استعلامهایی که درباره داوطلبان شد، پاسخ دادند و گزارشهایی که به شورای نگهبان ارائه کردند، گزارشهای مبسوطی بود و ما توانستیم با دریافت استعلامها و گزارشها با دقت بیشتری به پروندههای داوطلبان رسیدگی کنیم، رسیدگیهایی که در این دوره از دقت بالاتری برخوردار بود.
سخنگوی شورای نگهبان همچنین با اشاره به برخی گمانه زنیها در رسانهها درباره تایید یا رد صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس گفت: در فضای مجازی و رسانههای دیگر، گمانه زنیهایی درباره داوطلبان مطرح میشود که خواهش میکنم از این کار پرهیز شود و صرفاً به اعلام نظر فرمانداریها که به داوطلبان ارائه میشود اتکا کنند که صرفاً این اعلام نظر اعتبار دارد و گمانه زنیها و شایعات هیچ اعتباری ندارد.
آقای کدخدایی تاکید کرد: تلاش خواهیم کرد به هر گونه اعتراض و شکایتی رسیدگی شود تا حقی ضایع نشود.
صلاحیت حدود ۳۰ درصد داوطلبان تایید نشد
سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد: از مجموع داوطلبان انتخابات مجلس، صلاحیت حدود ۳۰ درصد در هیئتهای نظارت استانی تایید نشد.
آقای کدخدایی افزود: رقم ثبت نامیها در این دوره از انتخابات مجلس، ۱۶ هزار و ۳۳ داوطلب بود که تعدادی از آنان در مرحله بررسی صلاحیتها در هیاتهای اجرایی انصراف دادند و تعدادی هم در آن مرحله تایید صلاحیت نشدند.
وی اضافه کرد: تعدادی از داوطلبان هم شکایت نکردند که آنان هم ملحق میشوند به انصرافیها؛ اما تعدادی شکایت کردند.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: مجموعه داوطلبانی که شکایت کردند از مجموع ۱۶ هزار و ۳۳ ثبت نام کننده، حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ داوطلب هستند که ما باید صلاحیت شان را بررسی کنیم و در این مرحله رسیدگی اولیه انجام شد.
آقای کدخدایی افزود: در این مرحله، حدود ۳۰ درصد صلاحیت شان تایید نشد و صلاحیت برخی داوطلبان را نیز به علت کامل نبودن مدارکشان یا دقیق نبودن نشانی شان، اصطلاحا احراز نشد.
وی ابراز امیدواری کرد: داوطلبانی که صلاحیت شان در این مرحله تایید نشد یا به علت فقدان اطلاعات لازم نتوانستیم صلاحیت شان را رسیدگی کنیم در دوره بعدی، تعیین تکلیف شوند و رقم تایید صلاحیت شدگان افزایش یابد.
آزمون استخدامی ، مانع اصلی برقراری عدالت و تابلوی ورود ممنوع آموزش و پرورش و دولت به طلاب و روحانیون و افراد با انگیزه و علاقه برای جذب و استخدام در دستگاه های دولتی
برگزاری آزمون استخدامی جهت جذب و استخدام در دستگاه های دولتی و غیر دولتی شاید در برقراری مساوات نقش داشته باشد اما قطعا باعث برقراری عدالت استخدامی نشده است و نخواهد شد.
مثلا فرض شود فردی می خواهد در آموزش و پرورش به عنوان دبیر دینی یا قرآن و یا مربی امور تربیتی استخدام شود باید در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت نماید و در این آزمون در قسمت عمومی باید دروسی را مثل ریاضی و زبان انگلیسی و اطلاعات عمومی جواب دهد – که سوالات هم در سطح دانشگاهی هست- حال سوال اینجاست کسی که این آزمون را پاسخ می دهد چه صلاحیتی برای دبیری دینی و قرآن و یا مربی امور تربیتی برای او احراز می گردد؟ چه ربطی بین بلد بودن و تست زنی ریاضی و زبان و اطلاعات عمومی و رایانه با دروس دینی و قرآن و مربی امور تربیتی هست ؟
علاوه بر آن که با توجه به این که طلاب حوزه های علمیه در حوزه دروسی مانند زبان انگلیسی ، ریاضی ، علوم رایانه و دانش اجتماعی و یا روان شناسی ( که یکی از مواد آزمون اختصاصی مربی امور تربیتی هست) نخوانده اند عملا امکان پاسخگویی به این سوالات و قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش و ... را ندارند در حالی که طلاب و روحانیون کارشناسان اصلی و خبره دین و متخصص دین هستند نتیجه این روند این می شود که با همین آزمون های استخدامی افراد غیر متخصص و غیر متعهد به عنوان دبیر دینی و قرآن و مربی امور تربیتی در همین چند سال گذشته جذب آموزش و پرورش شده اند که ساده ترین احکام دینی را بلد نیستند و از پس کوچک ترین شبهه ای بر نمی آیند اما چون در آزمون استخدامی شرکت کرده اند و توانسته اند به سوالات زبان انگلیسی و ریاضی و ... جواب بدهند و قدرت تست زنی بالایی داشته داشته اند ، شده اند معلم دینی و قرآن و مربی امور تربیتی. آموزش و پرورش هم می خواهد این موارد را با ضمن خدمت حل کند که نمی شود چرا که کسی که در حوزه 9 سال یا بیشتر دروس علوم دینی و تربیت اسلامی را خوانده است قابل مقایسه با کسی نخواهد بود که با 10 ساعت و 20 ساعت ضمن خدمت می خواهد دین شناس شود.نتیجه چنین سیستم جذبی حذف کامل طلاب و روحانیت از سیستم آموزش و پرورش و آموزش دین و تربیت دانش آموزان توسط افراد غیر متخصص و متعهد و افزایش آسیب های اجتماعی و فرهنگی در سطح جامعه فعلی و آینده کشور می شود به طوری که اگر در سیستم آموزش و پرورش ائمه جماعات روحانی و طلبه مدارس – که تعداد زیادی به نسبت بقیه ارگان ها و نهادها در آموزش و پرورش ندارند و معمولا هم 30 دقیقه بیشتر در مدارس برای نماز حضور ندارند- را حساب نکنیم تعداد طلاب و روحانیون استخدامی آموزش و پرورش ، در هر منطقه، یک یا دو نفر و یا صفر است که آن یک یا دونفر هم نیروهای قرآنی هستند که در دولت قبل جذب شدند که این دولت ، کار دولت قبل را به جهت دعواهای حزبی و جناحی و ...قبول ندارد
نتیجه این آزمون های استخدامی و پاسخ به سوالات این چنینی این می شود که برای دبیری دینی و قرآن شهر تهران – پایتخت کشور شیعه- فرد اهل سنت جذب و استخدام می شود ( نمی گویم اهل سنت نباید استخدام شوند بلکه می گویم در پایتخت کشور شیعه که همه شیعه اند نباید دبیر دینی و قرآن و عربیش سنی باشد )
نتیجه جذب و استخدام از طریق آزمون استخدامی این می شود که فردی که به عنوان دبیر ادبیات فارسی با آزمون استخدام شده است دارای لکنت زبان بسیار شدید هست و اصلا نمی شود فهمید که چه می گوید در حالی که دبیر ادبیات فارسی باید فصیح ترین فرد باشد.
علاوه بر آن که برگزاری آزمون استخدامی معنایش رد نمودن دولت و نظام توسط خود دولت و نظام است یعنی خود دولت و نظام ، کار خودش را قبول ندارد. تمام کسانی که می خواهند در دستگاه های اجرایی استخدام شوند از جمله آموزش و پرورش، در همین کشور درس خوانده اند در مدارس و دانشگاه ها و حوزه های علمیه همین کشور مطابق با مصوبات دولت و مجلس همین کشور امتحان داده اند و نمره گرفته اند و در اصل با نمره امتحان ارزیابی توسط دستگاه های دولتی و یا زیر نظر دولت– یعنی مدارس و دانشگاه ها و حوزه ها- شده اند آن وقت وقتی فرد برای جذب و استخدام در همین کشور و دولت به جای این که نمرات و معدل امتحانات وی ملاک برای استخدام وی باشد صرفا با برگزاری آزمون استخدامی جذب می گردد یعنی خود دولت ، ارزیابی خودش را در طول دوران تحصیل و مدرسه افراد قبول ندارد. در ثانی چطور می شود که در شیوه ورود به دانشگاه ها به عنوان دانشجو ، دولت به سمت تاثیر معدل در جذب دانشگاه ها هست ولی خودش برای استخدام در حال ایجاد کنکوری دیگر است؟
در آزمون استخدامی تنها چیزی که از هر فرد سنجیده می شود میزان محفوظات فرد و قدرت حفظ کردن وی و قدرت تست زنی وی است که مطمئنا ثابت کننده هیچ توانایی یا قابلیتی در فرد نمی باشد آن هم به روال فعلی که ارزیابی چندین ساله دوران تحصیل رها شده است و به یک آزمون چند ساعته اکتفا شده است. چطور هست که در مدارس سیستم آموزشی به دنبال حذف حافظه محوری و نتیجه محوری می باشد اما راه جذب نیروهای همان سیستم آموزشی ،برگزاری آزمون و سنجش میزان حفظیات و کاملا نتیجه محور هست؟ آن هم صرفا افرادی که حفظ محور بوده و قدرت تست زنی بالایی دارند.
نتیجه برگزاری آزمون های استخدامی این می شود که مافیایی مشابه مافیای کنکور شکل گرفته است که درآمد سرشار از کنار برگزاری همین آزمون های استخدامی دارد که با یک جستجوی ساده در اینترنت می توان پی برد که چه خبر است و چه سود سرشاری نصیب این مافیای آزمون استخدامی می شود. فروش سوالات آزمون های استخدامی قبلی – که بیشتر با پاسخ های اشتباه هست- با قیمت های بالا و چند ده هزار تومانی، فروش کتب آمادگی برای آزمون های استخدامی با قیمت های بالا و جدیدا برگزاری کلاس های آمادگی برای آزمون های استخدامی مشابه کلاس های کنکور و تست زنی
نتیجه برگزاری این دست آزمون های استخدامی این می شود کسی که هیچ علاقه و انگیزه ای برای کار در آموزش و پرورش یا آن شغل در دستگاه اجرایی ندارد و صرفا دنبال داشتن درآمد و حقوق ثابت است به جهت قدرت حفظ کردن بالا و تست زنی قبول می شود ولی کسی که دارای علاقه و انگیزه و توانایی هست چون حفظ محور نیست و قدرت تست زنی ندارد قبول نمی شود و سر خورده می گردد. و عملا خود این آزمون استخدامی باعث ایجاد آسیب های اجتماعی و سرخوردگی و افسردگی افراد و ایجاد نارضایتی عمومی می گردد. آزمونی که به بهانه پوچ ایجاد رضایت عمومی برگزار می شود.
با این همه معایب مذکور و غیر مذکور در مورد آزمون استخدامی چه اصراری به ادامه این روند معیوب و غلط وجود دارد؟